tor-ivar.hals Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Har kjøpt nytt HK Asus A7n8, og skal sette opp maskina med nytt OS (Win XP). Booter fra Windows-CD'en og velger partisjon. Jeg har 2 partisjoner på en Maxtor 80 GB disk (primary master), og 2 partisjoner på en Seagate 40GB (primary slave). Win-install-programmet finner alle 4 partisjonene, og jeg velger første partisjon på Maxtor-disken (C:), formaterer denne og det kopieres over windows-filer. Deretter skal maskina starte på nytt, og fortsette installasjonen fra harddisken. Her finner ikke maskina Maxtor-disken, og gir enten meldinga "System disk error, insert system disk and press enter", eller den booter på nytt fra CD'en (litt avhengig av min rekkefølge på bootdevices i bios...)... Hva er galt? Noen tips? Disken er nesten helt ny, den har kjørt fint med en win-installasjon tidligere, uten problemer. Er det boot-sektoren som er ødelagt? Hvordan kan jeg evt. fikse dette? Setter pris på hurtig tilbakemeldig.... Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Kan nesten virke som at du har satt Seagate-hd'en som 1st boot device, skjønt det virker som at du har nok peil til ikke å gjøre den feilen. Tror ikke boot-sektoren er gåen heller, da får man vanligvis opp en "I/O error". Hvis det er boot-sektoren likevel, har du ingen mulighet til å fikse den. Dobbeltsjekk alle innstillinger og jumpere er nok mitt råd. Forresten: hvordan har du partisjonert 80gb'en? Bruker du en primær og en logisk stasjon, eller begge logiske, eller begge primære? Lenke til kommentar
tor-ivar.hals Skrevet 19. august 2003 Forfatter Del Skrevet 19. august 2003 hm... prøvde å installere Win2000 også... og da fikk jeg en I/O-error-melding etter at alle standard drivere ble lastet inn (du vet før du kan begynne å velge partisjon, osv...)... kanskje det kan tyde på krasjet boot-sector? ... Prøver nå å installere win på den andre disken, det funker nemlig (når jeg velger "hdd1" som primary start volume i Bios (første er hdd0)), og så gjøre en disksjekk på Maxtor-disken min... Den vil vel oppdage feil i boot-sektoren? Når det gjelder partisjoneringen på maxtor-disken... jeg husker faktisk ikke.. en stund siden... er det noen anbefalt måte å gjøre det på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå