Diskutant Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Hei. Har et Nikon D90 og en SB-900. Jeg vil gjerne sette SB-en på stativ, og ta bilder med blits. Men, da må jeg enten ha én blits stående på kameraet, og bruke blits to som slave, eller ha ledning, trodde jeg. Er det noen måte å trådløst bruke blitsen (sette den på stativ) uten å ha noen blitser på kameraet? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) Ja. Den innebygde blitsen er master. Du popper opp og bruker den. Nei, den behøver ikke gi lys så det blir med på bildet. Endret 18. januar 2012 av Trondster Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Du må begynne med å sette kameraet som master og blitsen som slave, og husk at den interne blitsen må være aktiv/oppe for at dette skal fungere. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Se for eksempel denne tråden. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 18. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2012 Takker for alle svar. Lette etter en lignende tråd, men ser at jeg brukte tåpelige søkeord, for jeg fant ikke den du Trondster linker til. Eneste problemet jeg nå ser er at den innebygde eventuelt gir fra seg litt refleksjon f.eks øyne. Mister innebygd effekten dersom jeg holder fremfor den, eller vil SBen registrere lyset likevel? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) Det flesteparten gjør er og sette den innebygde blitsen til laveste styrke, blitslyset må ikke blokkeres. Endret 18. januar 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 18. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2012 Det flesteparten gjør er og sette den innebygde blitsen til laveste styrke, blitslyset må ikke blokkeres. Ok. Takker for svar! Da var det i "studio" og teste! Lenke til kommentar
ventle Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 På Nikon kan du skru av den innebygde blitsen når den brukes som master, dvs. den blinker for å løse ut slaveblitsene, men er avskrudd når selve bildet taes. Sett gruppe "M" til "---" i menyen for ekstern blitsstyring. Er du innendørs går det også an å sette en hvit pappbit eller noe foran blitsen slik at blitslyset reflekteres i vegger og tak, og dermed når frem til slaven, uten å peke rett mot motivet. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 21. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2012 Ok. Takk! Ja, har prøvt å sette den til "---", men jeg trodde lyset hadde effekt, men kanskje ikke. Visste ikke at det var avslått når lukkeren faktisk var åpen. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Det er en svak glød fra blitslampen etter at styresignalet er avfyrt, men du skal være rimelig uheldig med refleksjonene for å se det på bildet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå