Gå til innhold

Kan denne personen bli fadder ved dåp?

hakonjj

Anbefalte innlegg

Hei.

Står midt i en klemme her. Jeg og kjæresten venter barn og vi skal velge fadder. Ene søskenen til kjæresten vil være fadder, men er autist. Mentalt utilgjengelig for å være en fadder, men dette mener foreldrene at det ikke skal være noe problem.

Så da spør jeg. Må de som vil være fadder være mentalt frisk for å bli det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Står midt i en klemme her. Jeg og kjæresten venter barn og vi skal velge fadder. Ene søskenen til kjæresten vil være fadder, men er autist. Mentalt utilgjengelig for å være en fadder, men dette mener foreldrene at det ikke skal være noe problem.

Så da spør jeg. Må de som vil være fadder være mentalt frisk for å bli det?

http://www.batsfjord.kommune.no/hva-vil-det-si-aa-vaere-fadder-ved-daap-i-den-norske-kirke.333372-58054.html

Noe svar på ditt spørsmål gir vel ikke linken da.Men mer om hva en fadder står til ansvar for.

Lenke til kommentar

Kirkens lære fastslår at fadderne skal bistå foreldrene med barnets opplæring i den kristne tro. Dersom foreldrene planlegger å oppdra barnet kristent og følge kirkereglene må derfor fadderne ha den nødvendige kunnskap og formidlingsevne til å kunne utføre dette vervet.

Dersom man døper barnet for moro skyld (altså ikke for å oppdra det kristent) kan man trolig gjøre som man vil.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det flere grader av autisme og da også hvordan de fungerer i det daglige... Autister med grad 1 eg Aspergers syndrom er såkalt høyt fungerende og der seg jeg ingen problemer..., men jo lengre ut i gradene en går jo mer ufornuftig ville jeg nå si at det er å sette opp som fadder da dette er en person som bør ha kontakt med barnet(spesielt når en tenker på oppgavene til en fadder.

Alt i alt er det opp til deg og fruen det er deres barn og dere bestemmer... Personlig så hadde jeg valgt en person som er såpass oppegående at de kunne sittet barnevakt for ungen, men en voksen autist med grad 1 har fult mulighet for dette, men jo nærmere 10 så hadde jeg vært litt skeptisk...

Så føler du at personen er mentalt oppegående så går det jo an, men ut ifra at du poster her så må du jo ha noen tvil og en fadder er noe en velger "for livet" så velg noen du og fruen føler dere trygge på :)

Grattis(på forhånd) med kids :)

Lenke til kommentar

Er dere moderate kristne slik som nordmenn flest, eller er religion en stor del av livet deres? Selv er jeg og familien førstnevnte. Tanta og onkelen min er mine faddere, og det visste jeg ikke før jeg ble konfirmert. Jeg har aldri blitt opplært i kristen tro. Jeg treffer dem bare en gang annethvert år omtrent. I praksis er "fadder" bare en tittel, og intet mer. Det er hva dere gjør det til selv. Hvis dere vil at fadderen skal påta seg noe ansvar i oppdragelsen eller trosopplæringen, så bør dere i hvert fall snakke med vedkommende, så han/hun er inneforstått med hva dere forventer. Dere trenger ikke å ta hensyn til folk som vil være faddere. Det er helt opp til dere. Velg en person dere vet at kan påta seg de eventuelle oppgavene som hører med å være fadder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...