Boeing Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Vel, nå er ikke deler av mediabransjon i USA den mest kreative. Spesielt platebransjen. Det nye problemet til platebransjen er at de ikke har fulgt med i timen. Ingen vil lengre kjøpe CDer, og mediet vil snart dø helt ut. Platebransjen har jo i mange år prøvd å tvinge oss alle til å kjøpe CDer (ved å stappe dem full av sperrer slik at de ikke kan kopieres). Utfordringen til platebransjen er at den nye infrastrukturen eies av selskaper utenom platebransjen (Apple og Spotify med flere). Plateselskapene har derved parkert seg selv. Platebransjen har jo bondefanget artistene, så det er vel et tidsspørsmål før artistene finner andre aktører som kan ivareta sine interesser. De fleste artistene eier jo ikke engang sitt eget åndsverk. Filmbransjen står også for en omstilling. Her er det vel TV-selskapene som vil komme i en krise. Når vi får en Spotify-lignende tjenste for fil, hvem gidder da å betale for å se filmer på TV? Lenke til kommentar
Boeing Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Det skal selvsagt stå: Når vi får en Spotify-lignende tjenste for film Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Filmbransjen står også for en omstilling. Her er det vel TV-selskapene som vil komme i en krise. Når vi får en Spotify-lignende tjenste for fil, hvem gidder da å betale for å se filmer på TV? Det finnes masser av slike tjenester allrede i dag. Hva kan vi ikke amerikanere egentlig gjøre? Dette er jo totalt uhørt at de skal bestemme over vårt internet uten at vi kan stemme på det. Amerikanerne bestemmer jo mere eller mindre over alles fremtid innen internet. ACTA kommer til å gå gjennom EU om en ukes tid uten å bli stoppet. Norge kommer trolig i 2013 til å gjøre den gjeldende i Norge fordi det er ren prosedyre å arve lover derfra. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 ACTA kommer til å gå gjennom EU om en ukes tid uten å bli stoppet. Norge kommer trolig i 2013 til å gjøre den gjeldende i Norge fordi det er ren prosedyre å arve lover derfra. Har ikke hørt om ACTA før, så jeg søkte litt og fant: https://www.eff.org/issues/acta Dette er noe vi må lage bråk om å få innholdet gjort offentlig og diskutert offentlig før det eventuelt prøves innført i Norge. MAFIAA folka har tydeligvis begynt å få skikkelig panikk nå som markedsmodellen deres er på vei til å bli mindre aktuell enn alternativene for folk flest. Dette er vell neste stadie i "dødskrampene" til industrien som vi så starten på med masse-søksmål for urealistiske beløp mot nedlastere. (ikke proffesjonelle vinningskriminelle) Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Dette er noe vi må lage bråk om å få innholdet gjort offentlig og diskutert offentlig før det eventuelt prøves innført i Norge. Det er nok for sent. Rett tid var fire-fem år siden, omtrent samme tid vi skulle ha stoppet EU-direktiv 2006/24/EF. Nå vil det gå gjennom EU, mange stater i EU vil ta det til seg uten å bluke og Norge vil gjøre det samme på sikt. Det blir nok noen oppslag og utrop, men det vil ikke ha noe å si. Ja, jeg er negativ, men jeg har historien på min side. 5 Lenke til kommentar
ElBarto Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Det er nok for sent. Rett tid var fire-fem år siden, omtrent samme tid vi skulle ha stoppet EU-direktiv 2006/24/EF. Nå vil det gå gjennom EU, mange stater i EU vil ta det til seg uten å bluke og Norge vil gjøre det samme på sikt. Det blir nok noen oppslag og utrop, men det vil ikke ha noe å si. Ja, jeg er negativ, men jeg har historien på min side. Så trist. Finnes det noen sider som spesifikt tar for seg slike saker som denne, i tide? Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Hvis SOPA går igjennom også ser vi at salg taper som bare det, hvem sin feil er det da ? Tror de blir surre da igjen og det er jo forskning som sier at vi som bryter loven kjøper ting så hvorfor skade det markedet? Det vil bli MYE mer tap på penger. Lenke til kommentar
Raven_Heart Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Hvis SOPA går igjennom også ser vi at salg taper som bare det, hvem sin feil er det da ? Tror de blir surre da igjen og det er jo forskning som sier at vi som bryter loven kjøper ting så hvorfor skade det markedet? Det vil bli MYE mer tap på penger. Det "skader" antagelig markedet fordi film, musikk og annen underholdning ikke er mangelvare lenger, og bransjen har fått panikk fordi de ikke kan spytte ut noe halvbra og regne med å tjene milliarder på det. Min lille teori er at de endelig har oppdaget at toget har gått, og siden de satt på ræva og ikke etablerte seg da de kunne forsøker de nå å stoppe dette "toget" med alle midler. At de foretar seg ting som glatt passerer som grunnlovsstridige og på tvers av folks normale rettsoppfatning er tydeligvis bare smårask man må regne med i jakten på disse fæle piratene. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 PIPA og SOPA skrinlegges 2 Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Så trist. Finnes det noen sider som spesifikt tar for seg slike saker som denne, i tide? Ukjent, men om det er, er det sikkert på eff.com/efn.no. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå