Gå til innhold

Trygghetsavtale - hvilke rettigheter har jeg?

Erla2k

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurte på en ting angående trygghetsavtalen til elkjøp. Damen i huset klarte å velte en god halvliter med nytraktet kaffe over laptopen i dag og den er derfor helt død. Tviler på at dette er noe som kan repareres. Tastene er smeltet litt og ser nok ikke bedre ut i komponentene i laptopen. Heldigvis har jeg trygghetsavtale hos elkjøp på denne maskina og lurer på hvilke rettigheter jeg har. Maskinen er/var en HP pavillion dv6-1240eo som har 500gb harddisk, 4 gb ram, intel core duo cpu på 2,1Ghz. Ble kjøpt sent i 2009 for 8000,- + trygghetsavtale på 2100,-.

Står på elkjøp sine hjemmesider at: "Nytt produkt med likeverdige spesifikasjoner om det skadede produktet ikke kan repareres". Kommer de til å tilby meg noe i denne klassen?: http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ENTK11BZ369NC/packard-bell-easynote-barbar-pc-tk11-bz-369ncd

Kan jeg si at jeg ikke vil ha noe annet enn HP maskin? Kan jeg si at jeg må ha opphøyd tastatur og fjernkontroll(noe som er/var på min HP)? Vil ikke sitte igjen med noe Acer greier til 2-3 lapper.

Hvilken maskin tror dere at jeg kan få? Hvilke kort kan jeg bruke for å få en bedre maskin enn det de foreslår?

Håper på raskt svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får nok en ganske enkel maskin til 3-4000 kroner. Vet ikke om opphøyd tastatur og fjernkontroll er nøkkelegenskaper som må møtes for at erstatningsproduktet er gyldig.

Jeg vet ikke nøyaktig hvordan Trygghetsavtalen til Elkjøp fungerer, men trygghetsforsikringen vi selger der jeg jobber fungerer slik at man kan kjøpe seg opp til et dyrere produkt (betale mellomlegget) om man ønsker det.

Lenke til kommentar

Det er ingen verdiavskrivning når det kommer til elkjøps trygghetsavtale.Du vil altså få et av årets HP-modeller til samme prisen. = Bedre PC enn det du har nå ;)

Her ser du et eksempel: http://www.trygghetsavtale.com/Om-Trygghetsavtale/Erstatningseksempel/

Ikke gi TS feil forhåpninger nå.

Fra Elkjøp sine vilkår:

"Nytt produkt med likeverdige spesifikasjoner om det skadede produktet ikke kan repareres"

Merk "likeverdige spesifikasjoner", ikke "likeverdig pris" :)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Men lurer på om jeg kan "kreve" å få en HP maskin? Ser på elkjøp sine sider at det er disse maskinene som da kan velges mellom:

http://www.elkjop.no/catalog/data/no_barbar_pc/barbar-pc?SearchParameter=%26%40QueryTerm%3D*%26CategoryUUIDLevel2%3DPDoKeQuvSicAAAEn5zN94OGk%26ManufacturerName%3DHP%26online%3D1%26%40Sort.ProductListPrice%3D0

Og den billigste maskinen er en 11.6" som er uaktuelt. Jeg vil si at jeg er fornøyd om jeg da får den neste i rekken til HP som elkjøp har inne som da vil være denne: http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/HPG61234SO/hp-pavilion-15-6-barbar-pc-g6-1234so

Men det er kanskje for mye å håpe på?

Lenke til kommentar

Ok. Så jeg kan ikke stå på at jeg SKAL ha HP? Men jeg kan kreve 15,6" eller mer, 3 usb eller mer, hdmi utgang, minnekortleser, minimum 4gb ram, 500gb harddisk, ikke noe dårligere grafikkort eller prosessor? Så ingen av delene på den nye pcen jeg evt får skal mangle/være dårligere enn de nevnte spesifikasjonene som er på den gamle?

Kommer med tilbakemelding på hvordan dette går. Skal på elkjøp i morgen :)

Lenke til kommentar

Ok. Så jeg kan ikke stå på at jeg SKAL ha HP? Men jeg kan kreve 15,6" eller mer, 3 usb eller mer, hdmi utgang, minnekortleser, minimum 4gb ram, 500gb harddisk, ikke noe dårligere grafikkort eller prosessor? Så ingen av delene på den nye pcen jeg evt får skal mangle/være dårligere enn de nevnte spesifikasjonene som er på den gamle?

Kommer med tilbakemelding på hvordan dette går. Skal på elkjøp i morgen :)

Kort svar, ja - dersom maskinen ikke kan repareres (Den vil nok tas inn på verksted først for sjekk og konstatering av feil).

