Remlow Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 (endret) Bruker Killdisk for å slette hardisken helt, og på cd'en jeg har går det ann å slette DOS også fullstendig. Det jeg lurte på var om det er nødvendig å slette DOS for å få en fullverdig sletting av all info på pc. Hva skjer hvis jeg sletter DOS kontra ikke sletter det? Vil jeg bli nødt til å innstalere DOS ved a boote fra en innstalasjonsdisk for DOS før jeg får gjort noe som helst annet på datamaskinen? Jeg valge å kjøre en Bruce Schneier(7 passes, verify) - "The write head passes over each sector seven times, each pass writing the following characters: 0xFF, zeroes (0x00), then five passes with random character." . Holder det å skrive over 7 ganger/hvor mange ganger er nødvendig å overskrive for å gjøre det UMULIG å gjennopprette dataen? Hva skjer hvis jeg sletter DOS kontra ikke sletter det? Vil jeg bli nødt til å innstalere DOS ved a boote fra en innstalasjonsdisk for DOS før jeg får gjort noe som helst annet på datamaskinen? Endret 19. januar 2012 av Remlow Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 (endret) Ved mindre du bruker windows ME eller tidligere så har du ikke DOS på maskinen din. Windows før dette hadde DOS som kjerne og windows "på toppen". Etter windows 2000 har ikke DOS blitt brukt. Det nærmeste er at windows har DOS-ledetekst inkludert som etterligner DOS bare så du kan få lov til å bruke kommandoer du var vandt med fra før - men dette bare en kommandotolk nå, og ikke noe operativsystem i seg selv. Det finnes kort sagt ikke noe DOS å slette - og nei, om du sleter absolutt alt på disken så vil du fremdeles bare trenger å installere operativsystemet på nytt. 3-pass av en passelig random algoritme er mer enn nok. 7-pass om du er skikkelig paranoid og tror at statlige etterretningsorganer gidder å rote rundt på disken din Det finnes egentlig ikke noe magisk punkt der data blir umulig å opprette, men jo flere passes jo mindre brukbare data vil kunne gjenopprettes. Etter 3 passes med random data så er det såpass mange hull i dataene at det meste vil være ugjenkjennelig. Man må uansett også ha tilgang til en datalab med spesialutstyr for i det hele tatt å kunne forsøke slikt - det er ikke noe en gjennomsnittlig datatyv kunne gjort selv - så ved mindre du tror folk er ute etter å etterforske deg så er det absolutt ikke behov for noe mer... -Stigma Endret 19. januar 2012 av Stigma 1 Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 (endret) Hvis du skal slette all data helt så åpner du disken, tar ut magnetplatene og går over dem med grovt sandpapir. Etterpå så fester du dem til den kraftigste el-magneten du klarer å oppdrive og så kjører du over dem med en dampveivals før du til slutt makulerer dem i noe som likner på denne Edit: Reparere tag Endret 19. januar 2012 av BlueEAGLE Lenke til kommentar
phlake Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Fysisk ødeleggelse eller magnet er nok det sikreste. Jeg spør nå heller HVA du må slette så grundig ;D Lenke til kommentar
Remlow Skrevet 19. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2012 Har brukt harddisken i flere år og syntes det var på tide å slette hele hardisken fullstending. Har ikke så sensitiv info at jeg ønsker og fysisk ødelegge selve harddisken. Er det mulig å bruke harddisken etter du har utsatt den for stor magnetisme? Leste at du ødelegger all data ved å putte komponenten i mikrobølgeovnen, er dette rett? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hvis du ikke har så sensitiv info at du trenger å fysisk ødelegge disken så ser jeg ikke helt hva du er ute etter. Etter at du har slettet og overskrevet dataområdet en gang så må du ha ut magnetplatene for å kunne gjenopprette data som har blitt overskrevet. Grunnen til at noen kan ønske å overskrive dataene flere ganger er fordi lese/skrive-hodet ikke alltid går nøyaktig over det samme stedet så selv om du overskriver en gang så kan du ved å sette platene inn i en leser som har bedre oppløsning lese "kantene" av sporet hvor dataene blir lagret og ut i fra det rekonstruere data. ...er dataene dine så sensitive at du trenger å beskytte deg mot slikt? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Har brukt harddisken i flere år og syntes det var på tide å slette hele hardisken fullstending. Har ikke så sensitiv info at jeg ønsker og fysisk ødelegge selve harddisken. Er det mulig å bruke harddisken etter du har utsatt den for stor magnetisme? Leste at du ødelegger all data ved å putte komponenten i mikrobølgeovnen, er dette rett? Det vil utvilsomt fucke til data på platene ja, men disken har jo plenty av metall på seg så det vil bli litt av et lysshow. Det er aldri annbefalt å bruke metall i en microbølgeovn i uansett tilfelle. Hvis du er uheldig kan du ødelegge magnetronen i ovnen. Jeg fatter ikke helt hvorfor folk skal overdrive så voldsomt med disse tingene dog. Skal du bruke disken videre så kjør 3-pass random på hele disken. Ved mindre du har statshemeligheter på den så vil ingen værken gidde eller klare å få til å få noe data ut fra den. Om du ikke skal bruke disken videre så kjør 3-pass random før du kaster den, eller bare kjør kort prosess og gi den et godt kakk med øksen. Det er jo for søren ingen som vil gidde å pusle sammen bitene av de knuste magnetplatene... -Stigma Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 PS: Hvis det er en SSD så vil det ikke nødvendigvis hjelpe å overskrive data med slike verktøy fordi SSD-disken sannsynligvis har en abstraksjon mellom fysisk datalagring og sektorrepresentasjon for å sikre jevn slitasje på SSD-lagringsområdene. Lenke til kommentar
Remlow Skrevet 20. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2012 Er det nødvendig å kjøre vanlig formatering via windows innstalasjonsdisk etter at killdisk er ferdig? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Er det nødvendig å kjøre vanlig formatering via windows innstalasjonsdisk etter at killdisk er ferdig? å formatere etter killdisk blir jo litt meningsløst. Gitt at du wiper hele disken og ikke bare ledig plass - så vil jo det bare være igjen en helt tom parisjon i værste fall. Kort sagt - nei. -Stigma Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 om man føler seg enormt paranoid så kan man jo alltids smelte harddisken Lenke til kommentar
007CD Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 DBAN fikser en sikkert og grei sletting / tømming av harddisken din. Ødeleggelse er ikke nødvendig og i ditt tilfelle vil ikke noe program eller Windows ha nubbis på å finne igjen noe data Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå