Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva kan nettverkstilkoblinger-innehaver se?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått en PC på skolen, som jeg skal bruke i skolesammenheng. Men vi får også ta den med hjem og bruke privat når vi ikke er på skolen. Skolen kontrollerer til enhver tid nettverkstilkoblingene...

Ettersom vi har betalt egenandel på skolen har jeg latt være å kjøpe egen privat laptop ettersom vi ikke har tillatelse til å bruke privat pc på skolen.

Spørsmålet mitt er da; når jeg bruker pc'en privat hjemme; altså ikke er logget inn på skolens internettilkobling; men egen privat internett hjemme; kan skolen likevel se hva jeg gjør på denne pc'en?

Kanb de f. eks gå inn og se hvilke sider jeg har besøkt og annen informasjon om loggen min?

Føler at det er veldig ubehagelig dersom skolen gjør dette... I så fall bør vi få informasjon om dette...!

Noen andre som har erfaringer rundt dette? Vet jo at det er en del skoler som gi elevene pc'er, men at de skal kunne drive overvåkning er uakseptabelt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er skeptisk til at en admin kan se hva du har surfet på eller hvilke filer du har åpnet hjemme så kan du ta noen grep for å slette slike spor, eller unngå at maskinen lagrer slik historikk.

Du kan bruke et program som f.eks CCleaner eller Glary Utilities for å slette all cache og cookies når du f.eks slår av eller logger av maskinen.

Du kan også slette historikk i webleserne dine manuelt, men det antar jeg du veit hvordan du gjør.

Du kan jo også velge og surfe med browseren din i "Private browsing" modus, da lagrer den ingenting av det du går inn på. De fleste browsere har dette valget under "Verktøy".

Det er dog noen ting disse programmene ikke tar som f.eks Adobe Flash, men dette kan du slette selv.

Slette Flash historikk.

Det samme gjelder Java, Slette Java cache.

Du kan også skru av funksjonaliteten i Windows som husker filer du åpner ved å høyreklikke Taskbaren din og velge "Egenskaper->Start Meny" og fjerne hakene under "Personvern".

Det er sikkert flere ting du kan slette men dette er det jeg kommer på i farten.

Edit: Skolen har ikke lov til å overvåke deg, men de kan definitivt gå inn og sjekke logger og annet i forbindelse med f.eks oppdatering eller feilsøking av maskinen din.(Jeg tviler dog på at noen gidder og bruke tid på å sjekke slikt.)

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Med all sansynighet - nei. I så fall ville de trenge å ha et spionprogram av noe slag installert på maskinen din for å kunne spore hva du gjør pålitelig.

For det første har de nok neppe noen særlig grunn til å ville gjøre dette - og for det andre ville det nok være ulovlig. Det er meget strenge lover rundt avlytting og denslags. Hvis du har noen som helt tvil så spør IT-administratoren på skolen om nøyaktig hva som overvåkes. De har visse rettigheter til å følge med trafikk som går på nettverket de selv administrerer, men kun så lenge du er infomert om dette så langt jeg vet.

Hvis du er usikker på hva de kan finne ut om du leverer maskinen inn til reparasjon og slikt så gjelder det vidarkri sier om å slette logger og slikt. Jeg har mine tvil i om de har lov til å snoke i slikt under slike tilfeller også - men om de faktisk gjør det kan du jo aldri være sikker på. Jeg vil jo og tippe på at de som sitter og jobber på IT-avd. er mest interessert i fikse problemet og bli ferdig med saken. Jeg ser ikke helt hva de skulle ville få ut av å grave rundt i folk sine privatlogger.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...