Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Utdanning rett i dass?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg går på 1. trinn videregående skole i Oslo. Har nylig valgt programfag for neste år, (altså VG2).

Har planer om å bli advokat, og jeg valgte følgende fag:

- Rettslære

- Sosiologi og sosialantropologi

- Samfunnsøkonomi

- Matematikk 2P

 

For å komme inn på studiene etter VG3 trenger jeg omkring 52 poeng, slik jeg har forstått.

 

Mine spørsmål er;

Hva skjer om jeg ikke klarer å oppnå 5,2 i snitt? Hva er jeg nødt til å gjøre da?

 

La oss si at jeg har 4,7 i snitt når jeg går ut av videregående. Med 47 poeng kommer jeg ikke langt. Ingen ekstrapoeng fra realfag.

 

Hadde vært fint med innvendinger fra personer som har litt peiling på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjer med at så jævlig mange vil bli advokat for tiden egentlig? Er det status og penger eller det å måtte forsvare en tungt kriminell fyr som har kjørt over en gammel bestemor selvom alle bevis peker mot han?

 

Hva assosierer du egentlig med ordet advokat? Det er så utrolig mye mer enn rettsaker og "å forsvare tungt kriminelle".

Lenke til kommentar

Hvis du sliter i matte burde du ta Biologi, IT og Geofag. Alle gir realfagspoeng uten at du behøver å være "realfagstypen"

 

Sliter vel egentlig ikke, det går mer på at jeg ikke syntes matematikk er interessant. Dermed blir timene kjedelige, jeg følger ikke med --> dårlige karakterer. Hvilke geofag har jeg mulighet til å ta?

Blir det evnt å velge geofag etter VG2?

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar

 

Vil det være et godt alternativ og velge

Rettslære

Sosiologi og sosialantropologi

Biologi

Matematikk 2P?

 

Hvordan er faget Biologi? Hva slags pensum er det?

 

Selv har jeg ikke biologi, men realfagsmatematikk, fysikk og kjemi. Jeg må likevel si at alle jeg har snakket med, og som har biologi, sier at dette er et skikkelig puggefag, og mange av dem har måttet lese rundt 100 sider til prøver. I tillegg lærer de veldig mye om planter og slikt, som jeg for min del finner helt uinteressant.

 

Dersom du interesserer deg for data, kunne IT vært et fag for deg - det gir et halvt realfagspoeng. Men siden du nå har naturfag, vil det jo kanskje være lurt å tenke over hva du liker best med faget - da blir det sikkert lettere å velge fag neste år.

 

Dersom du lurer litt på pensum i de ulike fagene, kan du jo klikke deg inn på hjemmesiden til noen av lærebøkene i faget:

BIOLOGI: http://bios.cappelendamm.no/c192579/sammendrag/vis.html?tid=192580

KJEMI: http://kjemienstemmer.cappelendamm.no/c175446/sammendrag/vis.html?tid=175447

FYSIKK: http://fysikk1.cappelendamm.no/

 

Og til slutt vil jeg bare si at REALFAG ER SÅ MYE GØYERE ENN SAMFUNNSFAG/SPRÅKFAG! Lykke til :)

Lenke til kommentar

Advokater bidrar i hvertfall ikke med å føre verden fremover, eller hjelper folk i stor grad. Men nok om det. :ph34r:

 

 

 

 

Det finnes da mange måter å få øket snittet ditt. :)

 

1. Chill out / vente. Du får alderspoeng (nærmere bestemt 2 poeng per år etter at du har fylt 20, der 20 telles som to poeng) Maks 8 poeng totalt elns. Dette ser dog ikke bra ut på CVen at du bare har ligget på latsiden, så kanskje skaffe seg en jobb i mellomtiden? f. eks hjelp butikkene i å tjene mer/gjøre mat billigere ved å få luselønn som butikk-medarbeider etc.. :innocent:

 

2. Pell rassen din inn i militæret, og bidra noe for landet ditt. Du får 2 poeng for dette også, i tillegg som at alderspoengene som regel begynner å tikke inn. :cool:

 

3. Slit deg gjennom et år på folkehøyskole. Gir deg også 2 poeng ekstra (du kan ikke få poeng for både militær OG folkehøyskole, bare en av delene)

 

4. Forbedre karakterene dine. Ta opp eksamen på nytt, eller i andre fag. Trenger du ekstra hjelp for å klare å få bedre karakter, ja så bestiller du time på privatskole. (f. eks Sonans)

 

Ps: Du kan også få hjelp i militæret til å forbedre karakterene dine. Du vil derfor kunne sanke inn en masse poeng om du er litt smart. (poeng for militærtjeneste + undervisning/eksamen i miitæret + alderspoeng + at det ser bra ut på CV'en) :thumbup:

 

 

 

 

Letteste er dog å bare få god nok karakter egentlig.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hei og takk for svar

 

Vil det være et godt alternativ og velge

Rettslære

Sosiologi og sosialantropologi

Biologi

Matematikk 2P?

 

Hvordan er faget Biologi? Hva slags pensum er det?

 

Dersom du tar Biologi 1 da vil du lære om dette, det jeg har skrevet er en kapitteloversikt;

 

  • 1: Biologi som vitenskap
  • 2: Celler
  • 3: Transport gjennom cellemembranen
  • 4: Hormonsystem og nervesystem hos mennesket
  • 5: Transport og bevegelse hos mennesket
  • 6: Menneskets immunforsvar
  • 7: Formering hos planter
  • 8: Planter: transport, vekst og utvikling
  • 9: Organsystemer hos ulike dyregrupper
  • 10: Formering hos dyr
  • 11: Formering hos mennesket
  • 12: Variasjon og tilpasning
  • 13: Biologisk mangfold
  • 14: Evolusjon og atferd

 

Dette er ikke basisk undervisning om organer og seksualitet. Det er mer om hvordan organene fungerer, oppbygningen av organsystemer hos mennesket og dyregrupper. Formering, da går faget inn på hva er det som skjer fra A til Å. Befruktning, graviditet, fødsel osv. Du kan lese mer om faget Her. Jeg tok utgangspunkt i Bios Biologi 1.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar

 

Vil det være et godt alternativ og velge

Rettslære

Sosiologi og sosialantropologi

Biologi

Matematikk 2P?

 

Hvordan er faget Biologi? Hva slags pensum er det?

 

Selv har jeg ikke biologi, men realfagsmatematikk, fysikk og kjemi. Jeg må likevel si at alle jeg har snakket med, og som har biologi, sier at dette er et skikkelig puggefag, og mange av dem har måttet lese rundt 100 sider til prøver. I tillegg lærer de veldig mye om planter og slikt, som jeg for min del finner helt uinteressant.

 

Dersom du interesserer deg for data, kunne IT vært et fag for deg - det gir et halvt realfagspoeng. Men siden du nå har naturfag, vil det jo kanskje være lurt å tenke over hva du liker best med faget - da blir det sikkert lettere å velge fag neste år.

 

Dersom du lurer litt på pensum i de ulike fagene, kan du jo klikke deg inn på hjemmesiden til noen av lærebøkene i faget:

BIOLOGI: http://bios.cappelendamm.no/c192579/sammendrag/vis.html?tid=192580

KJEMI: http://kjemienstemmer.cappelendamm.no/c175446/sammendrag/vis.html?tid=175447

FYSIKK: http://fysikk1.cappelendamm.no/

 

Og til slutt vil jeg bare si at REALFAG ER SÅ MYE GØYERE ENN SAMFUNNSFAG/SPRÅKFAG! Lykke til :)

 

Hei og takk for utfyllende svar.

Jeg har ikke valgt biologi, foreløpig har jeg samfunnsøkonomi der, og jeg tror nok det blir stående. Tittet litt på pensum i biologi, og det ser jo helt for jævlig kjedelig ut. Liker dårlig naturfag og matematikk, så jeg tror det jeg har valgt nå er best. Takk

 

 

Advokater bidrar i hvertfall ikke med å føre verden fremover, eller hjelper folk i stor grad. Men nok om det. :ph34r:

 

 

 

 

Det finnes da mange måter å få øket snittet ditt. :)

 

1. Chill out / vente. Du får alderspoeng (nærmere bestemt 2 poeng per år etter at du har fylt 20, der 20 telles som to poeng) Maks 8 poeng totalt elns. Dette ser dog ikke bra ut på CVen at du bare har ligget på latsiden, så kanskje skaffe seg en jobb i mellomtiden? f. eks hjelp butikkene i å tjene mer/gjøre mat billigere ved å få luselønn som butikk-medarbeider etc.. :innocent:

 

2. Pell rassen din inn i militæret, og bidra noe for landet ditt. Du får 2 poeng for dette også, i tillegg som at alderspoengene som regel begynner å tikke inn. :cool:

 

3. Slit deg gjennom et år på folkehøyskole. Gir deg også 2 poeng ekstra (du kan ikke få poeng for både militær OG folkehøyskole, bare en av delene)

 

4. Forbedre karakterene dine. Ta opp eksamen på nytt, eller i andre fag. Trenger du ekstra hjelp for å klare å få bedre karakter, ja så bestiller du time på privatskole. (f. eks Sonans)

 

Ps: Du kan også få hjelp i militæret til å forbedre karakterene dine. Du vil derfor kunne sanke inn en masse poeng om du er litt smart. (poeng for militærtjeneste + undervisning/eksamen i miitæret + alderspoeng + at det ser bra ut på CV'en) :thumbup:

 

 

 

 

Letteste er dog å bare få god nok karakter egentlig.

 

Takk skal du ha. Dette var nyttig, jeg trenger helt klart å sanke inn noen ekstrapoeng. Jeg har tenkt meg i militæret, så det passer bra. Ser også at du foreslår å ta opp enkelte fag, det skal jeg også prøve. Jeg har også innsett at jeg må jobbe som pokker i de to-tre neste årene for å få så høyt snitt som overhodet mulig. Vet du hvor mange poeng jeg maksimalt kan hente inn ved å være i militæret?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Hvis du sliter i matte burde du ta Biologi, IT og Geofag. Alle gir realfagspoeng uten at du behøver å være "realfagstypen"

 

Sliter vel egentlig ikke, det går mer på at jeg ikke syntes matematikk er interessant. Dermed blir timene kjedelige, jeg følger ikke med --> dårlige karakterer. Hvilke geofag har jeg mulighet til å ta?

Blir det evnt å velge geofag etter VG2?

 

Vel i så fall anbefaler jeg deg Fysikk. Selv om jeg egentlig ikke er særlig interessert i fysikk, er det enkelt det mest spennende/morsomme faget på skolen (etter gym). Dessuten gir det 1,5 poeng!

Lenke til kommentar

 

Takk skal du ha. Dette var nyttig, jeg trenger helt klart å sanke inn noen ekstrapoeng. Jeg har tenkt meg i militæret, så det passer bra. Ser også at du foreslår å ta opp enkelte fag, det skal jeg også prøve. Jeg har også innsett at jeg må jobbe som pokker i de to-tre neste årene for å få så høyt snitt som overhodet mulig. Vet du hvor mange poeng jeg maksimalt kan hente inn ved å være i militæret?

 

Takk for svar!

 

Når du får alders/militærpoeng kvalifiserer du til andrekvoten, her er snittet mye høyere. Maks poeng for Militær = 2. 8 for alder. Du kan altså få 10 poeng, uten å gjøre skole, men da må du vente til du er 24! Snittet i Oslo for høsten 2011 var over 58 poeng, ca. 56 for vår.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Ja Biologi 1 kan være kjedelig, det er egentlig for spesielt interesserte. Hva med geofag? du finner en kapitteloversikt under:

 

  • 1: Jorda
  • 2: Geologi
  • 3: Jordskjelv, vulkanutbrudd og tsunamier
  • 4: Litt meteorologi
  • 5: Ekstremvær
  • 6: Hydrologi
  • 7: Isbreer - prosesser og landformer
  • 8: Skred
  • 9: Naturkatastrofer og mediedekning
  • 10: Geoforskning

 

Denne gangen tok jeg utgangspunkt i Terra mater. I dette faget finnes det ingen øvelser slik som en finner i Biologi, Fysikk og Kjemi. Det er ett par sider lesing, så repetisjons spørsmål, så kommer flere sider og nye repetisjons spørsmål, fremfor at du har alle spørsmålene helt bakerst i kapitlet.

Lenke til kommentar

 

Takk skal du ha. Dette var nyttig, jeg trenger helt klart å sanke inn noen ekstrapoeng. Jeg har tenkt meg i militæret, så det passer bra. Ser også at du foreslår å ta opp enkelte fag, det skal jeg også prøve. Jeg har også innsett at jeg må jobbe som pokker i de to-tre neste årene for å få så høyt snitt som overhodet mulig. Vet du hvor mange poeng jeg maksimalt kan hente inn ved å være i militæret?

