Gå til innhold

Windows 7 32 bit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du ikke har 32 og 64 bit på samme plate, så skal ihvertfall samme nøkkel fungere på begge typer installasjon.

Jeg får diverse lisenser fra MSDNAA via universitetet, da både 32 og 64-bitsversjoner av Win 7 Pro, Vista business og XP Pro. Jeg har brukt begge lisensene til Win 7, men installerte med samme plate (iso-nedlasting fra MSDNAA), og begge maskinene kjører 64 bit selv om den ene lisensen er beregnet på 32 bit.

 

Poenget mitt er at dersom du får tak i en installasjonsplate for 64 bit kan det fort hende produktnøkkelen fungerer på den og.

Lenke til kommentar

Sikker på at du har Windows 7 Enterprise? Enterprise har aldri blitt solgt til privatkunder, og nøkkelen til Enterprise er verken OEM eller Retail, for til Enterprise er det kun MAK eller KMS nøkler. En MAK nøkkel har et visst antall aktiveringer (uavhengig av pcer, Technet/MSDN Enterprise MAK nøkler har 500 aktiveringer). Når nøkkelen er aktivert 500 ganger, må en skaffe en ny nøkkel, er fylle på antall aktiveringer.

 

KMS nøkkel krever at du kobler deg opp mot en KMS server for å aktivere. Kan være aktuell for store selskaper som har mange lokasjoner.

 

Så har du Enterprise, så tviler jeg vel på at den er original, og uansett så må du finne ut hvor mange aktiveringer det er igjen på nøkkelen. OEM og Retail "reglene" gjelder ikke for denne utgaven.

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om den stammer fra et firma så er det jo forklaringen. Men da er det jo litt usikkert på hvilken type produktnøkkel det er, og hvor mange aktiveringer som er igjen. (trolig mange).

 

Ellers vil nøkkelen fungere på både 32bit og 64bit (om du har begge platene). Etter hva du skriver i førsteposten så har du vel neppe 64bit platen, og det er jo ikke så mange som har Enterprise versjonen liggende.

Ikke kan man endre ei.cfg filen på en annen Win7 plate for å få Enterprise versjonen heller, da den ikke ligger på butikk platene.

 

Utenom RAM begrensningen er det vel ikke så mange ulemper med 32bit versjonen. Og Enterprise versjonen inneholder ellers alt Ultimate versjonen inneholder.

Lenke til kommentar

Faktisk vil du ikke har mer enn ca 3.5 GB tilgjengelig med 32bit versjonen. Så du bør nok vurdere å skaffe deg en 64bit versjon. Om du installerer Windows 7 32bit og så ønsker å bytte til 64bit, må du gjøre en "clean install", altså legge inn alt på nytt (ikke oppgradere).

 

Så velg riktig, om du ikke liker å starte på nytt med en "clean install".

Lenke til kommentar

Ikke at det har noe å si for denne tråden, men en Enterprise-lisens kan ikke "tas med fra jobben" for bruk på en privatmaskin. Det er i alle fall lisensvilkårene. Sånn, da er det sagt..

 

..Og hvem som ikke har en hjemmekontor eller PC, betalt og driftet med lisenser av arbeidsgiver?

Sånn, da er det sagt.. ;)

Lenke til kommentar

Ikke at det har noe å si for denne tråden, men en Enterprise-lisens kan ikke "tas med fra jobben" for bruk på en privatmaskin. Det er i alle fall lisensvilkårene. Sånn, da er det sagt..

 

..Og hvem som ikke har en hjemmekontor eller PC, betalt og driftet med lisenser av arbeidsgiver?

Sånn, da er det sagt.. ;)

Les privatmaskin..

Lenke til kommentar

Hei skal kjøpe meg pc, jeg har windows 7 32 bit liggende. jeg vet ikke hva ulempene er bortsett fra at jeg max bruker 4gb ram. er det andre ulemper? :)

Det er en missforståelse av hva "minne" egentlig er. Det vi kaller "minne" er ikke egentlig "minne". Det er for adressering av maskinvare i PC-en. Vi sier vi har et 4 GB langt minneområde, men det er ikke riktig. Vi har et 4 GB langt adresseområde. Minne er bare en del av dette adresseområde. Derimot er dette et problem når vi har minne som krever større adressering enn adresseområdet tillater, og for ikke å nevne at store deler av adresseområdet allerede er opptatt av hardware eller operativsystemet til helt andre ting enn minne.

 

Så i praksis får du mindre enn 4 GB RAM tilgjengelig. Kommer helt ann på oppsettet ditt. Det er ingen tvil om at 32-bit er for lite adresseområde nå.

 

Åja, 64-bit programmer vil være noe raskere enn 32-bit også, og UEFI er ikke støttet av 32-bit Windows versjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...