Gå til innhold

Ung gutt som har mistet alt

CitroenCx

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt på 21 år. Inntil for 2 år siden hadde jeg det veldig bra, var ferdig på skole og hadde to jobber, leid bolig og bil. Men etter en stund fikk jeg et psykisk sammenbrudd uten forvarsel som trolig skyldes en traumatisk barndom. Jeg ble dårligere og dårligere, og mistet mye av mitt sosiale liv. Grunnen til at jeg poster dette emnet under økonomi, er fordi det er det som er hovedpoenget. Jeg hadde en ryddig økonomi når jeg var oppegående, men når jeg ble syk hadde jeg verken overskudd eller inntekten som skulle til for å vedlikeholde den. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde jeg søkt hjelp den gangen.

På grunn av at jeg er såpass ung, og ikke har jobbet nok til å få en normal registrert inntekt, får jeg dermed utbetalt minstebeløp fra det offentlige i dag. Det jeg får utbetalt er faktisk ikke nok til å dekke de faste månedlige utgiftene. Ubetalte krav og utestående beløp vokser, og jeg har sagt opp alle avtaler jeg mener jeg kan klare meg uten, som TV, internett osv. Jeg bor ganske billig, men har som oftest ikke penger til mat på slutten av måneden. Jeg synes dette er en skam, og snakker ikke med venner og kjente om det, selv om de sikkert har sine mistanker i og med at jeg omtrent ikke viser meg lengre. Jeg har prøvd å henvende meg til NAV, for å få hjelp, men der blir jeg møtt med at jeg ikke har rett på noe mer.

Jeg vet jo at dette i utgangspunktet er min egen skyld, men er det slik at det ikke finnes noen fremtid? Gjelden vokser, og blir verre for hver dag. Det samme blir jeg. Jeg er mer deprimert og nedbrutt nå enn jeg noen gang har vært. Jeg har ikke foreldre eller familie som kan hjelpe meg, så jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Jeg hadde en gang drømmer og ambisjoner om å klare meg bra i livet, men de er nå borte. Jeg gruer meg til å våkne om morgenen, og må innta store doser beroligende for å i det hele tatt få sove. Jeg vet føler ikkke lenger noen livsglede, og ser snart ingen annen vei enn det mest egoistiske. Men dersom det er det eneste jeg kan gjøre, hvordan blir det da med utestående gjeld? Er det slik at det blir slettet, eller blir det overført til etterlatte? Dersom det er sistnevnte, blir det bare enda verre.

Håper på noen svar fra noen som kanskje har vært borti lignende situasjoner, eller som vet mer om dette enn jeg gjør. Føler dette er siste mulighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du må ha rett på sosialstøtte til å dekke dine faste utgifter, dessuten er det noe som heter bostøtte som kan betale store deler av husleien. Hos NAV på du ikke ta nei for et svar.

Gjeld kan bli borte etter tre år, om kreditor går inn for å sikre den, da er det ti år, og kan etter dette fornyes for nye ti år om gangen i påvente av at du får en "romslig" inntekt.

De kan ikke ta fra deg livsgrunnelaget som er 8-10.000 kr i måneden, tror jeg.

Lenke til kommentar

Det høres ut som du har tatt bra tak i dine problemer og at du har fått profesjonell hjelp for dine psykiske problemer. Har du ikke det bør du gjøre det snarest.

Ellers bør du ta kontakt med dine kreditorer og forklare problemet. I verste fall bør du få til en gjeldsordning.

Uansett hva du ender opp med, så er det lys i enden av tunellen, når ting er som værst og alle svartest så kan det bare bli bedre.

Lykke til videre :)

Mvh

raimop

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilekn stønad er det du får av NAV?

Har du sett på muligheten for å få ''Ung ufør''-tillegg? ''Ung ufør''-tillegg er IKKE at du blir ufør, men hvis du ikke har fått muligheten til å bygge opp nok poeng på grunn av sykdom (f.eks depresjon) så vil du ha rett på noen få tusen ekstra i måneden.

Ta også kontakt med husbanken angående bostøtte, det er de som har med det å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...