Gå til innhold

Søke skole, militær innkallelse

depeche

Anbefalte innlegg

Hei

Må snart søke meg inn på videre utdanning på BI, og lurer derfor hva jeg skal gjøre med tanke på militæret.

Har fått brev om at jeg er med videre, men har ikke fått innkallelse til sesjon enda (noe som kunne skje helt frem til juni i think)

Har ikke helt bestemt meg om jeg vil rett inn på skole i år. hva gjør jeg evnt hvis jeg vil begynne å studere i år? Hvis jeg søker på BI, og kommer inn i militæret, har jeg da plassen min neste år?

Hvis jeg bestemmer meg for at jeg ikke vil studere før nesteår uansett, og ikke kommer inn i militæret, søker jeg da på BI nesteår helt vanlig? Eller lønner det seg å søke uansett.

Håper noen kan oppklare litt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette bør du i grunn ta opp med Forsvaret.

Så vidt jeg vet så er skole framfor forsvaret, du vil normalt ikke få innkallelse til militæret i studietiden din.

Men, snakker du da om Sesjon del 2? Gjerne spesifiser litt mer, "inn i militæret" kan være så mangt. Ønsket om å få deg inn forsvaret er jo sterkere dersom du har høyere utdanning :)

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har skjønt, så kan du be den høyskolen/universitetet du søker deg inn på holde av plassen din til du er ferdig med førstegangstjenesten, slik at du har en plass som venter på deg når du kommer tilbake.

Men gå på forsvarets nettsider, for der tror jeg du skal kunne finne den informasjonen du er ute etter.

Lenke til kommentar

Forsvarets behov går foran eventuelle studier -- du har ikke noen rett til utsettelse av førstegangstjeneste med begrunnelse studier (det betyr dog ikke at du ikke kan få det). Det følger for øvrig av studieforskriften for BI § 3-5 (4) bokstavene a og d at du kan søke permisjon (og blir ikke belastet for studieavgift) i perioden du avtjener førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...