Gå til innhold

Hvorfor kan man ikke bruke lue/caps på skolen?


Anbefalte innlegg

Jeg er en 14 år gammel gutt. Jeg liker å bruke caps, til alle tider, både inne og ute. Når jeg er i klasserommet, ber læreren om å ta av meg capsen. Da jeg spør hvorfor, gir h*n meg ingen god grunn(vanligvis "man skal ikke bruke caps/lue inne"). Hadde jeg diskutert mer, hadde h*n gitt meg anmerkning.

 

Det er egentlig ingen big deal akkurat, jeg kan godt ta av meg capsen, men jeg vil ha en god grunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi lærere er maktsyke individer som savner den tiden da de var eneherskere innenfor skolens vegger. Ingen kan hindre deg i å bruke caps inne, men ørten hundre anmerkninger innen året er omme er kanskje ikke så morsomt. Dette vet lærerne, og gir da selvfølgelig ut anmerkninger, både fortjente og ufortjente, i hytt og pine som en advarsel. Er nok ikke så mye du kan gjøre utenom å prøve å snakke læreren til fornuft, men alle som har prøvd det vet at det ikke fungerer. Så du må nok bare finne deg i et utdatert og urettferdig "lovverk", og ta av deg capsen inne...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lærere er ikke maktsyke mennesker men følger regler som er fastsatt av fylkene.

 

1. Men det å ta av caps, er en form for å vise respekt til dine medelever og lærere.

2. Det er en tradisjon, at når man skulle ut å reise så skulle man ta på seg hatten og når man kom frem så var det av med hatten, beholdt du hatten på, så viste du at du hadde bedre steder å være.

3. Regler fra bibelen, les her, 11,4 og 11,7.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser at flere her bruker begrepet folkeskikk, men sier at det ikke er noen lov eller regel som kvantifiserer begrepet. Et bedre ord for folkeskikk er sosialt tabu. Hvorfor er lue og caps tabu på skolen? Tja... tradisjon, antagelig. Men hijab er selvsagt fullt lov. Hjernevaskede muslimske jenter er jo ikke fullverdige mennesker i sosialismens ånd.

Endret av Runinho
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, kommunen lager de reglene den vil for skolene sine men så kan de bli prøvet av fylkesmannen for å bli vurdert om det er lovlig eller ikke å fastsette de reglene som er satt. Men selvfølgelig det er vanlig folkeskikk å ta av seg caps når man går inn i klasserommet, på samme måte som man tar av seg skoene når man går hjem til en person.

Lenke til kommentar

Sko gjør gulvet møkkete.

 

Hva er den praktiske forskjellen på caps, lue, og hijab?

 

Lue og caps er forøvrig del av en kultur som feirer frihet. Hijab er del av en kultur som feirer undertrykkelse av kvinner, og underkastelse av mennesker for et magisk uhyre i verdensrommet.

Endret av Runinho
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan det å begynne med hijab være et alternativ?

 

Jeg har hvertfall lenge lurt på hvor populært det hadde vært å dukke opp i finnlandshette.

 

Tar vel ikke lang tid før noen raner en bank i niqab i Oslo Sentrum, og så bare forsvinner inn i folkemengden under dekke av religiøs upåtagelighet :!:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er en 14 år gammel gutt. Jeg liker å bruke caps, til alle tider, både inne og ute. Når jeg er i klasserommet, ber læreren om å ta av meg capsen. Da jeg spør hvorfor, gir h*n meg ingen god grunn(vanligvis "man skal ikke bruke caps/lue inne"). Hadde jeg diskutert mer, hadde h*n gitt meg anmerkning.

 

Det er egentlig ingen big deal akkurat, jeg kan godt ta av meg capsen, men jeg vil ha en god grunn.

Jeje, fisken. Når du får ytterligere 14 år på baken, kan du ikke skrive et innlegg her, og fortelle meg hvor mye respekt du har for lov, regler, samfunnet, verdiene folk har, evnen folk har til å redegjøre for sine preferanser, og hva slags syn det gir deg på mennesker i sin alminnelighet. Velkommen inn i varmen, det fins flere som deg.

Lenke til kommentar

At det er folkeskikk, at det er tradisjon, er ikke noe argument.

 

Skolen er et sted for utdanning, kunnskap, forståelse. Ikke blind adlydelse av autoritet. At eleven ber om ytterligere begrunnelse bør premieres, ikke straffes.

 

Hvis hijab kan tillates, så kan det ikke være noen betydlige grunner til å forby hodeplagg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Kan det å begynne med hijab være et alternativ?

Hijab er ett religiøst plagg, og skulle man forby det så måtte man forby kors og lignende saker. Jeg er ikke 100% sikker men har hørt at Frankrike praktiserer slike regler.

 

Hijab er et plagg. Det er absolutt ingen grunn for skolen til å ta hensyn til om det er religiøst eller ikke, med mindre det skal forbys pga. at det er religiøst.

 

Religiøse regler kan ikke overstyre samfunnets regler. Dessverre er vi altfor mange Gudfryktige her i landet, selv blant de som ikke tror.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...