 

Takk for svar!

 

Når du får alders/militærpoeng kvalifiserer du til andrekvoten, her er snittet mye høyere. Maks poeng for Militær = 2. 8 for alder. Du kan altså få 10 poeng, uten å gjøre skole, men da må du vente til du er 24! Snittet i Oslo for høsten 2011 var over 58 poeng, ca. 56 for vår.

 

10 poeng totalt for militæret og alder? Vel, hvis jeg går ut med 4,7 så ender jeg opp på 5,7 og fortsatt kommer jeg vel ikke inn? Skyt meg i huet. Føler jeg sløser bort litt vel mye ved å gå den veien, men...

Nå som jeg velger matematikk 2P har jeg jo utelukket mange andre muligheter... ?

 

Ja Biologi 1 kan være kjedelig, det er egentlig for spesielt interesserte. Hva med geofag? du finner en kapitteloversikt under:

 

  • 1: Jorda
  • 2: Geologi
  • 3: Jordskjelv, vulkanutbrudd og tsunamier
  • 4: Litt meteorologi
  • 5: Ekstremvær
  • 6: Hydrologi
  • 7: Isbreer - prosesser og landformer
  • 8: Skred
  • 9: Naturkatastrofer og mediedekning
  • 10: Geoforskning

 

Denne gangen tok jeg utgangspunkt i Terra mater. I dette faget finnes det ingen øvelser slik som en finner i Biologi, Fysikk og Kjemi. Det er ett par sider lesing, så repetisjons spørsmål, så kommer flere sider og nye repetisjons spørsmål, fremfor at du har alle spørsmålene helt bakerst i kapitlet.

 

Geografi er et greit fag. Det du nevner ovenfor er i mine øyne greit og jeg hadde nok klart det fint. Vet du hvilken "blokk" dette geo-faget ligger i? I så fall, hvilket fag må jeg eliminere for å ta geo-fag?

Lenke til kommentar

 

Takk skal du ha. Dette var nyttig, jeg trenger helt klart å sanke inn noen ekstrapoeng. Jeg har tenkt meg i militæret, så det passer bra. Ser også at du foreslår å ta opp enkelte fag, det skal jeg også prøve. Jeg har også innsett at jeg må jobbe som pokker i de to-tre neste årene for å få så høyt snitt som overhodet mulig. Vet du hvor mange poeng jeg maksimalt kan hente inn ved å være i militæret?

 

Takk for svar!

 

Når du får alders/militærpoeng kvalifiserer du til andrekvoten, her er snittet mye høyere. Maks poeng for Militær = 2. 8 for alder. Du kan altså få 10 poeng, uten å gjøre skole, men da må du vente til du er 24! Snittet i Oslo for høsten 2011 var over 58 poeng, ca. 56 for vår.

 

10 poeng totalt for militæret og alder? Vel, hvis jeg går ut med 4,7 så ender jeg opp på 5,7 og fortsatt kommer jeg vel ikke inn? Skyt meg i huet. Føler jeg sløser bort litt vel mye ved å gå den veien, men...

Nå som jeg velger matematikk 2P har jeg jo utelukket mange andre muligheter... ?

 

Ja Biologi 1 kan være kjedelig, det er egentlig for spesielt interesserte. Hva med geofag? du finner en kapitteloversikt under:

 

  • 1: Jorda
  • 2: Geologi
  • 3: Jordskjelv, vulkanutbrudd og tsunamier
  • 4: Litt meteorologi
  • 5: Ekstremvær
  • 6: Hydrologi
  • 7: Isbreer - prosesser og landformer
  • 8: Skred
  • 9: Naturkatastrofer og mediedekning
  • 10: Geoforskning

 

Denne gangen tok jeg utgangspunkt i Terra mater. I dette faget finnes det ingen øvelser slik som en finner i Biologi, Fysikk og Kjemi. Det er ett par sider lesing, så repetisjons spørsmål, så kommer flere sider og nye repetisjons spørsmål, fremfor at du har alle spørsmålene helt bakerst i kapitlet.

 

Geografi er et greit fag. Det du nevner ovenfor er i mine øyne greit og jeg hadde nok klart det fint. Vet du hvilken "blokk" dette geo-faget ligger i? I så fall, hvilket fag må jeg eliminere for å ta geo-fag?

 

Det er forskjellig fra skole til skole, så du må bare se i blokkskjemaet for skolen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...