Rampage^ Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 For ordens skyld så er dette en (Corsair SSD Force Series 3, 120GB 2.5"). Jeg hadde 7,9 i windows indexen, og nå er det bare 7,4. Er det noen som har en god forklaring på dette? Jeg har hatt den nå i ca 7 måneder. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Har du fått en smurf i SSD-en? Hvor fragmentert er operativsystemet og hvor full er disken? En SSD har abstraksjon mellom det fysiske lagringsmediet og representasjonen av sektorer. Dette for å sikre jevnere slitasje på lagringsmediet. Hvis det har blitt opprettet og slettet mange filer på disken så vil dette kunne påvirke ytelsen siden disken må jobbe hardere for å finne passende område til å fysisk plassere data. Merker du noe forskjell eller er det bare slik at du ser en forskjell på en ytelsestest? Jeg vet ikke om ytelsestesten til Win7 hadde SSD i tankene da den ble skrevet og det kan være at testen ikke er representativ for dette lagringsmediet. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 (endret) Hva slags filsystem kjører du? Bruker du FAT32 og har en rimelig full disk vil du nok se ytelsesforskjeller sammenlignet med en flunkende ny OS-installasjon. Nå er Windowsindeksen ikke akkurat høyt på lista over gode ytelsesmålingsprogram. Se https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1149834 for andre måter å måle ytelse på, og bedre sammenligningsgrunnlag. Edit: Oy vey, defragging av SSD er bortkastede skrivesykluser. Takk, Lars. (jeg har et bilde av en 99% fragmentert FAT32 partisjon et sted, den er bare rødrødrød og treeeeeg) Endret 20. januar 2012 av Lch Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Hvor fragmentert er operativsystemet og hvor full er disken?Fragmentering skal ikke ha noe å si på ytelsen på en SSD. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Hvor fragmentert er operativsystemet og hvor full er disken?Fragmentering skal ikke ha noe å si på ytelsen på en SSD. "Skal ikke" eller "har ikke"? Lenke til kommentar
Arve1234567890 Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Det er helt normalt at en SSD mister ytelse over tid, og når tilslutt en steady-state ytelse. Hardware hadde en god artikkel som beskriver hvorfor, og hvordan, men jeg synes den er i overkant skremsel-propaganda-aktig, altså følte nærmest etter å ha lest den at en SSD kommer til å stoppe opp etter tre måneder i bruk Uansett, les den så burde du forstå hvorfor SSDen blir tregere, og hvorfor du ikke trenger å bekymre deg. Du har tross alt en ny SSD, og de barnesykdommene som beskrives i artikkelen skal ikke være et problem for din del. Når det gjelder defragmentering, så har jeg bare noen teoretiske innspill: Hvis en fil er fragmentert over flere NAND-flash, så vil jo det være mulig å lese i parallell over flere kanaler, og dermed øke hastigheten. Hvis alt ligger på en flash-brikke, så ligger jo det en ytelsesbegrensning i brikken som er lavere enn maks les/skriv for SSDen (Onfi 2.0 standard sier mer enn 133 MB/s, 2.1 mer enn 166 MB/s). Så i mine øyne ser jeg ingen grunn til å deframgentere en SSD, og heller la kontrolleren få styre med dette selv. At en fil ligger defragmentert eller fragmentert på en flash brikke kan vel ikke ha store ytelsesforskjellen, men her gjetter jeg bare. Om du mener defragmentering vil hjelpe på en SSD, så vil jeg gjerne høre forklaringen på hvorfor! 1 Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Bare for å klargjøre, jeg prater ikke om fragmentering i filsystemet men fragmentering i lagringsmediet. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Strengt tatt så bør ikke fragmentering i hverken filsystem gjøre noen stor forskjell fordi grunnen til at fragmentering er en dårlig ting er at det mekaniske leserhodet på de gamle diskene brukte tid på å flytte seg. Dette problemet finnes ikke i en SSD siden den ikke har noe slikt mekanisk leserhode. Men lagringsmediet som ligger under filsystemt består av flere celler og det finnes logikk mellom filsystemet og lagringsmediet som gjør at enkelte celler i lagringsmediet ikke skal brukes oftere enn andre og følgelig slites ut fortere. Det er her du kan se en ytelsesdegradering over tid. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 (endret) Kommer an på hvilken SSD, og om GC og TRIM fungerer som det skal. Min SSD har like stor fart nå som den hade da den var ny, for 2,5 år siden. (Yes, jeg har sjekket med AS SSD og CrystalDiskMark) Endret 20. januar 2012 av thomit Lenke til kommentar
