sierra93 Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Har merket i det siste at bilen har begynt og jage ved javn fart og at den går på lav tomgang på morgen når jeg starter. Skal ikke denne tps være en automatchoke? Hvis jeg kobler av stikket på tps da blir det høy tomgang men da jager den ikke under kjøring hvordan finner man ut at denne er ødelagt? Ved og sette på en ny må den stilles inn? i tillfelle hvordan? Bilen er en Toyota corolla 1993 mod 1.6 liter motor kode 4a-fe Takker for et raskt svar :!: Lenke til kommentar
sierra93 Skrevet 27. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2012 Da byttet jeg alt av plugger rotor fordeler alle filter men ikke noe bedre av den grunn. Startet opp tilmorgen i dag -1 grad ville ikke går på tomgang måtter sitte og holde den i gang med gassen selv. Hadde opp denne kaldstarts bryteren og sjekket om den var irret men det var den ikke,noen som har andre ideer? Sjekket rundt med startgass etter vakum lekasjer men ikke noe av det heller. Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Skal ikke denne tps være en automatchoke? Nei, TPS (også kaldt spjeldvinkelsensor) gir bare beskjed til motorstyringsenheten (ECU) hvilken posisjon spjeldet står i. hvordan finner man ut at denne er ødelagt? Ved å lese av evt. feilkoder fra ECU, enten på et verksted som har utstyr for dette eller ved bruk av eget diagnoseutstyr. Man kan også bruke et multimeter, verdien skal være 0,746V ved lukket spjeld med tomgangsskruen ute. (typespesifikt og gjelder bare denne motortype 4a-fe) Startet opp tilmorgen i dag -1 grad ville ikke går på tomgangmåtter sitte og holde den i gang med gassen selv. Noe som får meg til å tro at det er temperatursensoren for kjølevann som er synderen. Den gir beskjed til ECU om kjølevannstemperaturen, som igjen bestemmer om motoren er så kald at det trengs kaldstartstilskudd av drivstoff, og høyere tomgangsturtall. Hadde nok oppsøkt et verksted for å få lest av feilkoder, både det enkleste og billigste når alternativet er å bytte ut komponenter på måfå. Lenke til kommentar
rstekniker Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) På denne motoren står der en tomgangsventil ved gassspjeldet på motoren hvis jeg ikke husker helt feil,denne kan være full av `dritt` etter så mange år på veien,, denne står skrudd fast med noen få skruer,men gasspsjeldet må normalt sett skrues av,men alltid noen som for av denne ventilen uten. Når tomgangsventilhuset er tatt av skal den sylindriske ventilen bevege seg veldig lett, hvis ikke gjør denne ren så den beveger seg som den skal.Pass på pakningen mellom tomgangsventilhuset og gasspjeldhuset, denne er veldig tynn. Du kan måle ut temperatursensoren først med ohmmeter så du kan se om det ikke er der problemet ligger. Ring ett Toyota verksted så du for vite hvilken verdier tempsensorene skal ha. Hvis de har bøker på disse lengre.Tar ikke mange minuttene å måle ut disse.TPS`en er det ikke ofte det har vært feil med på denne modellen.Den er også veldig lett å måle ut med måleinstrument når man har data på denne. Endret 4. februar 2012 av rstekniker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå