Warrior350 Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hei! Lurer på om det er noen som har peiling angående jobbing offshore, og da det gjelder borrejobber. Hvilke borrejobber kan man ha? Sånn som brønnboring etc.? Jeg har ikke peiling i det heletatt, men om noen kan fortelle litt. Jeg lurer også på lønn og arbeidtider, åssen de fleste jobber? Går studiespesialiserende, så hadde nok ikke stilt disse spm om jeg hadde gått Mekken. Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Jeg vil anbefale deg å bruke google.com, søke litt på offshore jobb og det du måtte lure på der. Mest sannsynlig vil du få masse treff på diskusjon.no da dette er diskutert i det vide og brede før. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 (endret) Hvis du tenker på hva slags arbeidsoppgaver det er på en borrerigg så er det alt mulig. Kokk + alt annet på kjøkken, rengjøringsarbeider, vaskeri(tøy og klær), lager arbeider/sjauer av utstyr, kranfører, etc. etc. listen er lang. På enkelte rigger avhengig av størrelse så kan en person gjøre flere arbeisoppgaver. Nå har jeg kun vært ute småturer selv og da ikke som "oljearbeider" så jeg kjenner ikke alle arbeidsoppgaver på en rigg. Men vedr. selve borringen så er det mange operasjoner og arbeidsoppgaver. Enkelte driver med selve borrene og setter de på plass, mens andre opererer kran og borrmotorer. Det er også mye jobb med noe som kalles mud (gjørme) . Den pumpes med i borrkjærnen for smøring, kjøling og tetting. Mudden blandes i eget annlegg der ofte flere er involvert. Blandingen av denne er viktig å få rett. Det er også masse analysearbeide av både mud , olje og sedimenter som pumpes opp. På riggen kan det også være folk med kejmiutdannelse og biologer. + en bråta med administrative jobber. Sikkerhet og HMS er det flere som jobber med. Lønn ?? sikkert grei , men tenkt på arbeidstidene ikke bare kr. Å ha 3-4 uker fri i strekk kan være kjipt også. Alle andre jobber + at du må være flink med å fordele pengene slik at de rekker hele perioden. Hobby og en ekstra jobb er lurt. Tror uten å vite 100% at en årslønn på 600-700tusen er helt normalt. Når jeg var hos Transocean var turnusene varierende. Noen hadde f.eks. : 2 uker på 2 uker av 2 uker på 3 uker av 2 uker på 4 uker av, og så begynte på nytt. Men andre hadde 2 uker på 3 uker av hele tiden. Tror man kunne bestemme litt selv , men det måtte passe inn i vaktordningen og tilatt timeantall . Lykke til. Håper du ikke blir lett sjøsyk, da er en produksjonsrigg bedre enn en borrigg som flyter. Endret 23. januar 2012 av Glavalavala 1 Lenke til kommentar
Warrior350 Skrevet 20. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2012 Tusen takk for VELDIG utfyllende svar, dette ga meg litt mer klarering! Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 men man trenger ikke å jobbe offshore for å få de samme betingelsene. jobbe onshore på verft med vedlikehold og nybygg så har du det samme som offshore. du ser ikke den kjedelige blå sjøen hele tiden, du kan se grønne trær og høye fjell. de lokker med samme rotasjonsordninger som offshore. de gir også samme lønn. offshoreavtalen heter det. da jeg var hos Westcon i Ølen (Rogaland), så fikk jeg denne avtalen. da måtte de ha personer som kunne fikse mye feil. da andre spurte hva vi tjenete så fant vi fort ut at noen hadde mistet den avtalen og vi var noen av de mest betalte på riggen. jeg hadde selv mer enn formannen min. han sluttet og gikk offshore. vi kalte oss for field station inspector. det ble en kul tittel. folk såg litt høyt på oss, fikk mye makt. men fy fa** hvor mye dritt det var. riktignok godt betalt og med 14/21 rotasjon så var det en dritt jobb. det var banning hver dag. 3,5 rotasjon så tippet jeg 100 000k brutto så det var jo greit. kattastrofe riggen er veldig mye omtalt i media og flere har død på dette verftet. nrk har laget dokumentar om de dårlige forholdene også. men en ting media ikke vet er at alle (ca 1500) arbeiderene kunne blitt grillet. riggen var forsynt med strøm fra egen trafo på kaia gjennom luftspenn. under kraftig vind de siste dagene og stormflo så gikk det hull på kabler oppe ved toppen av riggen. forklarer ikke nærmere. dette var 11 000V. det smalt som fa** så røyk ene kabelen etter brann i tillegg. kabelen spratt mot trappetårn og heisene der folk evakuerte. den falt så i sjøen. da var middagen klar. jeg var en av de første som såg da det skjedde. brannvakt like ved meg bare såg på. så jeg tok radioen hennes og ba de evakuere riggen. selv har jeg en forbudt film om hva som skjedde. det tok nesten 45 min før alle var nede på kaia. hadde det vært to kabler som kortsluttet så ville man fått den største kortslutningen og transformatoren ville eksplodert. folk stod rundt denne kiosken å røyket. hovedbryteren ville ikke slå ut da det ble for stor belastning. ingen ble skadet. men ble nesten drept selv av italienske opratører for riggen. de skubbet ned ei eske med metall utstyr ned ei trapp. hver på ca 1,5 kg og jeg var nettopp komt ned trappa. stigen var ca 10m høg. de spørs jo vilken stilling du kan ta. det finns godt betalte jobber på land med offshoreavtale. da slipper du å være vekke fra familie så mye også. verft med ISPN kai må også ha vakthold hvis du nå er vekter (wannabe child police). 1 Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Finn rigg det, glad jeg ikke jobber der mer! Mer farlig enn en rigg i drift på sjøen, haha! Spennende historie, har ikke hørt den før. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Finn rigg det, glad jeg ikke jobber der mer! Mer farlig enn en rigg i drift på sjøen, haha! Spennende historie, har ikke hørt den før. nå har du det. bare å google få finner du mye, men ikke om kortslutningen. westcon gjorde alt for å hindre info til offentligheten. men lokal avis viste om det. på youtube ble det lagt ut videoer. de ble slettet etter 3 dager. westcon har ISPN havn. det er såkalt anti terror havn. overvåket og med vakter. høge gjerder med piggtråd på toppen. så har man stemplingskort så de vet hvor du er til enhver tid. for å si det sånn. det var som å være i et frivillig fengsel. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 dette forumet kunne virkelig trengt et offshore-underforum. 1 Lenke til kommentar
Mr.money Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Og jobbe offshore er ikke så kjedelig som dere tror.når du er på plattformen har du også fritid,til og kino,solarium,basseng osv. Lenke til kommentar
Tansa Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Hei, Vurderer å søke jobb offshore, har alle kvalifikasjonene som trengs for å komme ut. lurte på om noen har peiling på mulighetene for å bytte vakter, eller eventuelt si nei når man blir oppringt mens man er i kompetansepoolen. Har nemlig alleredet opptil flere datoer fremover som jeg ikke kan være sittenes på en rigg midt i havet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå