Gå til innhold

Mobilt bredbånd vs. vanlig bredbånd?


Anbefalte innlegg

Her jeg bor i dag er jeg kun beriket med en makshastighet på 3Mbit linje og det ser heller ikke ut til at det blir noe fiber her med det første.

 

Det eneste alternativet mitt i skrivende stund til å få litt raskere linje er i flg. Telenor og bytte til Mobilt bredbånd. (den største pakken)

 

Han sa at i mitt område kunne dem levere hastigheter på mobilt bredbånd på opp til 10Mbit. Jeg spurte om dette er såkalt "skrytefart" og om dette er resultatene jeg kommer til å få opp ved å teste linjen og da ble han mer spak og sa at jeg nok kunne regne med NOE mindre hastighet. Men mellom 6-8Mbit kunne han nermest love her jeg bor.

 

Hvordan opplever dere her inne hastigeheten på mobilt bredbånd fra Telenor, og ville dere byttet fra det faste bredbåndsabonementet i mitt tillfelle til mobilt bredbånd for den ekstra hastigheten samt at man da også har friheten til å bruke pc'en andre steder?

 

Prisen blir omtrent den samme som jeg har i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei,

jeg har nå hatt mobilt bredbånd fra telenor og er langt i fra fornøyd med dette tilbudet,men er desverre det eneste jeg kan bruke fra øyeblikket.

 

Jeg er litt usikker på hvem pakke jeg har men det er ihvertfall fri bruk, eller som jeg kaller det "fri bruk". internet farten passer igrunn helt ok,til mitt bruk,

 

MEN, det er nå slik, at hver månde er det en 2GB nedlastnings sperre, overgår jeg denne sperren,blir nedlastningsfarten min satt ned til 14/kb i sekundet.

Lenke til kommentar

hei,

jeg har nå hatt mobilt bredbånd fra telenor og er langt i fra fornøyd med dette tilbudet,men er desverre det eneste jeg kan bruke fra øyeblikket.

 

Jeg er litt usikker på hvem pakke jeg har men det er ihvertfall fri bruk, eller som jeg kaller det "fri bruk". internet farten passer igrunn helt ok,til mitt bruk,

 

MEN, det er nå slik, at hver månde er det en 2GB nedlastnings sperre, overgår jeg denne sperren,blir nedlastningsfarten min satt ned til 14/kb i sekundet.

Det abonementet jeg har sett på tillbyr 20GB. datamengde pr.mnd. og etter at kvoten er brukt opp blir hastighet satt ned til 128kbit. Vertfall det dem sier.

 

Kan det hende at abonementet ditt trenger en oppdatering?

Lenke til kommentar

hei,

jeg har nå hatt mobilt bredbånd fra telenor og er langt i fra fornøyd med dette tilbudet,men er desverre det eneste jeg kan bruke fra øyeblikket.

 

Jeg er litt usikker på hvem pakke jeg har men det er ihvertfall fri bruk, eller som jeg kaller det "fri bruk". internet farten passer igrunn helt ok,til mitt bruk,

 

MEN, det er nå slik, at hver månde er det en 2GB nedlastnings sperre, overgår jeg denne sperren,blir nedlastningsfarten min satt ned til 14/kb i sekundet.

Det abonementet jeg har sett på tillbyr 20GB. datamengde pr.mnd. og etter at kvoten er brukt opp blir hastighet satt ned til 128kbit. Vertfall det dem sier.

 

Kan det hende at abonementet ditt trenger en oppdatering?

 

Vel hvor fort ryker ikke 20 gb om man sitter mye på youtube og/eller streamer serier og filmer, jeg vil anbefale deg å bare beholde det du har nå for mobilt bredbånd kommer du til å angre sterkt på.

Lenke til kommentar

hei,

jeg har nå hatt mobilt bredbånd fra telenor og er langt i fra fornøyd med dette tilbudet,men er desverre det eneste jeg kan bruke fra øyeblikket.

 

Jeg er litt usikker på hvem pakke jeg har men det er ihvertfall fri bruk, eller som jeg kaller det "fri bruk". internet farten passer igrunn helt ok,til mitt bruk,

 

MEN, det er nå slik, at hver månde er det en 2GB nedlastnings sperre, overgår jeg denne sperren,blir nedlastningsfarten min satt ned til 14/kb i sekundet.

Det abonementet jeg har sett på tillbyr 20GB. datamengde pr.mnd. og etter at kvoten er brukt opp blir hastighet satt ned til 128kbit. Vertfall det dem sier.

 

Kan det hende at abonementet ditt trenger en oppdatering?

 

Vel hvor fort ryker ikke 20 gb om man sitter mye på youtube og/eller streamer serier og filmer, jeg vil anbefale deg å bare beholde det du har nå for mobilt bredbånd kommer du til å angre sterkt på.

Det skal sies at ifg. Telenor så har jeg brukt i snitt 8GB. pr.mnd. foregående år.

 

Men hvis jeg kommer til å angre på byttet, så blir det så klart ikke noe av :)

Lenke til kommentar

Nå er det sikkert veldig avhengig av hvor du bor og hvor gode signaler du har, men her i området leverer ikke mobilt bredbånd på langt nær så mye som de lover ihvertfall...

