Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å adoptert et barn er veldig dyrt, men det ville hjulpet det.

Saken er også at denne kvinnen ønsker seg barn, men har hverken

økonomi for å ta seg av dette eller helse. Hun skal så klart få

se barnet, og besøke det..

Lenke til kommentar

Tror du bør stille deg spørsmålet med hva motivasjonen din er for dette.

Du er jo selv inne på tanken om dette er normalt eller ikke, og du må stille deg spørsmålet om det er du eller barnet som får sine behov tilfredsstilt.

Generelt trenger barn to foreldre for å få en stabil oppvekst, og det å betale noen for å gi deg et barn tror jeg generelt er en dårlig ide. Som regel er det sterke følelser for mor som blir aktivert, og den smerten det er å gi fra seg et barn kan være tung å bære.

Jeg tror du kunne hatt godt av å snakke litt med en psykolog. På meg virker det som det ligger følelsesmessige ting bak som jeg ikke skal uttdype her.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det være galt? Mange forhold fungerer jo slik at kvinnfolka sprer beina for mannens penger, status, etc, og senere så går de gravid og føder i utbytte mot at de får alt dekket av mannen.. så i så måte så er dette noe som egentlig forekommer veldig ofte overalt i hele verden. Mange selger seg selv og sin livmor til den rette ''pris'' uten å være i spesielt økonomiske vansker.

Edit: I mange forhold så skal/vil jo ikke kvinnen jobbe noensinne uansett og kun bli vartet opp av ektemannen, så hun blir på en måte en glorifisert prostituert/vaskehjelp/nanny/etc.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det være galt? Mange forhold fungerer jo slik at kvinnfolka sprer beina for mannens penger, status, etc, og senere så går de gravid og føder i utbytte mot at de får alt dekket av mannen.. så i så måte så er dette noe som egentlig forekommer veldig ofte overalt i hele verden. Mange selger seg selv og sin livmor til den rette ''pris'' uten å være i spesielt økonomiske vansker.

Edit: I mange forhold så skal/vil jo ikke kvinnen jobbe noensinne uansett og kun bli vartet opp av ektemannen, så hun blir på en måte en glorifisert prostituert/vaskehjelp/nanny/etc.

Ok, Takk for alle svar.

Du er på ingen måte noe hensikt i og utnytte her. Derfor synes jeg situasjonen er litt vondt, og ville høre hva dere mener. Jeg er bare ikke interesert i noe forhold, og det fungerer ikke for meg. Jeg har aldri hatt interesse for dette. At barnet for en god oppvekst er ingen tvil om. Da jeg både har god økonomi, og jeg er ganske sikker på at jeg ville blitt en god far. På en måte blir det ikke å "betale" for å få barn, men dekke arbeide rundt, og videre. Både for barn, og mor. Vi begge er enige i dette..

Lenke til kommentar

Dette er jo bare en litt annen form for surrogati, som er ganske normalt rundt om i verden, så helt absurd er det jo ikke.

Det jeg lurer mest på er hvorfor du aldri kan inngå et forhold?

Surrogati er ulovlig i Norge, da det gjør barnet til et produkt. Derfor vil jeg tro, uten at jeg vet, at dette også er ulovlig.

Selv er jeg helt nøytral til saken og synes ikke at det er verre enn mange andre måter barn blir skapt på. Men det er en risiko for at mora vil få andre følelser når fødselen nærmer seg.

Lenke til kommentar

Surrogati er ulovlig i Norge, da det gjør barnet til et produkt. Derfor vil jeg tro, uten at jeg vet, at dette også er ulovlig.

Selv er jeg helt nøytral til saken og synes ikke at det er verre enn mange andre måter barn blir skapt på. Men det er en risiko for at mora vil få andre følelser når fødselen nærmer seg.

Det er så rart.. litt som prostitusjon, om du tar deg mye mer betalt og det er ett kamera til stede så er det plutselig lovlig.

Men jeg tror ikke at TS vil få større problemer hvis han faktisk har sex med kvinnen (ettersom det jeg forsto så er det sånn det skal foregå). Hvor mange er det ikke som har sex, får barn og så drar sin vei? Ei er det heller ulovlig å ''si fra seg retten'' til barnet også. Ikke er han pålagt å inndra barnebidrag fra moren heller.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar
sex der moren gir faren barnet.

Er det ikke nettopp det som er surrogati? Selv om barnet kommer til å få materiell trygghet og en far, får det likevel en far som har benyttet biomor som en "rugekasse" i utlandet. Så jeg vil vel anbefale å ikke gjøre dette, men det virker som dette er et desperat behov hos trådstarter, og at han allerede har bestemt seg for å gjøre det.

Har du tenkt gjennom hvor tøft det kan bli å bli aleneforelder? En aleneforelder sitter mye alene på kveldene mens barnet sover. Hvis du vil ha avlastning må du enten ha et nettverk av familie i nærheten, eller du må betale 500 kroner kvelden til barnevakt. Eller gjøre en avtale med en dagmamma.

Når damen er i utlandet, blir jo både hun og hennes familie og bekjente uaktuelle som nettverk for deg og den eventuelle babyen.

Lenke til kommentar

Hadde det vært galt å gjøre dette uten at det var penger involvert? Kan jeg vanskelig se for meg. Bruker du pengene som pressmiddel eller som incentiv for at hun skal gjøre det? Hvis hun ville blånektet uten det monetære innslaget gjør du trolig det.

Moralsk sett har jeg lite imot at man bytter kroppslige funksjoner mot penger, såfremt det er snakk om egen fri vilje. Juridisk sett betaler du imidlertid for seksuell omgang med kvinnen (selv om formålet med den seksuelle omgangen er å få barn), noe som gjør at du bryter med den nå så berømte sexkjøpsloven...

Siden en avtale om seksuelle tjenester ikke er bindende (jfr. nedenfor om Norske Lov § 5-1-2) vil du heller ikke kunne kreve at hun gjennomfører avtalen deres.

Det er intet forbud i norsk lov mot at far betaler mor penger for at mor skal unnlate å fremme krav om foreldrerett/omsorg/samvær/barnebidrag.

Derimot vil en slik avtale trolig ikke være bindende i den betydning at samfunnet vil ta hensyn til den, jfr. Christian den Femtes Norske Lov § 5-1-2 som fastslår at avtaler som strider mot (det noe ulne begrepet) "ærbarhet" ikke trenger holdes. Det vil si at dersom mor skulle ombestemme seg, og kreve de rettigheter som følger av loven, kan ikke far med henvisning til tidligere inngått avtale alene avskjære hennes mulighet til å få helt eller delvis medhold.

Norsk sexkjøpslovgivning er gitt global virkning for alle som er hjemmehørende i Norge. Når det gjelder selve de avtalerettslige delene er ærbarhetsvilkåret noe som er veldig vanlig i de fleste land.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Det er intet forbud i norsk lov mot at far betaler mor penger for at mor skal unnlate å fremme krav om foreldrerett/omsorg/samvær/barnebidrag.

Men det er vel noe risikabelt å stole på at mora ikke kommer tilbake seinere og ønsker barnet.

(redigert innlegg)

Endret av Frankline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...