Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei - en trenerposisjon har tilbudt seg fra min far, og jeg sa det slik at jeg fikser alt av PR for å få interesse til det. Vi driver det frivillig, så vi tjener da selvsagt ikke noe profitt.

Så det må være gratis.

Jeg er på jakt etter et CMS som er nokså fleksibelt, jeg har en god del erfaringer med CMS og slikt. Men er så lenge siden sist, så det må vel være noe nytt og bedre der ute som jeg ikke kjenner til.

Nettsiden vil selvsagt kunne trenge følgende

• Adminsystem
  • Template som kan endres mtp farger for å matche evt. logo
  • Galleri
  • Informasjonssider (Kontakt, treningstider ol.)
  • Forside med nyheter

På forhånd, Takk!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettsiden vil selvsagt kunne trenge følgende

• Adminsystem
  • Template som kan endres mtp farger for å matche evt. logo
  • Galleri
  • Informasjonssider (Kontakt, treningstider ol.)
  • Forside med nyheter

På forhånd, Takk!:)

Du skriver du har "en god del erfaring" fra CMS også poster du likevel et slikt innlegg? Får meg til å tro at det er heller tvert om - at du har liten eller ingen erfaring fra CMS.

De punktene du lister opp er noe bortimot alle dagens CMS løsninger har. Det er helt basic stuff og krever ingen skreddersøm. Det er altså noe alle de CMS løsningen tilbyr deg.

En CMS er en dynamisk løsning som gjerne bruker en database til å lagre dynamisk innhold eller data om du vil. Det betyr at det innholdet du legger du på hovedsiden egentlig ikke er en en klassisk index.htm statisk side men egentlig er innholdet data i databasen. Når du legger til nye sider slik som "kontaktinfo" eller "treningstider" forteller du rammeverket hvordan hjemmesiden skal tegnes opp på skjermen. Rammeverket lager da gjerne automatisk knapper/menyer som tar deg til undersidene og du kan lage såkalte nested sites. Det er bortimot ubegrenset hvor mange undersider du kan lage. Rammeverket tillater at du setter opp hver side ved hjelp av forskjellige moduler. Hvor du kan plassere de forskjellige modulene avhenger av hvordan template du har brukt for layout og design.

Det du bør tenke på er hvem host du bruker, mtp hva du kan kjøre av databaser, scripts etc.

Siden jeg får inntrykk av at dette er et hobbyprosjekt vil jeg si at det er greiest å gå for php/mysql. Det blir nok den rimeligste løsningen også for hostingen.

Så bør du tenke på hva behersker du av programmering om du senere skal lage custom-moduler. Foretrekker du php og MySQL eller ønsker du MS SQL og asp.net/C#?

Sjekk ut disse sidene så finner du nok noe du kan bruke:

Selv vil jeg nå si at for noe så enkelt som en nettside for en lokal idrettsklubb ville jeg valgt å gjøre det så enkelt som mulig. Bruk en open source cms du kjenner fra før. De store cms systemene har alle hundrevis av forskjellige templates du kan redigere for å få riktig utseende.

Ikke heng deg opp i avanserte funksjoner du ikke trenger eller aldri vil få bruk for. Det viktigste er å få publisert nettsiden, du kan alltids flikke på den senere etter at den er gått LIVE. Det jeg mener er at du trenger ikke bruke hele vinteren på å gjøre ørsmå endringer på designet som ingen andre enn du selv likevel oppdager. Få siden LIVE med et akseptabelt utseende og kast deg på neste prosjekt der du kan tjene penger. Har sett alt for mange strande på å gå seg fast i å overkomplisere layout og design å helt glemmer å fokusere på å tjene penger.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Hei Hiro Nakamura

Jeg forstår deg godt. Hvis man ikke har brukt en ting på lenge så er man ikke oppdatert på utviklingen i det område.

Mine anbefalinger:

Joomla: En av de beste CMS systemene. Det finnes utrolig mange design maler. Nye versjonen slippes ut snart. Kommer du til å publisere mange sider og vil ha mulighet til å organisere dem i kategorier, velg Joomla.

Wordpress: Verdens mest brukte blogg plattform. Er utviklet til CMS i de siste oppdateringen. Best for søkemotoroptimaliseringen. Finnes mange design maler. Velg den hvis du vil ha blogg også.

Si ifra hvis du trenger mer informasjon. :-)

Lenke til kommentar

Flott, tusen takk:)

Jeg antar jeg vil gå for Wordpress da det er rimelig fleksibelt. Ser man kan ha facebook-integrering noe som passer ypperlig!

Vet du også om en skikkelig god Galleri-plugin? Vet det er lett å finne, men når man ikke har brukt dette på en stund så er jeg fremdels rimelig utdatert:)

Fant 3D Sphere, er det noe å anbefale?

Du skriver du har "en god del erfaring" fra CMS også poster du likevel et slikt innlegg? Får meg til å tro at det er heller tvert om - at du har liten eller ingen erfaring fra CMS.

De punktene du lister opp er noe bortimot alle dagens CMS løsninger har. Det er helt basic stuff og krever ingen skreddersøm. Det er altså noe alle de CMS løsningen tilbyr deg.

Selv om jeg poster et slikt innlegg betyr det ikke at jeg har noe mindre erfaring, det er enkelt og greit for å oppdatere seg. Grunnen til at jeg listet opp typiske behov er for å ikke bli anbefalt noe som ikke støtter det jeg vil ha og jeg slipper spørsmålet om hva jeg trenger av funksjoner.

Endret av Hiro Nakamura
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...