Gå til innhold

Nytt Asus A7n8 finner ikke Maxtor-disken min...

Anbefalte innlegg

Har kjøpt nytt HK Asus A7n8, og skal sette opp maskina med nytt OS (Win XP). Booter fra Windows-CD'en og velger partisjon.

Jeg har 2 partisjoner på en Maxtor 80 GB disk (primary master), og 2 partisjoner på en Seagate 40GB (primary slave).

Win-install-programmet finner alle 4 partisjonene, og jeg velger første partisjon på Maxtor-disken (C:), formaterer denne og det kopieres over windows-filer.

Deretter skal maskina starte på nytt, og fortsette installasjonen fra harddisken. Her finner ikke maskina Maxtor-disken, og gir enten meldinga "System disk error, insert system disk and press enter", eller den booter på nytt fra CD'en (litt avhengig av min rekkefølge på bootdevices i bios...)...

Hva er galt? Noen tips? Disken er nesten helt ny, den har kjørt fint med en win-installasjon tidligere, uten problemer. Er det boot-sektoren som er ødelagt? Hvordan kan jeg evt. fikse dette?

Setter pris på hurtig tilbakemeldig.... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan nesten virke som at du har satt Seagate-hd'en som 1st boot device, skjønt det virker som at du har nok peil til ikke å gjøre den feilen. Tror ikke boot-sektoren er gåen heller, da får man vanligvis opp en "I/O error". Hvis det er boot-sektoren likevel, har du ingen mulighet til å fikse den. Dobbeltsjekk alle innstillinger og jumpere er nok mitt råd.

Forresten: hvordan har du partisjonert 80gb'en? Bruker du en primær og en logisk stasjon, eller begge logiske, eller begge primære?

Lenke til kommentar

hm... prøvde å installere Win2000 også... og da fikk jeg en I/O-error-melding etter at alle standard drivere ble lastet inn (du vet før du kan begynne å velge partisjon, osv...)... kanskje det kan tyde på krasjet boot-sector? ...

Prøver nå å installere win på den andre disken, det funker nemlig (når jeg velger "hdd1" som primary start volume i Bios (første er hdd0)), og så gjøre en disksjekk på Maxtor-disken min... Den vil vel oppdage feil i boot-sektoren?

Når det gjelder partisjoneringen på maxtor-disken... jeg husker faktisk ikke.. en stund siden... er det noen anbefalt måte å gjøre det på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...