Okay.

 

Så da kan jeg konkludere med at mobilt bredbånd fortsatt er for de reisende og for bruk på hytta og flyplasser?

 

Vurderer uansett mobilt bredbånd (i tillegg til det vanlige hjemmebredbåndet)da jeg reiser en del. De fleste hoteller har jo gratis trådløst internett, men her er det ofte mye krøll. Dårlige hastigheter og Youtube videoer i vanlig kvalitet blir ofte en prøvelse som skaper irritasjon.

 

Hoteller ligger jo stort sett på tettsteder og det er i hovedsak Norge og vestlandet jeg tilbringer arbeidsdagene noen dager i mnd.

 

Men hvilket av abonementene jeg skal velge er jeg jaggu meg usikker på. Skal jeg velge bedrift/privat, og hva er fordelene/ulempene mellom disse? Skal jeg velge å betale for den som gir meg best hastighet på papiret?

 

Kommer til å bruke mobilt bredbånd ca. 5 kvelder pr mnd. og i hovedsak etter arbeidstid. Men vil jo ha best mulig hastighet og datamengden er jeg usikker på...

Lenke til kommentar

Man har vel alltid angrerett, og spesielt hvis ikke produktet holder mål ut fra hva som er lovet?

 

Ser nok ut til at mobilt bredbånd fortsatt fungerer best som nr.2 løsning i forhold til hva som blir sagt her.

 

Men da må man jo ut med en hudrelapp eller to ekstra pr. mnd, kontra hvis man hadde byttet ur det nåværende bredbåndet med KUN mobilt bredbånd.

 

Er jo ikke svimlende summer akkurat, men man vil jo aldri betale mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar

Om eg ikkje tek feil er maks hastigheit i Telenornettet 7,2 Mb/s i deler av nettet, og 3,6 Mb/s i resten. Hastigheita eg fekk i natt er noko av det beste eg har målt heime hos meg.

 

Eg trur hastigheit er eit dårleg argument for å velje mobilt breiband, så sant du ikkje skal bruke det i eit område med 4G-nett. Ved mykje bruk kjem ein også lett over tildelt datamengd, og må nøye seg med 128 kb/s resten av månaden. Mobilt breiband har som fordeler at det er mobilt, og at det er billegare enn vanleg breiband.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Hei.

 

Låner tråden her og håper på litt hjelp.

 

Foreldrene mine bor veldig langt fra telefonsentralen og Telenor kan derfor bare leveren en 1,2/0,2 Mbit/s linje. De syns dette går litt tregt. Bruksområdene er hovedsakelig nettbank, facebook, epost, finn.no/ebay, bestilling av reiser og en og annen youtube-video. Telenor har foreslått mobilt bredbånd, men dette fikk jeg avverget da det ikke eksisterer 3G-dekning i område.

 

Nå ser jeg at ICE.net har oppgradert nett sitt til teoretiske hastigeter på 9,1/3,1 Mbit/s.

Der foreldrene mine bor er dekningen "svært god" med wlan moden og "god" med usb-stick (det er modem som er aktuelt). Prisen er den samme, og nedlastingskvoten vil ikke være noe problem.

 

Har noen erfaring med ICE? Er det stabilt nok til å bruke som eneste nett-tilkobling?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke mobilt bredbånd fra Telenor men jeg har mobilt bredbånd fra Netcom...

Jeg er veldig fornøyd med nettet og jeg har stort sett aldri hatt noen form for problemer med nettet.

Mobilt er til å anbefale!

 

Det kommer jo helt ann på bruken.

Folk er forskjellige og har forskjellige behov. For meg er ihvertfall 20GB i mnd. helt uaktuelt.

Lenke til kommentar

Jeg benyttet meg av mobilt bredbånd som eneste løsning hjemme i drøyt 5 år (til jeg flyttet i april 2011)

jeg bodde da sentralt i Oslo, men slik at kablet bredbånd var umulig.

 

Jeg hadde i løpet av disse årene både NetCom (2005-2007), Telenor (2007-2008), ICE (2009-2010), og tilbake til Telenor i 2011.

 

Ingen av disse alternativene fungerte tilfredsstillende, men minst ille var Telenor.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Det eneste alternativet mitt i skrivende stund til å få litt raskere linje er i flg. Telenor og bytte til Mobilt bredbånd. (den største pakken) .

 

Hvis det kun skal brukes stasjonært, ville jeg foretrukket en stabil fastlinje.

 

Men - jeg bor på et tettsted (by) i Akershus og har måttet bruke mobilt nå. Først kjørte jeg en sammenligning en uke mellom Telenor og NetCom - og NC kom best ut. NetCom har mye bedre betingelser også så jeg ville sjekket ut hva de kan by av hastighet der du bor - finnsenderen.no vil gi en pekepinn.

 

Mitt NetCom-resultat nå i formiddag:

 

1731451379.png

 

Skal du bruke abonnementet mye på reise i grissgrendte strøk, er nok Telenor bedre, men NC er med TeliaSonera på en skikkelig offensiv virker det som.

 

"Men mellom 6-8Mbit kunne han nermest love her jeg bor." <- Ikke stol blindt på det.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...