Gå til innhold

LCD Teknologi..hvorfor så lav oppløsning??

AKIRAx77

Anbefalte innlegg

Sitter her hjemme med to 19 tommer CRT skjermer. Begge kjører 1600x1200. Jeg har ingen planer om å gå ned i lavere oppløsning. Leste om en produsent som skulle lage 19 tommer LCD, men maks oppløsning var 1280x1024.....HVORFOR??? Hvorfor kjører de så himla lav oppløsning?

Og før du sier "hva skal du med så høy oppløsning?" Så er det ikke et alternativ i mitt yrke som designer. Jeg trenger all den skjermplassen jeg kan få.

Bare lurer på om noen kjenner tenkologien så godt at de kan forklare meg hvorfor de kjører så lavt, og hvor lenge vi må vente før vi får LCD skjermer som takler 1600 x 1200 oppløsninger..og høyere!!!

AKIRA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må opp i ca 10000 for å få en 1600x1200 lcd skjerm. de begynner på 20". Dell fp2000 koster 10700, og er en bra skjerm, selv om den ser litt klønete ut sammenliknet med de 'slimmeste' modellene. Samsung 213T er 21.3" og koster 12300 på itbutikken. Den har mer ghosting, men det er vel et større problem for hardcore CS-freaker enn for en med dine behov...

Lenke til kommentar

Vel... Jeg liker bedre 1600x1200, bare det at skjermen (kortet??) ikke tåler det særlig bra. Så jeg må ta noe litt under.. Kunne godt hatt ennå bedre plass på skrivebordene mine!

Jeg har 6 forskjellige nå, der 2 ofte er overflødige.

(Jeg bruker altså Linux med KDE, derfor har jeg flere virtuelle skrivebord. Ellers har de fleste window-managerene til linux dette)

Lenke til kommentar
Je tror du må opp i 20 tommer for å komme opp i de oppløsningen.....helt opp til 19" har "vanligvis" 1280x1024 men det kan jo hende som MrLee sier at det finnes noen lcd skerjmer utenom det vanlige som kan gi store oppløsninger, men an ikke helt se for meg spille i 1600x1200 på 15"  :p

høh, jeg spiller til daglig CS på en 15'' LCD skjerm på min bærbare :)

tro meg, Dell har solgt bærbare med denne oppløsningen på 15'' skjermer i iallefall 2-3 år nå, det burde være mulig å lage tilsvarende skjerm for stasjonære LCD skjermer...

faktisk burde det jo være billigere å lage en slik skjerm for desktop markedet enn laptop, ettersom de ikke trenger å legge punktene så tett (hvis de lager det til en 17 eller 19'' skjerm), i tillegg er de ikke begrenset av div. vekt krav som stilles til bærbare utenom, for ikke å snakke om strømbruk etc...

Lenke til kommentar

AKIRAx24 hvis du er villig til å betale den stive prisen er det verdt å kikke på denne 24 tommer LCD skjermen fra Samsung :

Samsung Syncmaster 241MP TCO99

Koster MASSE penger, men er du en som TRENGER så stor plass som 24 tommer og 1920 x 1200 oppløsning så får du ikke bedre tror jeg!

Til samme prisen får du jo 2 stk. Formac Gallery 2010 20" LCD som har "bare" 1600x1200 oppløsning. Menne 24 tommer og 1920x1200 er SINNSYKT stor skjerm spør du meg!

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...3&GrpID=17&s=pl

Lenke til kommentar
AKIRAx24 hvis du er villig til å betale den stive prisen er det verdt å kikke på denne 24 tommer LCD skjermen fra Samsung :

Samsung Syncmaster 241MP TCO99

Koster MASSE penger, men er du en som TRENGER så stor plass som 24 tommer og 1920 x 1200 oppløsning så får du ikke bedre tror jeg!

Til samme prisen får du jo 2 stk. Formac Gallery 2010 20" LCD som har "bare" 1600x1200 oppløsning. Menne 24 tommer og 1920x1200 er SINNSYKT stor skjerm spør du meg!

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=34979&t=1852&l=2&AvdID=1&CatID=23&GrpID=17&s=pl

Joda, den skjermen er kurant den, har hatt både den og SUN sin 24,1" hjemme mange ganger... Widescreen er praktisk på en måte, men upraktisk på en annen måte...

Btw - jeg håper du vet at 1920x1200 er like høy som 1600x1200 bortsett fra bredden? ;p Hehe

Lenke til kommentar

Spm var vel heller om hva er det med en LCD skjerm rent teknologis som gjør det dyrere (og jeg anntar vanskeligere) å lage en 19 tommer som støtter 1600x1200....enn 1280x1024. Det virker litt merkelig liksom...vilken funksjon eller del er det i skjermen er det som oppgraderes eller er dyrer og støtter høyere oppløsninger?

AKIRA

Lenke til kommentar
(h)vilken funksjon eller del er det i skjermen er det som oppgraderes eller er dyrer og støtter høyere oppløsninger?

Dette har, såvidt jeg vet, noe med punktavstanden på skjermen. En "plate" med punktavstand lik en 17" som kjører 1280x1024 er mye billigere å produsere enn en som har mindre punktavstand (altså avstand mellom pixler).

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen de fleste oppgir for at 1600x1200 ikke er tilgjengelig på 17" og 19" LCD'er er at det produksjonsprosessen har for høy feilprosent. Det som får en til å stusse på dette er jo at fleste bærbare over ca. 15000 kroners klassen har høyere oppløsning enn 1280x1024.

Når jeg tenker over det så har jeg enda ikke sett en bærbar med denne oppløsningen. Det jeg har vært borti foreløpig er 1024x768, 1400x1050 og 1600x1200.

Merkelig synes nå jeg og finner begrunnelsen for desktop skjermer temmelig tynn.

Telcontar

Lenke til kommentar

Grunnen til at du ikke får bærbare med skjermer i 1280x1024 er at denne oppløsningen har forhold 5:4 (enkel matte), i motsetning til alle de andre vanlige pc-oppløsningene som er 4:3. da måtte maskinen isåfall vært kvadratisk, noe som er upraktisk med bærbare.

Lenke til kommentar

og at for å lage en oppløsning på 1280*1024 på en lcd skjerm trengs det 1280*1024 feilfrie punkter for å få et godt bilde. Hver eneste pixel= et billedpunkt så for å vise 1600*1200 i oppløsning må skjermen ha like mange punkter for å takle dette så det er lettere å produsere en god 1280*1024 enn en 1600*1200 for produsenten.

leser du litt mer om teknologien bak lcd så forstår du hvordan og hvorfor

Lenke til kommentar

har stort sett kommet over skjermer med 1280*1024. lcd produsentene tar det som er kjent og ikke nødvendigvis det som er korrekt.

har selv en 19" på 1280*1024 og er storfornøyd.

tror prisen holder seg noenlunde stabil på de skjermene med høy oppløsning, men på 15 og 17" faller prisene stadig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...