Gå til innhold

Excel 2007 Hvordan lage en relativ cellereferanse i en formel

Bigelk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den formelen du har satt opp gjør egentlig akkurat det du etterspør.

Dersom du tar i håndtaket på C1 og drar nedover, vil alltid cellereferansen til A følge etter den aktuelle formelcellen i C.På samme måte vil den endre seg dersom du for eksempel kopierer formelen fra C1 til F74. I dette tilfelle blir formelen automatisk =summer(10+D74). Dette kan du teste selv for å få bekreftet. Cellereferansene i formelen endres automatisk i forhold til den relative posisjonen til plasseringen av formelen.

Vær oppmerksom på at den relative cellereferansen blir borte dersom du velger å låse med $.

Var dette tilstrekkelig svar på ditt spørsmål, eller har jeg misforstått noe alvorlig hva du egentlig er ute etter?

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Hei.

Eks. C1 = Summer(10+A1)

men i steden for og skrive A1, går det ann og legge inn i formelen 10+(2rader til venstre)

Hilsen

Torbjørn

Ja, det går det. Faktisk er A1 en relativ cellereferanse (relativ cellereferanse er standard i både Excel og Calc), selv om det står A1 skal dette egentlig forstås som 2 rader til venstre i ditt tilfelle. Du kan prøve å kopiere formelen til D1 eg/eller C2 - så ser du hvordan referansen endres.

For å få absolutte cellereferanser, dvs de peker til samme celle, kolonne eller rad må du trykke F4 (en eller flere ganger) når cellereferansen er markert. Da bli referansen seende slik ut $A$1 (referanse til fast celle), $A1 (referanse til fast kolonne, rad er relativ) eller A$1 (referanse til fast rad, kolonne er relativ)

Lenke til kommentar

Hei.

Takk for svar :) det du nevner her vet jeg om.

Jeg har en ganske stor Arbeidsbok med mange ark og mange utregninger. (ca 420 ark og ca 35 000 utregninger)

Så jeg prøver og lage en regnetabell som tar seg av alle utregingene, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram, så prøver litt forskjellig nå.

Et lite utdrag

Jeg har 7 Ark som skal summeres sammen i 1 ark, men i steden for at formelen ligger i arket hvor det skal summeres sammen vil jeg ha formelene i en tabell som gjør utregninga å så skriver svaret i arket hvor summen skal stå.

Bare si i fra hvis du trenger det bedre forklart.

Hilsen

Torbjørn

Lenke til kommentar

Da må du lage et ark med tabellen - hvor du lager referanser til de dataene som skal summeres (når du refererer mellom ark må du som oftest bruker absolutte referanser), og et ark hvor du lager referanse til arket med utregningstabellen (resultatet)

Men du kan i realiteten ha disse i samme arket - bare tenk på hvordan du laget layouten på elementene i arket for å gjøre det enkelt å arbeide med.

Men du bør se på muligheten til å konsolidere data. Dette er i realiteten en måte å enkelt summere sammen flere relativt like regneark (kalles også 3 dimenesjonale formler). Konsolidering gjør det også mulig å bruke pivotrapport på konsoliderte områder.

Det er også mulig å løse et slikt problem med litt programmering.

Men generelt skal man tenke seg nøye om når man lager såpass store bøker i regneark, det er fort å miste oversikten. Personlig velger jeg å splitte det opp i flere bøker, og heller ha en bok/regneark som samler/konsoliderer resultatene.

Lenke til kommentar

Hei.

Tusen Takk for hjelpen, men jeg er ikke så dreven i excel enda at jeg skjønner alt du sier :)

Jeg har et par formler som jeg fyller inn i de gitte cellene ved hjelp av en makro. problemet er at makroen går tregt

og ettersom jeg fyller inn arkene går hele programmet tregt.

Ark1 = 02.01.2012

Ark2 = 03.01.2012

Ark3 = 04.01.2012

Ark4 = 05.01.2012

Ark5 = 06.01.2012

Ark6 = 07.01.2012

Ark7 = 08.01.2012

Ark367 = Uke1

Uke1 = ark1 til ark7

i uke1 bruker jeg da 2 formler

Formel 1. Den Henter inn tall i fra syv ark og summerer de sammen.

Denne formelen plasserer i kolonne D, E, G, I fra rad 4 til rad 100

(celle referansen forandres i forhold til hvilken kolonne formelen skrives inn)

=HVISFEIL(SUMMER.HVIS.SETT(INDIREKTE("02.01.2012!d$4:d$44");INDIREKTE(" 02.01.2012!a$4:a$44");A29);0)

+HVISFEIL(SUMMER.HVIS.SETT(INDIREKTE("03.01.2012!d$4:d$44");INDIREKTE(" 03.01.2012!a$4:a$44");A29);0)

+HVISFEIL(SUMMER.HVIS.SETT(INDIREKTE("04.01.2012!d$4:d$44");INDIREKTE(" 04.01.2012!a$4:a$44");A29);0)

+HVISFEIL(SUMMER.HVIS.SETT(INDIREKTE("05.01.2012!d$4:d$44");INDIREKTE(" 05.01.2012!a$4:a$44");A29);0)

+HVISFEIL(SUMMER.HVIS.SETT(INDIREKTE("06.01.2012!d$4:d$44");INDIREKTE(" 06.01.2012!a$4:a$44");A29);0)

+HVISFEIL(SUMMER.HVIS.SETT(INDIREKTE("07.01.2012!d$4:d$44");INDIREKTE(" 07.01.2012!a$4:a$44");A29);0)

+HVISFEIL(SUMMER.HVIS.SETT(INDIREKTE("08.01.2012!d$4:d$44");INDIREKTE(" 08.01.2012!a$4:a$44");A29);0)

formel 2. deler en celle på en annen.

denne formelen plasseres i Kolonne F, H, J, K, L, M

celle referansen forandres i forhold til hvilken kolonne formelen skrives inn

=HVIS(ERFEIL(E30/D30);"";E30/D30)

Men det jeg håper at fungerer, er at jeg bare skriver formel 1. 4 ganger, (en gang for hver kolonne) i en tabell i et eget ark, for så å bruke formelen som en streng og skriver svaret i Uke1.

så i steden for 100 formler å 100 svar

så blir da 1 formel å 100 svar

Håper dette ble forståelig

Hilsen

Torbjørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...