Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Uetisk å gå til prostituert?

Anbefalte innlegg

Er det uetisk å gå til prostituert?

Jeg tenker da på den type prostituerte som kommer til Norge, hovedsaklig fra Russland og Øst Europa, og blir i noen dager eller uker. Dette er typisk jenter som ikke har mulighet til å tjene like mye på like kort tid i hjemlandet. Vanlig pris er kr 2.000/besøk.

Jeg syns det er åpenbar tat det er uetisk å utnytte damer ved å for eksempel drive hallikvirksomhet eller noe. Og det er selvfølgelig mye fært som skjer innen sex industrien.

Men for de litt mer "upscale" damene, som tar incall og outcall, og som stort sett er oppegående damer osv. Som bare gjør det i perioder for å tjene penger de ikke kan tjene i hjemlandet, og som gjør det av fri vilje (ergo ikke noe hallikvrksomhet bak, eller andre bakmenn), som er uavhengige, osv.

Er det da noe uetisk over å bruke deres tjenester? Det er jo de som velger å gjøre det. Kan jo hende at noen ikke har noe særlig annet valg, eller er i en presset situasjon, de fleste som gjør det er nok i en presset situasjon, ellers hadde de nok ikke gjort det. Vil tro det gjelder for de fleste ihvertfall. Gjør det det uetisk å gå til dem?

Det er jo definitivt krenkende for en dame å ikke velge hvem de skal ha sex med og ha det med så mange menn. På den annen side regner jeg med at disse jentene har veid ulempene opp mot fordelene, og bestemt seg for at de skal gjøre det. Er det da uetisk?

Endret av Barbadius123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viktig å få frem her at å være hallik IKKE er uetisk i det hele tatt, faktisk tvert i mot, hallikvirksomhet er helt legitimt.

Etter definisjonen:

En hallik også alfons, ruffer eller sutenør er en person som livnærer seg av at andre personer bedriver prostitusjon.

Hallikken fungerer som en arbeidsgiver/sjef og tilbyr den prostituerte lokaler, tilgang på kunder mm mot at han i gjengjeld får pengene som tjenes og videre utbetaler lønn.

Men selvsagt, prostituerte kan jo drive som freelancere uten hjelp fra en hallik.

Da jeg anser prostitusjon som et yrke (et av verdens eldste yrker...) som man frivillig velger ser jeg ingenting uetisk ved å ha sex med en prostituert.

Så kan man jo begynne å argumentere at "vel... mange kvinner er ofre for tvang og menneskehandel". Dette er selvsagt problemer, men det er urelevant for hvorvidt prostitusjon i seg selv er uetisk. Ja, det er uetisk å ha sex med en du VET ikke vil ha sex med deg, det er jo en voldtekt. Voldtekt og prostitusjon er to helt forskjellige ting! Og voldtekt løses ved å flytte politiet fra... tja, de som ransaker pokerspillere eller annen forbrytelse uten offer (det er nok å ta av!)

Endret av Warz
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er ikke uetisk i det hele tatt, selv om enkelte selvutnevnte moralister av sosialister vil nekte deg det. Prostitusjon er et av historiens eldste yrker. Det vil alltid eksistere prostituerte, for det vil alltid være etterspørsel. At loven nekter å anerkjenne dem og yrket deres, fører til at uskyldige mennesker tvinges ut i et illegalt marked med dårlige arbeidsforhold, narkotika, vold, og sykdommer. Dessuten går staten glipp av masse inntektsskatt og folk som ikke kan få utløp for frustrasjonen sin på lovlig vis, ser seg nødt til å voldta.

Benytt deg av prostituerte, for alt de er verd. Enten her eller i utlandet. Risikoen for å bli stilt rettslig ansvarlig er minimal. Prostituerte må også ha noe å leve av. Det at du og andre kjøper tjenestene deres, er essensielt for at de skal ha mat på bordet. Så får vi håpe at sosialistene en dag får opp øynene for at prostituerte også er ærlige servicearbeidere og fortjener værdigheten ved å bli behandlet slik.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Er det uetisk å gå til prostituert?

