Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Micro-stutter mareritt

Anbefalte innlegg

Ok, så jeg har et nokså plagsomt og frustrerende problem her som jeg ikke har fått løst på ganske lenge etter jeg oppgraderte PC'en grundig.

Hele PC'en lider av en type stutter sånn at det meste virker "hakkete" på en måte (at det fryser for et millisekund på en måte) selvom det vises god FPS. Man ser det enklest på film, youtube og sånt enn i spill. Har nå Radeon HD 7970 skjermkort men hadde akkurat den samme feilen med min gamle Nvidia GTX 460 så kom til konklusjonen at det ikke var noe med skjermkortet å gjøre.. Har reinstallert hele Windows, oppdatert BIOS samtlige viktige drivere og kikket inni kabinettet om det er noen ledninger som var løse, men no luck. Siden jeg er ingen spesiell PC guru så sitter jeg her som et spørsmålstegn..

Setter pris på all hjelp.

PC specs:

PSU: Fractal Design Newton R2 1000W

Hovedkort: ASUS Sabertooth P67, Socket-1155 ATX, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, BT, EFI

Prosessor: Intel Core i7-2600k

Minne: Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB

Harddisk: Kingston HyperX SSD 240 GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555MB/510MB/s

Harddisk 2: Hitachi Deskstar 7K3000 2TB SATA3 64MB cache, 7200RPM, 6GB/S

Skjermkort: MSI Radeon HD 7970 3GB

Lydkort: Asus Xonar Essence STX

Skjerm: LG 32'' Edge-LED 100hz (Modell: 32LE5300)

Endret av Novacrash
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sliter med det samme selv. Har hatt samme problem da jeg hadde 5850, som jeg nå har 7970. (Skjermkort)

Mistenker at det er SSDen min (Revodrive 120gb, 1.gen) da noen har rapportert lignende problemer med den.

Kan hende det er harddisken din som også er teit? Kansje du kan prøve med en annen disk?

Lenke til kommentar

Jeg trodde det hadde noe med video codecsa mine å gjøre, men utifra at alt hakker så fikk jeg liten tro at det var det som er tilfellet.

Jeg vet ikke om det har noe med harddisken å gjøre heller, har testet den for errors og bad sektors og får ikke noe opp her.

Noen som har sagt at det kan tyde på dårlig PSU, men den er jo helt ny. Fikk den for ca. 2 uker siden og kan ikke se eller høre noe feil med den.. Kan det kanskje ha noe med en eller annen strømfeil i huset her? Om det har noe å si?

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette blir sett som en "shameless bump", men jeg er fremdeles nysjerrig hva folk som sikkert har langt mer greie på dette enn meg har så si angående dette. Har lagt merke til at en mengde med andre har hatt lignende/ganske like problemer, ved å søke litt via Google. Jeg har da enda ikke fått løst problemet, og det begynner å gå meg litt på nervene for å være ærlig, samt det er ubehagelig for øyene når det hakker hvert ca. 1,5 - 2 - 3 sekund. Det kan være hva som helst etter det jeg har forstått.. en eller annen defekt/løs ledning, TV som ikke takler oppløsninga 100%, strømproblem, klundrerier i windows eller harddisk (Skjermkortet er tydeligvis ikke problemet her).

Selvom jeg ikke fant noen feil via disse HDD testene, så har jeg likevel en liten følelse at det har noe med harddisken å gjøre. Og det finner jeg fort ut av når jeg får tilsendt en ganske bra SSD disk (Kingston HyperX 240GB) her om noen dager. Kan ta en Edit på denne posten om jeg ikke får noe svar så fort jeg får den stappa inn i maskinen så jeg ikke spammer ned tråden...

Lenke til kommentar

Småhakking i video kommer ofte av at bildefrekvensen ikke "går opp" i frekvensen til skjermen. Dessuten er ikke alltid piratripper av filmer og TV-serier av toppkvalitet, for å si det sånn.

Joda, men så angår det ikke bare filmer som ligger på PC'en heller akkurat, f.eks samme greiene på Youtube som normaltvis skal gå helt pirkefritt. Samt gameplay og cutscenes i spill etc

Lenke til kommentar

Noe microstuttering kan være pga skjermen også, så her må man selvsagt teste med andre medier.

Det enkleste er nok å ta med skjermen til en venn, teste der og se om problemet dukker opp igjen.

Antar også at andre ting kan være med å spille inn, siden du har hatt problemer med både Nvidia og Amd så bør du nok sjekke om det kan være noe annet som gjør det.

Det enkleste er nok å få en kamerat til å ta med seg sin egen pc til deg så du kan kjøre tester av en og en komponent i maskinen hans.

Personlig har jeg en finger på Hovedkortet og en annen på Psu som mulig synder i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Beklager for sent svar, har vært vekke en god stund.

Fikk testet noen av delene, prøvde å koble kablene godt inn igjen og prøvde en annen skjerm.

Og jeg tror rett og slett det er skjermen, jeg kunne ikke se småhakkingen hvert 2 - 3 sekund på det eldre TV'et jeg hadde her.

Lenke til kommentar

Som sagt, det gjelder ikke bare for filmfiler som ligger på PC'en.

Kan ta spillet Binding of Isaac som eksempel, samme småhakking der også. Samt Youtube og de fleste andre streamingtjenestene som eksisterer.

Prøvde forresten Reclock, men fungerte tydeligvis ikke :p Fikk bare errors om å reinstallere det

Lenke til kommentar

Ser ut som du har løst problemet ditt om problemet forsvant ved å prøve en annen skjerm.

Det som gjennstår nå er å prøve forskjellige innstillinger på både skjermen og på maskinen for å se om du kan få endret på microstutteringen eller ei.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Veldig merkelig problem ihvertfall, for nå som jeg har gamet litt (Sw:ToR, Team Fortress 2, League of Legends, BF3), så ser det faktisk ikke ut som jeg får den "judder" eller "stutter" effekten noe særlig etter mitt øye kan se. Akkurat som jeg kun får den plagsomme effekten kun jeg er på desktop, browser, ser filmer eller spiller sånne småspill som Binding of Isaac og andre flashbaserte ting. Samt videotesten via AI Suite II får jeg perfekt resultat og hakking er ikke til å se.. wow, bare merkelig. Er vel nesten sånn at refresh raten ikke vil helt følge med når jeg er på desktop?

Så ja, reklamasjon/garanti på skjermen vurderes. Begynner å si meg rimelig ferdig, har søkt og prøvd alt omtrent.

Takk for deres hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...