sdf123 Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 (endret) Jeg tenkte å få en kraftig hjemmenettverk og da investere i noe med 16 porter som ga full hastighet og bedre stabilitet enn min Asus RT-N16 router. Kan jeg gjøre det sånn da? Canal Digital Modem | Asus RT-N16 | 16 ports Gigabit switch (Feks HP V1410-16G eller D-Link DGS-1024D) | Herfra går det en kabel ut til hvert av nettverkskomponentene. Er det sånn man burde/må koble det`? Vil dette bli stabilt? Eller vil Asus routeren bli for dårlig? Endret 19. januar 2012 av everlong Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Løsningsforslaget ditt er helt greit det. Hvorfor spør du om ruteren blir for dårlig? All traffikk som går innbyrdes mellom datamaskinene (deling av mapper etc) vil ikke påvirke ruteren. Spør heller om du risikerer flaskehalser i systemet? Svaret på det er ja, under følgende kriterier: Ruteren din klarer ikke levere data på mange porter samtidig. Alle maskinene på hver sin port prøver å laste ned fra nettet. Om kapasiteten på internett-tilkoblinga da ikke er veldig bra, så kan det oppleves tregt for den enkelte bruker. Det kan jo selfølgelig oppstå feil på ruteren, men dette vil du nok oppdage uansett om du kobler til via en svitsj eller om du er koblet til direkte. Har du maskiner med to eller flere nettverkskort så er det alltids mulig å dele internett-tilkobling eller å sette maskinen opp som en virtuell bro. Har du mange nok av disse så kan du kanskje klare deg med en billig 8 ports svitsj. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 19. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2012 Takk for svar. Jeg vil ikke ha en billig switch ei heller dele internett-kobling mellom maskiner. Jeg har nettverkskabler til alle stedene hvor det står utstyr som trenger det, jeg har en del utstyr som bruker det trådløsenettet, hvordan vil det spille inn, da vil jo mye også gå via routeren? Vil det være andre måter å koble det opp på da? Feks CD Modem | Ny router u/wlan | 16-port-switch -> Asus RT-n16 ->(WLAN) | Kablet utstyr Jeg ønsker som sagt et stabil nett, noe jeg håper jeg kan få ved å kjøpe en mid-range 16port switch(Feks HP V1410-16G eller D-Link DGS-1024D). Kanskje annenhver mnd må jeg resette RT-N16, pga at noe ikke får koblet seg opp eller lignende(fungerer alltid etter restarten) Jeg har vel ca 8 trådløse produkter og 9 kablede produkter, litt opp og ned. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 (endret) Det vil aldri gå spesielt store mengder trafikk via RT-N16. Trådløst kan man regne med max 100Mbit og internettporten max ~160Mbit (hvis nettlinjen er så rask). Så det spiller nok ikke så stor rolle hvor du da plasserer routeren. Når det gjelder stabiliteten, så opplevde også jeg at routeren kunne bli ustabil en sjelden gang. Dette skjedde etter noen dager når det hadde vært mye bittorrent. Jeg løste dette ved å legge inn en automatisk restart av routeren om natten. Jeg la inn et script for at dette skulle skje, men ser ut til at f.eks dd-wrt kan gjøre dette via GUI: http://www.ehow.com/...boot-ddwrt.html Lenke til menyen i router: http://192.168.1.1/Alive.asp Endret 19. januar 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 19. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2012 (endret) Takk for svar. Automatisk restart hadde ikke vært dumt, har du det skriptet til rt-n16 fremdeles? Edit: Så linken din nå, skal gå inn å sjekke! Endret 19. januar 2012 av everlong Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 20. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2012 Lenke til menyen i router: http://192.168.1.1/Alive.asp Nei, kom ikke noe opp på den Alive.asp linken! (Jeg har også 192.168.1.1 som router ip) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 (endret) Hvis du har DD-WRT på den, så er det bare å legge til http:// foran linken som kommer i adressefeltet. Sånn ser det ut: http://www.dslreports.com/r0/download/1566549.thumb600~e3c2b70e75b86971b768623934a8fe2d/Clipboard01.jpg/thumb.jpg Endret 20. januar 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 CD Modem | Ny router u/wlan | 16-port-switch -> Asus RT-n16 ->(WLAN) | Kablet utstyr Det blir "riktigst" med en router med fler enn to interface, f.eks en pfSense boks med 3 eller fler NIC. pfSense -> ISP Modem -> WLAN AP (RT-N16) -> LAN (Switch) Gjerne med et AP som støtter VLAN så en kan segregere ut gjestenett om dette ønskes. Med 4 NIC på pfSense kan en jo f.eks legge inn støtte for flere ISP'er (Bakcup WAN). Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 22. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2012 Ja, en egen pc-router hadde vært kjekt, men føler det blir litt for mye jobb. En 16ports switch med router muligheter hadde vært herlig! Lenke til kommentar
Mikkel_E_S Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Dette er litt off-topic, men ser at dette er en aktiv tråd. Er det noen som vet om noen gode sider jeg kan lese og lære litt om nettverk? Forskjellen mellom switch og router, hvor mann bruker hvilke og litt sånt. Litt om hvordan sette opp et optimalt og fungerende (hjemme-)nettverk, ikke bare anbefalte produkter, men heller ikke forklaring helt ned på bit-nivå. Om du forstår. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Dette er litt off-topic, men ser at dette er en aktiv tråd. Diskusjon.no har masse aktive tråder, og det er ikke meningen man bare skal finne en og kapre den Nettverkskategorien finner du her: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=61 Uansett så er et vanlig nettverk bygd opp med: Modem -> (trådløs)router -> der du kan koble til datamaskiner, switcher (utvide antall tilkoblinger) og trådløse aksesspunkt (utvide rekkevidde på trådløs). Forøvrig bør du lære deg å bruke søkemotor (eks: google). Der finner man svar på omtrent alt en lurer på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Ja, en egen pc-router hadde vært kjekt, men føler det blir litt for mye jobb. Jeg har vel ca 8 trådløse produkter og 9 kablede produkter, litt opp og ned. Vel, med så mange enheter begynner du å nærme deg grensen for hva du kan forvente med "enkelt hjemmenettverk"- løsninger. Særlig dersom enhetene er samtidige bør du nok beregne å legge ned mer jobb (evt penger) i infrastrukturen, alternativet er færre enheter. En 16ports switch med router muligheter hadde vært herlig! Det du beskriver er en router med 16 interfaces. Disse får du nok tak i, men prisen er vel fort et par normale årslønner. Alternativet er, som nevnt tidligere, å bygge noe rundt f.eks. pfSense. Sjøl bruker jeg en Atom basert pfSense med 4 intel NIC, en HP 24 port managed switch for LAN'et og en D-Link DAP2553 til AP. Trådløst nett til nabo 800m unna (NanoStation) for databackup og som backup WAN. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Sjøl bruker jeg en Atom basert pfSense med 4 intel NIC Hvor fikk du tak i denne? Bruker selv en gammel laptop med et ekstra USB-NIC til pfSense, men det føles ikke helt optimalt. Har ikke funnet så mange Atom-saker med mer enn ett NIC. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Hvor fikk du tak i denne? X7SPA-H + AOC-SG-I2 Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 23. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2012 (endret) Hva med noe sånt? Jetway 5x Gigabit LAN Mini-ITX, NF99FL-525, AD3RTLANG Endret 23. januar 2012 av everlong Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 (endret) Fin den, bortsett fra adds 3 additional Gigabit LAN ports (Realtek RTL8110SC Gigabit Ethernet Controller) Personlig bruker jeg kun Intel NIC (til routere/servere). Dette er imidlertid etter erfaringer (problemer) fra flere år tilbake så det kan hende produsenter som Realtek (og broadcomm) har blitt bedre siden da. Om det er til pfSense (2.0.1) bruk så sjekk NIC mot FreeBSD 8.0 kompabilitet's lista. Endret 23. januar 2012 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 23. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2012 Fin den, bortsett fra adds 3 additional Gigabit LAN ports (Realtek RTL8110SC Gigabit Ethernet Controller) Personlig bruker jeg kun Intel NIC (til routere/servere). Dette er imidlertid etter erfaringer (problemer) fra flere år tilbake så det kan hende produsenter som Realtek (og broadcomm) har blitt bedre siden da. Om det er til pfSense (2.0.1) bruk så sjekk NIC mot FreeBSD 8.0 kompabilitet's lista. 29USD så oppgraderer du til 3 x Gb LAN Ports (AD3INLANG, Intel 82541PI Gigabit Ethernet Controller) Står litt lengre nede på den Ebay annonsen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 (endret) 82541PI chipen bruker em driveren og den er fin (stabil), det er ingen tvil om hva jeg ville gjort. Når det gjelder prestanda så holder Atom 525 i bøtter og spann til pfSense. Jeg har en Atom 510 (+4Gb RAM) og den kommer maks opp på 15-20% CPU load med 6 samtidige brukere + tre inngående VPN tuneller kjørende og full last (50 Mbit ut/inngående linje). Eneste gangene jeg har gjort omstart på pfSense boksen er ved oppgraderinger. pfSense kan imidlertid bli ustabil ved uforbeholden nedlasting/kjøring av add-ons fra community'et (nå er det vel et fåtall som faktisk behøver noen av disse add-ons). Edit: Du trenger forøvrig ikke mer enn 1Gb RAM. Jeg har 4Gb fordi jeg rappa SO-DIMM minnet fra en gåen laptop som tilfeldigvis hadde 4Gb. Har forøvrig aldri sett den bruke over 10%... Endret 23. januar 2012 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå