Gå til innhold

Hjelp til reinstallering av Win7 og (gjen)oppsett av RAID

Anbefalte innlegg

Okei,

For en måned siden kjøpte jeg meg nye harddisker, en ssd og to hhd-er, og skulle oppgradere fra Vista til Win7, og ha OS på SSD og sette de to andre harddiskene i RAID1. Som vanlig tok Windows imot RAID-et med blue screen, og dum som jeg var prøvde jeg å ordne dette via tukling i registeret i stedet for reinstallering. Det funket, men veldig ustabilt. Jeg har nemlig slitt med at PC-en blue screener av og til, deriblant hver gang jeg skrur den av, og jeg får derfor blant annet ikke installert oppdateringer.

I dag fikk jeg en blue screen, og etter den automatiske restarten en blue screen til. Jeg har prøvd rundt 5 ganger, men jeg får bare blue screen rett etter oppstart. Dette er egentlig fint, for nå har PC-en tvunget late meg til å måtte gjøre noe med det.

Jeg søker altså hjelp til hvordan jeg skal gå fram nå. Jeg vil reinstallere hele PC-en, samt sette opp RAID-et på nytt. Må jeg for eksempel "ta bort" RAID-et først? Så reinstallere Windows, så sette opp RAID-et, så reinstallere igjen for at RAID-et skal funke?

Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel innholdet på diskene du har i raid er vel å regne som tapt. Men skyldes BSODene raidet? Dette synes jeg høres merkelig ut. Vil heller tro at BSODene skyldes SSDen, flere som har hatt problemer med dem.

Ville prøvd å oppdatere firmware på SSDen. Og da må du gjerne koble fra de andre diskene i tillegg til å du gjerne må reinstallere Windows uansett

Lenke til kommentar

Tja, jeg tenkte at BSODene kommer av at jeg tukla med registeret, men jeg er ingen ekspert. Har ikke tenkt på at SSDen kan være problemet.

Akkurat nå kunne jeg bare tenkt meg å starte helt på nytt, som du sier må jeg reinstallere uansett.. Får ikke gjort særlig annet heller siden jeg får blue screen rett etter oppstart. Kan du hjelpe med hvilken rekkefølge jeg bør gjøre ting i? Er lei av å gjøre feil :p

Endret av Broseph
Lenke til kommentar

Vel ser for meg at du bør koble opp en gammel disk som boot disk i tillegg til SSDen din. Installere windows på den gamle disken og så laste ned siste firmware til SSDen din fra hva enn fabrikant og installere denne og formaterer SSD. Deretter plukke ut den gamle disken og sette SSDen som bootdisk (husk å velge AHCI i BIOS.) Deretter skulle det bare være å innstallere windows.

Om du har en LiveCD med en eller annen linux distro kan denne også brukes, evnt om du har en annen pc og en minnepenn å legge firmware inn med/på.

Mange måter å gjøre dette på.

Kjører en Intel SSD selv (gammel type) hvor oppdatering av firmware gjøre via ett program (Intel SSD Toolbox), vet ikke om andre fabrikanter har noe liknende. Men oppdatering av firmware er utrolig enkelt med dette. Og ikke har jeg hatt behov for å reinstallere Windows heller. (Ikke hatt bluescreens heller for den saks skyld)

Endret av Phyltre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...