Gå til innhold

Hvorfor kan man ikke bruke lue/caps på skolen?


Anbefalte innlegg

Jeg er en 14 år gammel gutt. Jeg liker å bruke caps, til alle tider, både inne og ute. Når jeg er i klasserommet, ber læreren om å ta av meg capsen. Da jeg spør hvorfor, gir h*n meg ingen god grunn(vanligvis "man skal ikke bruke caps/lue inne"). Hadde jeg diskutert mer, hadde h*n gitt meg anmerkning.

 

Det er egentlig ingen big deal akkurat, jeg kan godt ta av meg capsen, men jeg vil ha en god grunn.

Hvis du kan komme med en saklig grunn ovenfor skolen er det ingen grunn til å tvinge deg til å uten. En slik grunn vil være religion, men kan og være at du mener at du skal dekke til hodet ditt, (når jeg var elevrådsleder på en videregående skole var det en kreftsyk elev som hadde fått nedsatt orden og oppførsel av kontaktlærer når han insisterte på å gå med lue. Vi jeg og denne eleven klarte å overbevise rektor om å overstyre øæreren fordi en person som skammer deg over sin hårmangel er ikke et urimelig unntak til folkskikk-regelen).

 

Men du du kan hevde at så lenge jente rkan gå med hijab kan du gå med caps, det er et kraftig argument, sier lærere at det er en forskjell så kan du påpeke at også du vil sjule din pryd slik de gjør, skulle de gjøre forskjelle kan du hevde diskriminering ;)

 

men var jeg lærer hadde hodeplagg uavhengig av grunn vært forbudt! Det er normal folkeskikk å være hodeplaggløs inne!

 

-frank

 

-frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man bruker ikke hodeplagg inne, enkelt å greit.

 

Sirkulær logikk.

 

Hijab er ett religiøst plagg, og skulle man forby det så måtte man forby kors og lignende saker.

 

Hvor mange barn ser du med kors? Ingen.

Hvor mange med hijab? Tusenvis.

 

Dersom det virkelig diskrimineres i offentlig skole basert på religion foreslår jeg at trådstarter starter en religion som er basert på bruken av caps og lue. Det er det overhodet ingen som kan si noe på, og gjør de det, så bryter de dine rettigheter.

 

Det er nemlig ingen som har lagt noen begrensninger på at religion må ha et visst antall medlemmer for at offentlig skole skal godkjenne den, eller at et barn ikke kan være medlem, da FNs menneskerettighetserklæring sier at barn kan hjernevaskes av sine foreldre, har de også rett til å velge religion selv, så lenge foreldrene ikke sier noe imot det.

Endret av Runinho
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spør lærerne i morgen og jeg VEDDER på at dem har ingen gode argument!

skolen lager reglene eleven må følge. Jeg ser 3 gode argument til å bruke lue/hodeplagg inne:

1. fryser

2. behag

3. en del av personligheten

 

så hvorfor kan man ikke få ha lue/hodeplagg på hode? det er et veldig godt spørsmål som jeg aldri fikk noe svar på når jeg var på ungdomsskolen :mad:

 

på min skole var hijab et unntak, og jeg er sikker på at det er et unntak på flere skolen også. Men det syntes jeg er helt greit, det skulle rett å slett bare mangle!

 

her på Vgs er det fritt frem, alle kan bruke hvilket som helst hodeplagg.

 

men spør lærerne! :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar

(Har ikke lest alt her, sånn ps)

 

Med hodeplagg kan du dekke til øynene, og det hindrer kommunikasjon og man kan skjule at man ikke følger med osv. Tillater man én ting, må man tillate alt, eller snudd på hodet: forbyr man ett hodeplagg, må man forby alle.

Jeg synes det er helt greit. En gang i tiden var det dårlig folkeskikk å ha på lue inne - ikke at jeg kjenner så veldig på det, jeg er 22, men det er nok enda vanskeligere å forstå for en 14-åring. Mange "voksne" vil reagere på dette.

 

"Sånn er det bare." Av og til må man bare høre på læreren. :)

Endret av Skoony
Lenke til kommentar

En årsak til at læreren ikke gir deg en grunn kan være fordi han ikke klarer å sette seg inn i din verden, men gjengir bare det han selv har lært "man bruker ikke lue inne".

 

I utgangspunktet vil jeg tro at lærerens ønske er basert på folkeskikk, men det kan også være at han vil ha øyekontakt med deg for å sjekke om du følger med i timen eller sover, som noen nevnte lenger opp.

 

God folkeskikk er noe eldre personer setter pris på, ungdom bryr seg ikke så mye om sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for meningene deres! Kompisene mine og klassekameratene mine har ikke hørt at det å ha på lue/caps inne er dårlig folkeskikk før, men det er vel noe som har vært med oss med tiden.

 

Likevel synes jeg at det bør være greit, ungdommer som meg nå til dags hadde brydd seg om de så en medelev som brukte lue inne, vi hadde ikke tenkt "du har mangel på folkeskikk, gutt".

 

Det med at den dekker for ansiktet/øynene synes jeg er det beste argumentet MOT å ha på lue/caps inne. Likevel, det er vel ingen som har på en lue som dekker ansiktet? Capsen dekker øynene litt ja, men det går vel an å justere det. (man kan f.eks snu den :p)

 

Jeg vil helst også at vi ikke skal diskutere om hijab og religion, vil helst unngå det, takk.

Lenke til kommentar

Det er folkeskikk på samme måte som man ikke burde gå bort til kongen og si "du er gammel og tjukk". Ingen som arresterer deg av den grunn (dog kongen kan klabbe til deg uten at han straffes for det). Ungdommen ville nok juble mens de eldre hadde gremmes :-)

Endret av mofomofo
Lenke til kommentar

Det er folkeskikk på samme måte som man ikke burde gå bort til kongen og si "du er gammel og tjukk". Ingen som arresterer deg av den grunn (dog kongen kan klabbe til deg uten at han straffes for det). Ungdommen ville nok juble mens de eldre hadde gremmes :-)

 

Så du sammenligner det med å såre noen, med bruk av et tøystykke på hodet?

 

Tøystykke på hodet er prinsipper, å ikke såre noen er moral.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes at det er en idiotisk regel. Det var slik gjennom hele grunnskolen for meg. På videregående kan vi bruke så mange hodeplagg vi bare vil, solbriller til og med. Det har ikke hindret undervisningen på noen måte. De som bruker hodeplagg for å gjemme seg, er elever som ikke ville fulgt med eller hentet noe lærdom i timen uansett.

 

At det er et brudd på folkeskikk, har jeg aldri vært borti utenfor skolen. Det er normalt å ta av seg lua i kirka, men jeg har aldri merket at noen har reagert på hodeplagg eller gitt streng beskjed om å ta hatten av der heller. Hvis jeg noen gang blir far og ungen min kommer hjem og sier at han/hun ble nektet å bruke hodeplagg på skolen, kommer jeg til å ta det opp med læreren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Man ser relativt retard ut med lue på inne.

 

Personlige forestillinger om hva som er akseptabel mote er ikke holdbart som regelement for kleskode i offentlig skole.

 

Offentlig skole har heller ikke anledning til å diskriminere basert på religion. Verken positivt eller negativt. Hijab i skolen blir da en positiv diskriminering til fordel for religion.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...