Rampage^ Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2012 Hva slags filsystem kjører du? Bruker du FAT32 og har en rimelig full disk vil du nok se ytelsesforskjeller sammenlignet med en flunkende ny OS-installasjon. Det synes jeg var et godt spørsmål. Jeg Tok min nye SSD sata 3.0 disk og satte win7 plata i maskina, og fikk spørsmål om jeg ville formatere den som FAT16, FAT32 eller NTFS. Og siden jeg syns NTFS likner for mye på Need For Speed (som jeg ikke liker), og siden jeg ikke er spesielt FAT, så valgte jeg FAT16. Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Det er det merkeligste resonementet jeg noen gang har hørt. Om du bruker disken som systemdisk, så anbefaler jeg deg å formatere og velge NTFS. Forøvrig så har jeg samme disk, hatt den i 4 måneder, opplever akkurat det samme. Begynte på 7.9, får nå 7.6. Men jeg merker ingen forskjell, så jeg orker ikke å bry meg. Om du virkelig har lyst til å teste om det er disken som begynner å bli tregere, så kan du installere OS på nytt. På den måten kan du utelukke alt annet enn SSD. Lenke til kommentar
Rampage^ Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2012 Det er det merkeligste resonementet jeg noen gang har hørt. Om du bruker disken som systemdisk, så anbefaler jeg deg å formatere og velge NTFS. Forøvrig så har jeg samme disk, hatt den i 4 måneder, opplever akkurat det samme. Begynte på 7.9, får nå 7.6. Men jeg merker ingen forskjell, så jeg orker ikke å bry meg. Om du virkelig har lyst til å teste om det er disken som begynner å bli tregere, så kan du installere OS på nytt. På den måten kan du utelukke alt annet enn SSD. Selvfølgelig var det et merkelig resonement. Det var rett og slett dumt. Dumme spørsmål fortjener dumme svar. Man får ikke instalere win 7 på et FAT32 system,(så vidt meg bekjent). Eneste måten jeg kan se for meg at det skal kunne gå er ved å klone en windows instalasjon over på en FAT32 disk. Men ja, grunnen til at jeg valgte å teste diskytelsen på nå, var fordi jeg synes ting gikk tregere. Og jeg har lest en masse negativt om denne disken i løpet av det siste halve året. På en annen side, så er det ikke så plagsomt at jeg gidder å instalere på nytt. Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Du kan jo benche med Anvil og AS SSD, for og så sammenligne med andre med samme SSD som deg. Det er vel kanskje den eneste måten du kan finne ut om det er Windows Experience Index som driver gjøn med deg, foruten å formatere. Lenke til kommentar
Rampage^ Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2012 Du kan jo benche med Anvil og AS SSD, for og så sammenligne med andre med samme SSD som deg. Det er vel kanskje den eneste måten du kan finne ut om det er Windows Experience Index som driver gjøn med deg, foruten å formatere. Jeg får se om det stabiliserer seg på 7,4. Dropper den noe mer det nærmeste halve året, så får jeg se nærmere på det. Jeg skal teste AS SSD nå, og kjøre en sammenligning på et senere tidspunkt. Takk for tipset Lenke til kommentar
Lch Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Det synes jeg var et godt spørsmål. Jeg Tok min nye SSD sata 3.0 disk og satte win7 plata i maskina, og fikk spørsmål om jeg ville formatere den som FAT16, FAT32 eller NTFS. Og siden jeg syns NTFS likner for mye på Need For Speed (som jeg ikke liker), og siden jeg ikke er spesielt FAT, så valgte jeg FAT16. oh u Selvfølgelig var det et merkelig resonement. Det var rett og slett dumt. [...] Jepp, det var ganske lite gjennomtenkt feilsøking. Tenke først, poste etterpå. Helst ikke langt etter leggetid. Mea culpa. Jeg var ikke klar over at man ikke kan installere Vista/7 på FAT32, dog. Snodig. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Hardware eller tom's hardware hadde en fin forklaring på hvorfor SSD disker blir tregere med tiden. Kort fortalt så slettes ikke data du sletter i OS fysisk fra disken. Over tid vil da disken fylles med innhold som egentlig er sletter. Hvorfor har dette en innvirkning? Jo, siden en SSD må slette en gruppe data samtidig. Når det da ligger en samling data der som både er slettet og er i bruk blir dette en større prosses. Data må leses ut til minne, slettet innhold fjernes, nytt innhold skrives tilbake til disk. Grunnet denne lengere skrivesyklusen når disken ettervært fylles med slettet innhold vil den oppleves som treg. Defragmentering vil ikke hjelpe på dette, da man egentlig kun fyller disken med mere slettet data. Løsningen ligger i TRIM kommandoen eller andre verktøy som fjerner slettet innhold på disken og gjør at alt flyter fint igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå