Gå til innhold

Norges beste universitet for rettsvitenskap?

kensher

Anbefalte innlegg

Jeg vil takke alle for svar! Jeg tror jeg vipper mest mot Oslo, siden jeg lærer best på egen hånd og trives best med friheten. Jeg synes også at Oslo dialekten er mye finere enn den bergenske :)

Det kan eg.

Juss er, i mine auge, i all enkelhet samfunnsfag med stort innslag av ålmennkunnskap. Snobbane, dvs. austlendingar og andre rasshøl, likar imidlertid å tru at juss er noko prestisje-greier, og har i alle år opphøga jussen til noko meir høgverdig enn det den er. Vidare er studiemiljøet (eg kan kun snakka for UiB) pill råttent, gjennomsyra av austlendingar med forakt for vestlendingar og vår tale- og skriftmåte.

Eg kunne gått meir i detalj, men det har eg korkje tid eller krefter til. Kanskje eg er klin kokos etc. men juss er verkeleg ikkje så fancy som østlandet skal ha det til. Når folk spør meg kva eg har drive med dei siste 5-6 åra har eg sagt alt i frå kassajobb i Stavanger til oppdrettsnæring i Nord-Trøndelag, i alle fall ikkje juss. Eg trur ikkje eg kjem til å opna opp ei lovbok nokonsinne att, til tross for fullført jusstudie.

Høres ut som om du hadde en litt ekkel opplevelse som student. Men jeg synes det blir litt dumt å tro at dette blir tilfelle for meg også. Med denne erfaringen ville tipset ditt vært bedre som: "Miljøet på UiB er dårlig" i stedet for: "Ikke studer juss". Jeg får veldig følelsen av at du kun utgjør en veldig liten minoritet og ikke er representativ for opinionen angående mitt opprinnelige spørsmål.

Endret av kensher
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at du lærerer best på egenhånd er kanskje ikke selvsagt. Jeg vil anbefale deg å finne en kollokviegruppe med likesinnede på cirka samme nivå. Du vil absolutt ha nytte av å diskutere med studenter med ulikt perspektiv. Ellers kan det lett bli veldig ensporet.

Ellers kan jeg være enig i det Krikkert sier om forskjellen mellom Oslo og Bergen.

I Oslo har du ansvar for egen læring i mye større grad og eksamen hvert semester (endring av studieordningen nå), mens i Bergen får du tett oppfølging og eksamen ofte.

Jeg mener Oslo passer best for meg, idet jeg trenger en tid for å la faget modne. Spesielt gjelder det 3. avdeling jeg er på nå. Hvor alle fag henger ganske tett sammen. Ved å dele disse opp, slik det gjøres i Bergen, er det ikke like lett å trekke de store sammenhenger.

Men det er alt etter hvilken studieordning du føler passer deg.

Edit:

Selv kommer jeg fra vestlandet, og synes ikke østlendinger er så forferdelige som folk vil ha det til. Selvfølgelig er det et spesielt miljø på jus, med perleøredobber og alt som hører med. Ingen tvil om at mange fronter det at de studerer jus, ved å gå tur med lovsamlingen mellom fakultetsbygningene. Så lenge du finner din "klikk" så gjør ikke det så mye. Det finnes vanlige folk på jus også.

Endret av Antatra
Lenke til kommentar

Det kan eg.

Juss er, i mine auge, i all enkelhet samfunnsfag med stort innslag av ålmennkunnskap. Snobbane, dvs. austlendingar og andre rasshøl, likar imidlertid å tru at juss er noko prestisje-greier, og har i alle år opphøga jussen til noko meir høgverdig enn det den er. Vidare er studiemiljøet (eg kan kun snakka for UiB) pill råttent, gjennomsyra av austlendingar med forakt for vestlendingar og vår tale- og skriftmåte.

Eg kunne gått meir i detalj, men det har eg korkje tid eller krefter til. Kanskje eg er klin kokos etc. men juss er verkeleg ikkje så fancy som østlandet skal ha det til. Når folk spør meg kva eg har drive med dei siste 5-6 åra har eg sagt alt i frå kassajobb i Stavanger til oppdrettsnæring i Nord-Trøndelag, i alle fall ikkje juss. Eg trur ikkje eg kjem til å opna opp ei lovbok nokonsinne att, til tross for fullført jusstudie.

Haha, må bare le. Tidenes mest "snurte" student! Du vurderte aldri å bytte fag da, hvis det var så jævelig? Du gir vel heller bare et dårlig inntrykk av vestlendinger istedet, slik som du uttaler deg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...