Jeg ønsker egentlig ikke å arbeide i det hele tatt, men har funnet ut at jeg kan være villig til å utføre visse arbeidsoppgaver mot betaling. Er det dermed uetisk å ta i bruk tjenestene jeg tilbyr i min jobb, ettersom det optimale for meg ville vært å fått betaling uten å gjøre noe som helst? Selvfølgelig ikke. På samme måte har også en prostituert kommet frem til at fordelene ved munn-, anal- og fitteutleie veier opp for de negative sidene ved prostitusjon. Det er derfor ikke noe uetisk ved å benytte seg av tilbudet til en prostituert som har latt seg friste av raske penger, selv om situasjonen kanskje ikke er optimal for henne.

Det er galt å tvinge kvinner til prostitusjon, men det er en annen diskusjon.

Endret av KEBABavSVIN
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gamlemor treffer utvilsomt hodet på spikeren her. La oss si at dine resonnement er "riktige", og at prostitusjon er "greit" når det er et ærlig valg. Hvor vanskelig er det vel ikke å vite om dama gjør det av fri vilje? Hvordan vet man om det står noen bak henne, at hun er tvunget inn i bransjen eller ikke?

Å utnytte andres sårbarhet er ikke greit, og for mange er prostitusjon en siste utvei (som i fattige land). Er du en bra fyr, gir du heller disse damene penger, uten å ta sex tilbake. Jeg vil dog tro, i teorien, at norske dyre eskortedamer i større grad velger dette selv, mens for utlendinger er det mer usikkert. Men å gamble på at dama ikke er utsatt for trafficking, er en risiko du selvsagt ikke bør ta (såfremt du ikke vil støtte mafiaen, og driten de holder på med).

Som du ser, kan prostitusjon i teorien kanskje forsvares i noen tilfeller. I praksis derimot, er det langt vanskeligere. Derfor bør du også holde deg unna. Og sånn for øvrig, utgangspunktet for denne diskusjonen er dagens gjeldende lovverk, og ikke såfremt/hvis/om vi burde legalisert det, og hatt godkjente bordeller. For det har vi altså ikke.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si det er direkte uetisk, men det er mye mer verdifullt å jobbe med selvutvikling og dermed skaffe seg damer selv.

Uetisk, nei. Kommer man til å skamme seg over det, ja. Er det grunn til å skamme seg? Kanskje litt.

"Kjøpe" på lovlig vis altså? Dates, kino w/e :tease: Lommeboka blir lettere uansett.

Endret av LNF
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si det er direkte uetisk, men det er mye mer verdifullt å jobbe med selvutvikling og dermed skaffe seg damer selv.

Uetisk, nei. Kommer man til å skamme seg over det, ja. Er det grunn til å skamme seg? Kanskje litt.

"Kjøpe" på lovlig vis altså? Dates, kino w/e :tease: Lommeboka blir lettere uansett.

Tenker mer sjekking på byen og sånt.

Lommeboka blir sikkert lettere, men da er det jo ikke noe utfordring, og makan til dyrt kan det bli også.

Følelsen av å ha lykkes en natt på byen gir jo så ufattelig mye mer enn å kjøpe sex.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Viktig å få frem her at å være hallik IKKE er uetisk i det hele tatt, faktisk tvert i mot, hallikvirksomhet er helt legitimt.

Etter definisjonen:

En hallik også alfons, ruffer eller sutenør er en person som livnærer seg av at andre personer bedriver prostitusjon.

Hallikken fungerer som en arbeidsgiver/sjef og tilbyr den prostituerte lokaler, tilgang på kunder mm mot at han i gjengjeld får pengene som tjenes og videre utbetaler lønn.

Men selvsagt, prostituerte kan jo drive som freelancere uten hjelp fra en hallik.

Da jeg anser prostitusjon som et yrke (et av verdens eldste yrker...) som man frivillig velger ser jeg ingenting uetisk ved å ha sex med en prostituert.

Jeg er ikke direkte uenig i hovedtrekkene i det du sier, men du burde være klar over at du beveger deg på tynn is.

Forutsetningen for at det skal være som du sier, er at damene er med på det frivillig, og har gjort et klart valg der de har veid godene mot ulempene. Det er godt mulig det er det du mener. Men når man snakker om ”hallikbegrepet” i vanlige sammenhenger, innebærer det som regel langt mer enn den type hallikvikrsomhet som det. Det er jo halliker som kynisk utnytter damer som er i en vanskelig situasjon. Det er uetisk. Og ”hallikbegrepet” i dagligtalen, innebefatter jo den type hallikvirksomhet også.

Videre virker det ganske klart at dersom man skal drive etisk forsvarlig hallikkvirksomhet, vi det som regel være store fristelser for hallikken til å opptre uetisk, bare pga. situasjonen som de fleste av disse damene som velger dette befinner seg i. Jeg tror det finnes mange hallikker som driver forsvarlig, men jeg vil tro det er overvekt blandt hallikene av de som ddriver uetisk.

Så kan man jo begynne å argumentere at "vel... mange kvinner er ofre for tvang og menneskehandel". Dette er selvsagt problemer, men det er urelevant for hvorvidt prostitusjon i seg selv er uetisk. Ja, det er uetisk å ha sex med en du VET ikke vil ha sex med deg, det er jo en voldtekt. Voldtekt og prostitusjon er to helt forskjellige ting! Og voldtekt løses ved å flytte politiet fra... tja, de som ransaker pokerspillere eller annen forbrytelse uten offer (det er nok å ta av!)

Det er ikke helt urelevant ift. hvorvidt kjøpe sex er uetisk om som du sier ”mange” kvinnner er ofre for tvang og menneskehandel. Det er tvert imot relevant, av den grunn som mange påpeker, at man ikke kan være sikker når man går til en prostituert om denne dama er offer for disse tingene eller ikke. Folkene bak vil jo naturligvis prøve å skule seg, og gi inntrykk av at dama er uavhengig osv. De kan selv stå bak annonsen på nett osv. Så kan det hende de lar dama ta seg av alt som har med kundekontakt å gjøre, mens de sitter på bakrommet og drar inn penger, voldtar dama, truer og bøller henne, osv.

Stort sett er jeg enig med de som sier at det ikke er uetisk i den situasjonen som jeg fremstilte i OP. Og jeg er langt på vei enig i at det er mulig å drive etisk forsvarlig hallikvirksomhet.

Men jeg vet ikke helt om sammenhengen din mellom voldtekt og det at dama ikke har lyst til å ha sex holder mål. Hvis man er i den situasjonen at det faktisk er en profesjonell dame, som av fri vilje selger sex, som tjener greit på det, og har gjort et bevisst valg om det osv., betyr ikke det fortsatt at hun har spesielt LYST til å ha sex med kunden. Det er jo ikke voldtekt for det. Kanskje bare dama er litt mer passiv i sexen enn hun ellers hadde vært om hun var lysten. Voldtekt er jo at mannen tar henne med tvang. Det er jo ikke tilfellet hvis hun selger sex men ikke har spesielt lyst til å ha sex.

Problemet er som nevnt hvordan man kan være sikker på at dama gjør det frivillig. Det er riktignok mulig å få en ganske god ”feeling” på om dama er profesjonell eller ikke bare på å lese annonsen og sånn.

Endret av Barbadius123
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det ikke er uetisk, hva mener du er grunnen til at det er litt grunn til å skamme seg da? Bar over det faktum at man har betalt for sex og ikke fått det gratis?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...