Langt svar: Du får tilsvarende spesifikasjoner, ingen problemer der :). Dette kommer til å gå smertefritt, jeg har ringt det nr flere ganger (jeg er en uheldig sosekopp..) og det har aldri vært noe problem.

Du behøver ikke kreve noe som helst, de du vil snakke med er interessert i å hjelpe deg, ikke avspise deg med noe du ikke blir fornøyd med.

Viktigste er at du må opplyse om at gamlemaskinen hadde minnekortleser og HDMI, ikke alle rimelige maskiner har dette. Opplys også om at den gamle maskinen din hadde dedikert grafikkminne.

Det finnes ingen maskiner som ikke har denne kombinasjonen og utover dette lik ytelse som din gamle maskin, så slik jeg ser det vil du få en flott og fin oppgradering fra din gamle maskin - så fremt den ikke kan repareres som sagt :).

PS: Husk å kjøpe ny trygghetsavtale på din evt nye maskin :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Hei. Jeg laget profilen min nå for å kunne svare deg.

Det er korrekt det som nevnes i denne tråden om at produktet du får skal være lik din spesifikasjonsmessig, ikke prismessig. Maskinen din, som Alastor nevner, har HDMI, kortleser, og dedikert grafikkminne. Dette er det ikke alle billigmaskinene som har, og dermed kommer din nye til å være en god oppgradering fra den du hadde.

Når det gjelder hva du har krav på, så er jeg litt usikker på dette med produsent, men jeg er ganske sikker på at du kan spørre om å få en fra HP, da det er en grunn til at du har valgt dette merket i utgangspunktet. Når det gjelder fjernkontroll og opphøyd tastatur, så er det litt vanskeligere da det ikke er så mange maskiner som har. Det kan hende de stiller seg enig i å hjelpe deg med å finne en maskin med fjernkontroll, men det med tastaturet tviler jeg veldig på.

Hvis du av en grunn er misfornøyd med din nye maskin som du får gjennom forsikringen, så må du reklamere så raskt som mulig på Trygghetsavtale.com.

Prosessen som skjer når du ankommer Elkjøp i morgen, er at de tar inn maskinen som en "vanlig" service, og du får beskjed om å ringe Moderna og melde fra om skaden. Så snart du har gjort det, så behandler dem saken, og sender en rekvisisjon til Elkjøp og ber dem enten sende produktet inn for reparasjon, eller kontakte kunden for å ordne bytte av maskin. Jeg har ikke sett en fuktskadet maskin bli sendt inn for reparasjon enda da dette aldri lønner seg, men det hender inni blant at de tar produktet inn for kontroll for å sjekke at skaden stemmer overens med det kunden sier.

Håper dette hjelper deg litt på veien.

Hilsen Serviceansvarlig i Elkjøp.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar alle sammen! Dette hjelper meg langt på vei. Ønsket mitt er ikke å oppføre meg som en vanskelig kunde som vil bare lage oppstyr og komme med høye krav, men vil jo heller ikke bli lurt ved å få en dårligere pc en jeg kunne fått.

Håper alt går som det skal og at det ikke blir veldig mange uker med venting på ny pc. Skal selvsagt poengtere at den forrige pc hadde dedikert grafikkminne, hdmi utgang og minnekortleser ettersom de billigste modellene på markedet kanskje oppnår de andre kravene og ikke disse, så får jeg kanskje en liten oppgradering fra den forrige pcen.

Skal da huske på å skrive ny trygghetsavtale på den nye pcen. (Er fort gjort at det skjer skader ettersom jeg bruker den på skole og hjemme timevis hver dag.)

Til Hansimann: Kan jeg evt legge på en tusenlapp eller to til en oppgradering hvis jeg ønsker det hos elkjøp?

Lenke til kommentar

Til Hansimann: Kan jeg evt legge på en tusenlapp eller to til en oppgradering hvis jeg ønsker det hos elkjøp?

Det må jeg innrømme at jeg ikke vet. Når elkjøpbutikken mottar en utbytterekvisisjon på ditt produkt, så skal dem destruere og skrote ditt produkt. Kundesenteret kontakter deg så på telefon og avtaler nytt produkt sammen med deg, men hva slags rutiner de har på dette kan jeg ikke svare på. Men det skader aldri å spørre =)

Lenke til kommentar

Nei, det har du dessverre ingen mulighet til - man vil få det produktet som plukkes ut, og det er ingen bytte eller oppgraderingsmulighet.

Dette er blant annet gjort for at folk ikke skal bli fristet til å velte colaboksen over pcen eller ramle inn i tven sin o.l ;).

Jeg jobber også i Elkjøp forresten, om det ikke kom fram :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...