H_enriette Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Heisann! Jeg vil så gjerne få meg en utdanning etter mangen år i arbeid, og har lyst å bli vernepleier! Jeg har generell studiekompetanse, som jeg tok for 8 år siden, men karakterene er for dårlig til å komme inn! Derimot har jeg vært i fast arbeid de siste 7 årene, og fått to barn i mellomtiden. Vil 23/5 Regelen gjelde for meg? Eller må jeg ta opp de fleste fagene om igjen? Håper noen kan svare meg Lenke til kommentar
code Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) Er ikke 23/5 regelen at du kan ta generell studiekompetanse med færre fag enn en som ikke går under 23/5 regelen(at man ikke trenger fag som religionslære, gym, osv)? I og med at du allerede har generell studiekompetanse har ikke denne regelen noe og si, hva du kansje tenker på er vel realkompetanse? Endret 18. januar 2012 av ANONIII Lenke til kommentar
H_enriette Skrevet 18. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2012 Jeg aner ikke! Isåfall, må praksisen da være relevant ift det du søker på? På samordna opptak skriver de: For å oppnå generell studiekompetanse etter 23/5-regelen må du: fylle minst 23 år i søknadsåret dekkje alle dei 6 obligatoriske fagkrava dokumentere minst 5 års heiltids yrkespraksis/utdanning Alle som dekkjer krava i 23/5-regelen kan søkje på dette grunnlaget, òg dei som har generell studiekompetanse på grunnlag av 3-årig vidaregåande opplæring eller fagbrev pluss studiekompetansefaga. Blir ikke helt klok på dette Lenke til kommentar
code Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) 23/5 regelen er for personer uten generell studiekompentase, sånn at personer skal lettere få generell studiekompetanse i eldre alder, og siden du har dette, så vil ikke regelen gjelde deg. Hva du somregel må gjøre om du vil ta vidre utdanning nå er å forbedre karakterene dine, få ekstra studiepoeng, eller søke deg inn under realkompetanse. Sorry, har missforstatt det som står på samordnaopptak.no sine sider- Endret 19. januar 2012 av ANONIII 1 Lenke til kommentar
fredrikba Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) Man kan fint søke under 23/5-regelen selv om man har generell studiekompetanse, og utifra det du skriver ser det ut til at du oppfyller kravene. Endret 18. januar 2012 av fredrikba Lenke til kommentar
Lmthaman Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 alderspoeng er vel noe du bør tenke på. søker du under 23/5 så regnes de fra du er 24, vanlig 3 årig vidregående så regnes de fra 20. er du over 28 år så er det vel samma greia. vet ikke om det går å søke 23/5 om du har vitnemål fra vidregående. vernepleier studiet er å anbefale. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 23/5 regelen er for personer uten generell studiekompentase, sånn at personer skal lettere få generell studiekompetanse i eldre alder, og siden du har dette, så vil ikke regelen gjelde deg. Hva du somregel må gjøre om du vil ta vidre utdanning nå er å forbedre karakterene dine, få ekstra studiepoeng, eller søke deg inn under realkompetanse. Det der er imponerende. Du klarer altså å spre feilinformasjon i innlegget etter at den korrekte informasjonen sitert. Applaus! Som det står på samordnaopptak sine nettsider, alle kan søke på grunnlag av 23/5-regelen, også de som har GENS fra videregående. Det som da skjer er så vidt jeg vet at snittet bare beregnes ut fra de relevante fagene. Dette kan slå ut negativt eller positivt, avhengig av hva du er flink til. Men dersom det er mest gunstig, kan du fortsatt søke med vanlig vitnemål. Ellers har Lmthaman rett, husk alderspoeng. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 (endret) At også 3årigvgs-folk kan søke etter 23/5-regelen er (på nasjonalt nivå) ny praksis fra opptaksåret 2009/2010, så at folk bommer på det er ikke noen grunn til å sable dem ned. Her er det for så vidt ikke spørsmål om du har generell studiekompetanse, men om du kommer inn. Det er et spørsmål om rangering. Her vil ikke anvendelse av 23/5-regelen få noen betydning for deg, fordi personer som skal poengberegnes etter 23/5 skal poengberegnes etter alle de fag de har karakterer i (jfr. opptaksforskriften § 7-6 første ledd). Noe som vil si at for deg blir poengberegningen den samme. Her må man huske på at formålet med 23/5 ikke er at folk skal slippe å måtte gjenta fag, men at de skal slippe å måtte ta opp nye fag utelukkende for å komme inn på høyere utdanning. Du har heller ikke mulighet til å få en skjønnsmessig realkompetansevurdering, fordi dette er forbeholdt de som ikke fyller vilkårene for generell studiekompetanse. Høgskolen i Harstad hadde åpent opptak for vernepleiere i 2011, altså at alle som søkte kom inn. Det samme hadde Høgskolene i Nord-Trøndelag og Sogn og Fjordane. For de øvrige skolene som tilbyr dette har jeg inntrykk av at poengkravet ligger i overkant av 40-42 poeng for søkere i ordinær kvote. Endret 22. januar 2012 av krikkert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå