Gå til innhold

Norges beste universitet for rettsvitenskap?

kensher

Anbefalte innlegg

Hallo! Jeg driver å snuser litt på advokatyrke. Jeg tenkte derfor å ta meg friheten til å spørre om hvilke universitet i Norge som er den beste innen rettsvitenskap og omtrent hvor høyt snittet er her. Jeg jobber bra med skolen og vil derfor ikke nøye meg med noe annet enn det beste landet har å tilby. Noen som har noe peiling om dette?

mvh

kensher

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hvorfor er det selvfølgelig? Bergen opererer med mye obligatoriske innleveringer, og du får jussen "under huden".I Oslo er du mer overlatt til deg selv. Dette kommer fra studenter som har studert i Oslo, men byttet over til Bergen utelukkende pga. studiemodellen som tilbys her.

Endret av Mannetøs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det selvfølgelig? Bergen opererer med mye obligatoriske innleveringer, og du får jussen "under huden".I Oslo er du mer overlatt til deg selv. Dette kommer fra studenter som har studert i Oslo, men byttet over til Bergen utelukkende pga. studiemodellen som tilbys her.

Det er selvfølgelig fordi det er høyer snitt for å komme inn der og da blir det (enten du vil eller ikke) sett på som mer prestige og komme der i fra. Det samme gjelder UiO i forhold til UiB. Desutten vil jeg tro det er mer profilerte lærere i Oslo. Ikke store forskjellen, men hvis man har snitt til Oslo så velger man det, jeg synes det blir feil å foreslå bergen bare fordi man selv ikke komemr inn i Oslo f.eks.

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig fordi det er høyer snitt for å komme inn der og da blir det (enten du vil eller ikke) sett på som mer prestige og komme der i fra. Det samme gjelder UiO i forhold til UiB. Desutten vil jeg tro det er mer profilerte lærere i Oslo. Ikke store forskjellen, men hvis man har snitt til Oslo så velger man det, jeg synes det blir feil å foreslå bergen bare fordi man selv ikke komemr inn i Oslo f.eks.

Jeg kom inn i både Tromsø, Oslo og Bergen. Jeg valgte sistnevnte pga. opplegget i Bergen etter min mening ligger milevis foran ordningen de opererer med i Oslo. Flere av mine medstudenter gjorde det samme, og jeg har møtt flere fra UiO som startet på nytt i Bergen i fjor pga. opplegget var etter deres mening mye bedre her.

Prestige? Nei, det stemmer ikke. Jeg kan gå med på at noen av de største har sitt hovedkontor i Oslo, men å tro at en jusstudent fra Bergen er mindre faglig kvalifisert til en stilling enn en jusstudent fra Oslo utifra "prestige" eller utdanningssted er bare tull.

Endret av Mannetøs
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke tull. Kom ikke som noen overraskelse at du tilfeldigvis studere juss i Bergen. Hvis jeg hadde studert medisin i Polen hadde ikke jeg foreslått det til folk som har karaterer til å studere medisin i Norge, selv om mange mener at det er langt mer krevede å studere medsin i utlandet. I Norge blir studenter fra norske medisin-studier sett på som bedre.

På samme måte (minimalt) er det er bedre med juss utdanning vd UiO, særlig hvis du skal jobbe i Oslo. Det kan hende det endrer seg om 5 år, men det tror jeg neppe, Oslo vil "alltid" være en større by.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke tull.

Nei, det er ikke tull. Det rett og slett piss. Vis meg ett eksempel der en student fra Oslo har blitt foretrukket foran en student fra Bergen pga. vedkommende har studert ved UiO. Tvert i mot har jeg møtt flere studenter som er eksempler på det stikk motsatte.

]Kom ikke som noen overraskelse at du tilfeldigvis studere juss i Bergen

Les innlegget mitt en gang til. Det er ikke "tilfeldig" hvor jeg studerer. Jeg studerer ved UiB fordi jeg VIL studere ved UiB.

Hvis jeg hadde studert medisin i Polen hadde ikke jeg foreslått det til folk som har karaterer til å studere medisin i Norge, selv om mange mener at det er langt mer krevede å studere medsin i utlandet. I Norge blir studenter fra norske medisin-studier sett på som bedre.

Hvor har du dette fra? Det har ingenting med karakterer å gjøre. Det har med hvor du velger å studere ut ifra kvaliteten på utdanningsstedet. Hvorfor tror du studenter bytter fra Oslo i utgangspunktet?

På samme måte (minimalt) er det er bedre med juss utdanning vd UiO, særlig hvis du skal jobbe i Oslo. Det kan hende det endrer seg om 5 år, men det tror jeg neppe, Oslo vil "alltid" være en større by.

Fordelen med å studere i Oslo er kontaktnettet du utvikler der dersom du skal arbeide der. Noen "prestigetung" fordel eksisterer ikke, og jeg lurer igjen på hvor du har dette fra? Studerer du juss i det hele tatt?

Endret av Mannetøs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg valgte også mye på grunn av studieordning, men mitt valg falt på Oslo. De innførte ny studieordning høsten 2011 der man har eksamen en gang i semesteret istedenfor en gang i året, slik de hadde før. For min del fristet det mer enn å ha flere eksamener jevnt gjennom semesteret, slik de gjør i Bergen, men der er folk forskjellige.

Vil si at Bergen har en fordel over Oslo i forhold til skrivetrening. I Oslo kan vi levere tre/fire oppgaver i semesteret som blir rettet og kommentert, men ellers må vi skrive selv for å få trening på det. Men personlig liker jeg det bedre å kunne velge å skrive enn å bli tvunget til det.

Etter det jeg har hørt om ordningen i Bergen, virker det som vi i Oslo får litt mer sammenheng mellom fagene, siden de ikke avsluttes med eksamen med en gang. Vi kan få alle semesterets emner på eksamen, og da skal vi være rustet til å kunne se og bruke sammenhengen mellom dem.

Før øvrig finnes det også eksempler på studenter som bytter fra Bergen til Oslo fordi de vil ha mer frihet.

Tror ikke det er store forskjellen på kvalitet egentlig. Man burde velge studiested etter hvordan man tror man jobber best/hvilken studieordning man vil trives best med.

Legger til at jeg trives veldig godt i Oslo og ikke angrer på valget i det hele tatt!

Lenke til kommentar

Skjerpings, St€rk. Du er paa veldig dypt vann her. Selv studerer jeg i Oslo, og jeg synes det er helt fantastisk. Dersom man ikke er en userioes drittunge saa faar man jussen "under huden" her ogsaa, tro du meg. Men klart, trenger man oppfoelgingen saa er Bergen veldig bra. Jeg kan ikke se at Bergen skal vaere noe bedre, men det er nok ikke Oslo heller. Vi har ikke prestisjeuniversiteter i dette landet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man ta den flåsete sammenligningen kan man si at hvis du vil ha fem år til på videregående studerer du på Vestlandet (med tett oppfølgning og hyppige eksamener), og hvis du er klar for å bli voksen studerer du i Oslo (med en mer "still opp på eksamen og se om du har fått med deg nok"-holdning).

Fra Spøch til Halvor: Jeg har jobbet sammen med Oslo- og Bergenskandidater (men dessverre ingen fra Tromsø). Mitt personlige inntrykk fra arbeidslivet er at kandidatene fra Oslo generelt sett er flinkere til å se sammenhenger mellom forskjellige emner, mens kandidatene fra Bergen gjør seg bedre på å se interne sammenhenger innenfor emnet.

Et annet spørsmål er selvsagt det at studentene fra Bergen blir behandlet som "de som ikke kom inn" (typisk av studentene fra Oslo), mens kandidatene fra Bergen elsker å fremheve at de er den eneste institusjonen i Norge som tilbyr mastergraden i rettsvitenskap med eksamen på emnenivå (i stedet for på avdelingsnivå).

Skal man se historisk på det har juridisk fakultet i Oslo eksistert sånn cirka fire ganger så lenge (UiB fikk retten til å avholde juridisk embedseksamen på slutten av 60-tallet), med de konsekvenser dette medfører - fakultetet i Oslo kan være svært så tradisjonsbundet.

Noen stor kvalitativ forskjell tror jeg ikke vi ser, og i arbeidslivet har ikke jeg merket noen større forskjell på å jobbe med folk fra Oslo kontra Bergen. Jeg mistenker at kranglingen stort sett er studentenes.

Ser man for øvrig på Høyesterett ser man (tatt fra hukommelsen) to fra Bergen, to fra Tromsø, resterende fra Oslo. Men her er det verdt å påpeke, som nevnt ovenfor, at Oslo var enerådende frem til slutten av 60-tallet.

Lenke til kommentar

Slapp av! Selvfølgelig er det siste jeg skriver bare tull, fordi han jeg argumenterte mot var så usaklig i "objektive" sammenligning av UiO og UiB. Der han enkelt og greit sier Bergen er best, og anbefaler TS Bergen overfor Oslo av den enkle grunn at han går der selv. Selv går jeg i Bergen, riktignok NHH.

Lenke til kommentar

Det kan eg.

Juss er, i mine auge, i all enkelhet samfunnsfag med stort innslag av ålmennkunnskap. Snobbane, dvs. austlendingar og andre rasshøl, likar imidlertid å tru at juss er noko prestisje-greier, og har i alle år opphøga jussen til noko meir høgverdig enn det den er. Vidare er studiemiljøet (eg kan kun snakka for UiB) pill råttent, gjennomsyra av austlendingar med forakt for vestlendingar og vår tale- og skriftmåte.

Eg kunne gått meir i detalj, men det har eg korkje tid eller krefter til. Kanskje eg er klin kokos etc. men juss er verkeleg ikkje så fancy som østlandet skal ha det til. Når folk spør meg kva eg har drive med dei siste 5-6 åra har eg sagt alt i frå kassajobb i Stavanger til oppdrettsnæring i Nord-Trøndelag, i alle fall ikkje juss. Eg trur ikkje eg kjem til å opna opp ei lovbok nokonsinne att, til tross for fullført jusstudie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...