TacticalScreamer Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Jeg er på jakt etter en flatskjerm og en HD PVR som kan både ha RiksTv kort og Canal Digital kort i seg. Jeg skal spille på TV'en, så jeg lurer på om LED eller LCD tv er best for spilling. Og om 32" er bedre enn 42". Når det gjelder HD PVR'en, så har det seg sann at faren min vet ikke helt hva han skal kjøpe, RiksTv eller Canal Digital. Så derfor hadde det vært best for meg å kjøpe en som kan ta begge deler. Vil ikke vente lengre med å kjøpe en, siden jeg har ventet så lenge fra før av... Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 (endret) Samsung sin D7005 og D8005 har CAM-modul som støtter RiksTV og CanalDigital. Da trenger du ikke PVR i det hele tatt, kun en USB-pinne eller harddisk koblet til TV'n. Har ikke testet dette selv, men ifølge specs og manual skal det fungere. Når det gjelder spilling sliter LCD ganske mye med Input Lag, altså en forsinkelse på bildet. Kort fortalt, Xbox sender HDMI-signaler til TV'n, TV'n bearbeider bildet og sender det til skjermen. Bearbeidelsen tar tid, i noen tilfeller laaang tid. Enkelte TV-modeller er over 100ms, noe som er ganske lang tid. Dvs at du trykker "hopp" på håndkontrollen, og 1/10 sekund etterpå vises det på skjermen. I tillegg er LCD ganske tregt, så du vil uklare bilder når du spiller raske FPS-spill. Mange meninger om hva som er best, dette er mine synspunkter. Har en 55" D7005, og ikke spesielt imponert. Angrer litt for at jeg ikke gikk for en VT30 fra Panasonic istedet. EDIT: LED og LCD er det samme! LED er ikke noe mer magisk enn at de har byttet bakgrunnsbelysningen fra CCFL-rør til LED-dioder. LCD er det i begge typene. Ingenting mer magisk enn det. LED-LCD og CCFL-LCD er to forskjellige ting. Endret 19. januar 2012 av newman221 Lenke til kommentar
TacticalScreamer Skrevet 19. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2012 Samsung sin D7005 og D8005 har CAM-modul som støtter RiksTV og CanalDigital. Da trenger du ikke PVR i det hele tatt, kun en USB-pinne eller harddisk koblet til TV'n. Har ikke testet dette selv, men ifølge specs og manual skal det fungere. Når det gjelder spilling sliter LCD ganske mye med Input Lag, altså en forsinkelse på bildet. Kort fortalt, Xbox sender HDMI-signaler til TV'n, TV'n bearbeider bildet og sender det til skjermen. Bearbeidelsen tar tid, i noen tilfeller laaang tid. Enkelte TV-modeller er over 100ms, noe som er ganske lang tid. Dvs at du trykker "hopp" på håndkontrollen, og 1/10 sekund etterpå vises det på skjermen. I tillegg er LCD ganske tregt, så du vil uklare bilder når du spiller raske FPS-spill. Mange meninger om hva som er best, dette er mine synspunkter. Har en 55" D7005, og ikke spesielt imponert. Angrer litt for at jeg ikke gikk for en VT30 fra Panasonic istedet. EDIT: LED og LCD er det samme! LED er ikke noe mer magisk enn at de har byttet bakgrunnsbelysningen fra CCFL-rør til LED-dioder. LCD er det i begge typene. Ingenting mer magisk enn det. LED-LCD og CCFL-LCD er to forskjellige ting. Men den PVR'en skal også kunne ta opp ifra Play Station 3. Så det vil si at LED-LCD er best til spilling? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 (endret) Hehe, nei, jeg sier IKKE at LED-LCD er best til spilling. Syns jeg selv personlig. Jeg foretrekker plasma. Men meg om det, det er utrolig mange som mener motsatt. Akkurat som blondiner og brunetter, tynne og "formfulle" jenter, kjøttkaker og fisk... Folk liker forskjellige ting. Jeg liker tynne jenter med brunt hår, plasma-tv og fisk til middag (da primært stekt torsk, kveite og laks. Kokt torsk er grusomt.) Når det gjelder PVR og Playstation har du et lite problem, og det heter HDCP. Det er kryptering av digitale HDMI-signaler som sørger for at signalene kommer til riktig sted, uten å ta avveier til f.eks opptaksutstyr som kan benyttes til piratkopiering, ulovlig distribusjon osv. Her må du nok lese masse for ikke å gjøre et bomkjøp. De har endel tråder på akkurat det på www.psforum.no Endret 19. januar 2012 av newman221 Lenke til kommentar
TacticalScreamer Skrevet 20. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2012 Hehe, nei, jeg sier IKKE at LED-LCD er best til spilling. Syns jeg selv personlig. Jeg foretrekker plasma. Men meg om det, det er utrolig mange som mener motsatt. Akkurat som blondiner og brunetter, tynne og "formfulle" jenter, kjøttkaker og fisk... Folk liker forskjellige ting. Jeg liker tynne jenter med brunt hår, plasma-tv og fisk til middag (da primært stekt torsk, kveite og laks. Kokt torsk er grusomt.) Når det gjelder PVR og Playstation har du et lite problem, og det heter HDCP. Det er kryptering av digitale HDMI-signaler som sørger for at signalene kommer til riktig sted, uten å ta avveier til f.eks opptaksutstyr som kan benyttes til piratkopiering, ulovlig distribusjon osv. Her må du nok lese masse for ikke å gjøre et bomkjøp. De har endel tråder på akkurat det på www.psforum.no Det er så mange som sier at LCD og LED er forskjellige ting, og at LCD er best til spilling... Men eg vet ikke hva jeg skal tro... :/ Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 LED er bakgrunnsbelysning til en LCD. Derfor kalles det LED-LCD. En god del av disse som er LED-LCD har slitt med forsinkelse fra kilde til bilde, såkalt input lag. LCD-TVer som ikke har LED som bakgrunnsbelysning har de siste årene vært noe bedre på denne forsinkelsen, generelt sett. Norske tester viser ca. aldri input-lag for de enkelte modellene. Man viser i stedet hvor rask skjermen er. Da går det på bevegelser i bildet, og tallene man får oppgitt er typisk 6ms fra grått til grått. Dette er omtalt som "responstid". I tester jeg har lest har plasma vært bedre på input-lag, samtidig som responstiden er fraværende (0,001ms eller hva det nå er). For spilling er det viktigst at du kjøper en skjerm som ikke har fryktelig høy input-lag. Lenke til kommentar
TacticalScreamer Skrevet 22. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2012 (endret) Hvilken tv anbefaler du meg då? Endret 23. januar 2012 av Hårek Unødig sitering Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Har falt helt av lasset med hvilke TVer som er bra på slikt for tiden. Jeg kjøpte en TV for rundt 2 år siden, og brukte vel 1 mnd på å bestemme meg... Prøv å google TVer du er interessert i. Så godt som alle nye TVer har tester på Youtube. Eks: D8000 input lag http://www.youtube.com/watch?v=lt50JzA26do&feature=related Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Jeg vil også tilføye at plasmateknologien gir et mye mer "riktig" bilde, fargegjengivelse, kontrast og sortnivå er overlegent. Om du setter toppmodellen til Samsung sin "LED" serie ved siden av Panasonic sin toppmodell plasma så ser du dette veldig godt. Likevel blir veldig mange begeistret for Samsungen pga den har en veldig lysstyrke, utrolig skarpt bilde og det ser ganske fresht ut, men det gir egentlig feil inntrykk spør du meg. På samsungen blir bildet litt kunstig og sortnivået er dårlig. Du har også et stort problem med det som kalles for "Glaring" på disse LCD/LED tv'ene, når bildet er helt sort så skinner det igjennom tv panelet akkurat som om du lyser med en lommelykt igjennom lakenet, ikke stilig. Eneste plusset med Samsungen er jo selvfølgelig det lekre designet, men jeg personlig driter i slikt og vil ha best mulig bilde. Kan illustrere dette med glaring veldig godt med å ta å vise et bilde på tv skjermen som er 100% svart, men en liten hvit firkant i midten. På en LCD/LED tv vil hele det svarte området lyse opp, men på en plasmaskjerm vil kun den hvite firkanten lyse opp. Det er hva jeg har erfart i hvert fall. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Jeg anbefaler å sjekke ut Panasonic VT30. Helt fantastisk skjerm, også i 3D hvis man bryr seg om det. Men dette er en ganske så personlig sak å avgjøre, ingen her som kan komme å si: "Dette er hva du foretrekker!". Du må rett og slett komme deg til en butikk og sjekke ut om du foretrekker plasma eller LCD. Jeg selv er en plasmagutt, selv om jeg har en Samsung UE-D7005. Jeg er ikke fornøyd. Fornøyd nok til å beholde den vel og merke, men ikke nok til å anbefale den til andre. Lenke til kommentar
TacticalScreamer Skrevet 23. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2012 (endret) Panasonic VT30 blir nok litt for dyr for min lommebok... Og er det ikke sann at plasma-tv'en har lett for å fryse bildet fast i skjermen? Sann at hvis du ser på Tv-Norge en stund og bytter kanal så kan du se Tv-Norge logoen oppe i hjørne? Men hva som er forskjellen på denne LCD-tv'en, LED-tv'en og Plasma-tv'en; http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=639482&sku=635480&sku=637913 ? Endret 23. januar 2012 av TacticalScreamer Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Det er en god stund siden plasma brant seg permanent inn i bildet. Jeg brukte en Panasonic 42PX70 som primærskjerm (eneste skjerm) til Windows-bruk i over ett år uten at bilde brant seg fast. Det hender ganske ofte at du kan få midlertidig innbrenning, men det forsvinner igjen når bildet beveger seg. Forskjellen på de tv'ne er at den billige har CCFL som lyskilde (cold cathode lysstoffrør), mens den i midten har led-dioder istedetfor CCFL, mens sistnevnte er veldig mye større og bruker plasma. Alle tre tv'ne er i det lave segmentet, men det betyr ikke at de er dårlige av den grunn. Lenke til kommentar
SLi Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 (endret) Canal digital er vel best på TV. Du får jo også med en god HD PVR. Den første Sagem PVR'en var rett og slett et Helvete. Har den nye fra ADB, den funker fint, har en 500GB HDD og er nokså stillegående. Akkurat nå er det derimot et problem hos dem. HDD + FLOM = 0 PVR for you... ( Flommen i Thailand ødela mye for de større HDD-selskapene ) Canal digital har mange gode kanaler og pakker. Samt at du kan få Internett og Teelefon hos dem også. Grunnen til at jeg er mye mer optimistisk en mange andre når det kommer til CD, er at jeg nesten ikke har hatt noen problemer, og når jeg har fått det så har det bare vært en liten telefonsamtale. Enkelt og greit. Når det gjelder TV til spilling så har jeg en liten regel. Jo mindre, jo bedre. Skal denne tV'en stå i stue, som jeg tror den skal så er gjelder vel ikke regelen like mye. Har en 42" i stua og en 32" på rommet. Sitter 2 meter unna 32" og CA 31/2 meter fra 42". Det er nesten en perfekt størelse. Hadde vært bedre med en 46/50 i stua. Jeg ville også gått for en LED skjerm med lav responstid og høyt sortnivå. Vis du har vinduer i stua burde du også gå for LED ettersom det ikke speiler så mye fra vinduene, vis jeg ikke tar feil. Får vel avslutte her, dette er min mening. Håper du finner noe - SLi Endret 23. januar 2012 av SLi Lenke til kommentar
TacticalScreamer Skrevet 24. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2012 (endret) Ja, min mor har en 58", som er helt elendig å spille på... Stili å se på film med, men sugen å spille på. Så 42" er det meste eg går for. Har spilt på 58", 32", og 28", men ikke 42".32" og 28" er bra å spille på, men når jeg prøvde min mor sin tv, så var jeg helt elendig... Så jeg vil i så fall prøve å spille på en 42" før jeg kjøper en. Endret 24. januar 2012 av Hårek Unødig sitering Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 (endret) Dette er omtrent det samme som å si at "jeg har kjørt bil med både 45, 55 og 70 liters bensintank, og den beste var den med 55 liter. Det helt avgjørende i en TV er de tekniske spesifikasjonene, samt hvordan TV'n er konfigurert. Med tekniske spesifikasjoner mener jeg ikke HDready eller FullHD, men den stakkars prosessoren som behandler bildet, samt panelet. En billig TV har en billig og slapp prosessor. Dessverre er det sånn at en stor TV trenger kraftigere behandling av bildet enn en liten for å se like pent ut. Og da er det nødvendigvis sånn at store billige TV'r får et vesentlig slappere bilderesultat enn en liten TV. Endret 24. januar 2012 av Hårek Unødig sitering Lenke til kommentar
TacticalScreamer Skrevet 24. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2012 Aaaaa...! Jeg skjønner! Tror jeg går for en LCD 32"! Lenke til kommentar
SLi Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Aaaaa...! Jeg skjønner! Tror jeg går for en LCD 32"! Hvor langt sitter du unna TV? Har høt mye godt om Samsung sine TVer forresten: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/ViewProductCompare-Show?products=UE32D6757XXE@store-elkjop|UE32D6517XXE@store-elkjop Lenke til kommentar
TacticalScreamer Skrevet 25. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2012 Aaaaa...! Jeg skjønner! Tror jeg går for en LCD 32"! Hvor langt sitter du unna TV? Har høt mye godt om Samsung sine TVer forresten: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/ViewProductCompare-Show?products=UE32D6757XXE@store-elkjop|UE32D6517XXE@store-elkjop På 28" er det 1-2 meter unna. Men spørst jo litt på størrelsen og då. De Samsungene blir litt for dyr... Lenke til kommentar
SLi Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 På 28" er det 1-2 meter unna. Men spørst jo litt på størrelsen og då. De Samsungene blir litt for dyr... Kom med min/maks pris da! Lenke til kommentar
TacticalScreamer Skrevet 27. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2012 På 28" er det 1-2 meter unna. Men spørst jo litt på størrelsen og då. De Samsungene blir litt for dyr... Kom med min/maks pris da! 2000-4000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå