Gå til innhold

USA har stengt 4% av internett trafikken i dag.

Anbefalte innlegg

men me kjem ikkje utanom deg faktum at det meste av trafikken til Megaupload var piratkopiert programvare

Megaupload er ikke noe mer skyldige enn noen andre på internett som driver informasjonsdeling, eller "fasiliteter kriminelle begivenheter"

I dag Megaupload.

I morgen Google.

Dagen etter, Seagate, Western Digital, Hitachi, Corsair osv.

piratkopiere, og det blir store ramaskrik når eit nettverk blir tatt ned. USA har neppe flydd til andre land og gått til aksjon heilt av seg sjølv. Det er sjølvsagt gjort i samband med

Så hvorfor er kinesere, tyskere, tsjekkere, og new zealendere, som aldri har satt sin fot i USA, tiltalt etter amerikansk lov? :dontgetit:

Jeg må i skrivende øyeblikk innrømme at jeg ikke forstår hvordan internasjonal lov fungerer, dersom FBI kan tiltale andre lands borgere for å bryte amerikansk lov, i andre land.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikkje forby bilen fordi enkelte kjører for fort. Då må du ta dei som kjører for fort. Du finn Megaupload med Google, men utan Megaupload finn du ingenting. Andre nettstader sjølvsagt, men å dra paralleller med søkemotorar og hardiskprodusentar blir useriøst og usakleg.

Lenke til kommentar

Du kan ikkje forby bilen fordi enkelte kjører for fort. Då må du ta dei som kjører for fort. Du finn Megaupload med Google, men utan Megaupload finn du ingenting. Andre nettstader sjølvsagt, men å dra paralleller med søkemotorar og hardiskprodusentar blir useriøst og usakleg.

Det er tvert imot høyst relevant, og sammenligningen er fullstendig gyldig. Er vel ikke mange år nå før USA, med sin falmende bilindustri, forbyr andre land å lage biler.

Google, harddiskprodusenter, selgere, internettleverandører - alle som en fasiliterer de ulovlig nedlasting i varierende grad. Det er jo ikke mange år siden de forsøkte å gå etter produsenter av diverse 'devices', som bla. eksterne harddisker og mp3 spillere.

I USA selger våpenprodusenter og forhandlere skytevåpen til kriminelle, men myndighetene har bestemt at de ikke er ansvarlige for drap og ran begått av forutnevnte kriminelle.

Men asiater, oseaniere, og europeere som aldri har vært i USA kan alså bryte amerikansk lov, mens de befinner seg i andre land? Det er ganske fascinerende og selvmotsigende.

Det er temmelig åpenbart at det er $$$$$ som styrer USAs lovgivende forsamling, som i tur styrer blandt andre den dømmende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som din egen kilde sier: "They are the descendants of Norwegian immigrants", så de regnes ikke.

De som er descendants of norwegian immigrants er " norske Amerikanere " som Jeg skrev. Omkring 30% av Norge vandret inn til USA rundt 1900 og ble dumme, feite... Du vet resten

Lenke til kommentar
Jeg tror reglene om opphavsrett er internasjonale og ikke amerikanske

Så hvorfor risikerer de utlevering til USA?

Fordi mesteparten av opphavsretten og bakmennene til det foretaket også går dit. De taper f.eks enorme skatteinntekter på dette. Det er ikke til å underslå at USA som et land er kreativt. Norge har nok ikke så mye å gå etter i utlandet.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Jeg tror reglene om opphavsrett er internasjonale og ikke amerikanske

Så hvorfor risikerer de utlevering til USA?

Bryter jeg norske lover så kan jeg bli utlevert til Norge som amerikanere så lenge Norge tillater utleveringen gjennom internasjonale avtaler. Det er ingenting nytt eller forskjellige her. Dreper jeg flere nordmenn eller stjeler jeg fra norske selskap bør Norge ha retten til å spør om utlevering. Disse avtaler har eksistert mellom land i århundre og prinsippet er ingenting nyt. Dette opprør gjelder bare anttiamerikanisme

Lenke til kommentar

I Norge har jo sexkjøpsloven nå blitt ekspandert til å gjelde norske borgere utenfor Norge.

Men selv ikke de maktkåte idiotene på stortinget ville noengang funnet på å f.eks tiltale en nederlender for å kjøpe sex i Nederland, slik USA gjør med Megaupload.

EDIT: Skrivefeil

Endret av Runinho
  • Liker 2
Lenke til kommentar

jjkoggan,

Jeg tror ikke at det hovedsaklig er anti-amerikanisme, men heller sutring over at det kriminelle Megaupload-selskapet er tatt ned, slik at det blir vanskeligere å få tak i piratkopiert materiale.

Jeg hadde aldri hørt om nettstedet før denne saken.

Hva skiller dem egentlig ifra Google, eller harddiskprodusenten din?

Slik amerikanerne i denne saken tolker loven fasiliterer Megaupload, Google, og harddiskprodusenter, alle sammen "tyveri av intellektuell eiendom" og organisert kriminalitet.

Endret av Runinho
Lenke til kommentar

I Norge har jo sexkjøpsloven nå blitt ekspandert til å gjelde norske borgere utenfor Norge.

Men selv ikke de maktkåte idiotene på stortinget ville noengang funnet på å f.eks tiltale en nederlender for å kjøpe sex i Nederland, slik USA gjør med Megaupload.

EDIT: Skrivefeil

Nå går de ikke etter brukerne av tjenesten heller, ihvertfall ikke foreløpig:) Stor forskjell.

Lenke til kommentar

Og hvorfor skulle det bli aktuelt?

Fordi en enorm majoritet av alle under 40 med internettforbindelse en gang i ny og ne laster ned ting de ikke har kjøpt, og fordi det åpenbart er slik USA nå tolker sine lover.

FN, Haag, Geneve, og annen internasjonal rett har ingen juridiksjon over amerikanske statsborgere, men USA har juridiksjon over hele verden :thumbup:

Ameeeeeeeeeeeeeerica, FUCK YEAH! Coming again, to save the mother fucking day, yeah!

Nå går de ikke etter brukerne av tjenesten heller, ihvertfall ikke foreløpig:) Stor forskjell.

Greit nok. Men utallige firmaer som har lignende tjenester finnes innenfor USAs grenser.

Dette handler åpenbart kun om penger, i min oppfatning. Megaupload er prinsippielt på linje med mange andre, men vokste seg stor nok til å være en trussel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvorfor skulle det bli aktuelt?

Fordi en enorm majoritet av alle under 40 med internettforbindelse en gang i ny og ne laster ned ting de ikke har kjøpt, og fordi det åpenbart er slik USA nå tolker sine lover.

FN, Haag, Geneve, og annen internasjonal rett har ingen juridiksjon over amerikanske statsborgere, men USA har juridiksjon over hele verden :thumbup:

Ameeeeeeeeeeeeeerica, FUCK YEAH! Coming again, to save the mother fucking day, yeah!

Barnslig tøys. Poenget er jo å stoppe opphavsmennene som sørger for at piratkopiert materiale blir tilgjengelig i utgangspunktet, ikke å ta mannen i gata som laster ned en sang eller to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...