Abnorm Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Idag er jeg 30år og jobber, men kunne tenke meg 3MX og 2FY, hvordan kan jeg ta dette? Tidligere har jeg treårig yrkesutdanning, hvor jeg valgte matematikk som valgfag det tredje året. Etter hva jeg husker, skulle dette gi meg studiekompetanse i matematikk, men hvilken grad er dette, 2MX?? Etter yrkesutdanningen, vurderte jeg allmanpåbygging, noe som hadde gitt meg fritak fra matematikk fagene, med desverre begynte jeg å jobbe. Lenke til kommentar
TheMogul Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 For meg høres det ut som du har enten 1MY eller 1MX som er matten man har 1-året på VGS allmennfag. Det er også minstekravet for å få generell studiekompetanse, som man bygger på til under året med allmennpåbygg. Lenke til kommentar
operg Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Så vidt jeg forstår er det ikke mulig å ta de gamle mattefagene (*MX, *MY, osv.) lenger, siden de er blitt erstattet av 1T, 1P (og tilsvarende for yrkesfag), R1, R2, S1 og S2. Hvilke eksamener du må ta avhenger av hva målet ditt er; for enkelte studier trenger du bare R1 eller S1+S2, mens for andre trenger du R2. Jeg ville undersøkt kravene for opptak til de studiene du sikter deg inn mot. Jeg tviler på at yrkesfagsmatten din gir deg noe mer kompetanse enn tilsvarende 1T, slik at du vil være nødt til å ta eksamener hvis du skal begynne på studier som krever matematikk. Lenke til kommentar
TheMogul Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 (endret) Ettersom han er 30 så tipper jeg han ikke har gått på vgs under "Kunnskapsløftet". Han har nok 1MX (1T) eller 1MY (1P). EDIT: Men enig med deg, vært mer interessant å vite hva han skal bruke 2/3MX 2FY til, for de to fagene alene vil ikke kvalifisere til noe særlig studier i seg selv. Endret 19. januar 2012 av d-link Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 20. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2012 Så da har jeg det som i "gamledager" het 1MX? (Altså generell studiekompetanse?), men som nå heter 1T? Hva er 2 & 3MX... Spessiell studiekompetanse? For ordenskyld: Vi hadde 3timer matematikk i uken på GK (grunnkurs) Men på VK2 valgte jeg valgfag matematikk, som var 2timer i uken. Dette skulle gi meg tilsammen 5timer, som tilsvarte allmennfag. Årsaken til jeg spør er: Jeg vil kartlegge hvilken vei jeg må gå, om jeg skal komme inn på UiO: Fysikk, astronomi og meteorologi (bachelor) Lenke til kommentar
Aileron Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 2 & 3MX = R1 & R2 (Realfaglig matte) 2 & 3MY = S1 & S2 (Samfunnsfaglig matte) (Sånn cirka. Det er store forskjeller i pensum (fra Ref94), men det er disse som er mest like hverandre.) Ring opp en skole (f.eks. Sonans) og hør med en rådgiver der, eller noe lignende, for å få et konkret svar på hva du har, og trenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå