Gå til innhold

Hva er livsverdier for deg?

Anbefalte innlegg

jeg syns gud faktisk er veldig viktig. uten gud hadde jeg vært død for lenge sia eller veldig på bær tur. jeg ber til gud for alt som foreksempel "kjære gud si jeg ikke kommerr opp i eksamen" "kjære gud si jeg får det bra på prøven" hadde fått noia uten gud

lol. du tror virkelig at gud har noe med utfallet av prøven og gjer?

vet ikke jeg vel, men jeg har funnet ut det funker faktisk.

Da har du åpenbart ikke hat noen eksamen innen statistikk og sannsynlighet! Men det er vel ikke så viktig når du har gud?

Nei faktisk ikke, gud hjelper faktisk. og jeg vet du "sa" den siste setningen på en måte på en "frekk" måte.

og tro det eller ei, det hjelper faktisk å lese i bibelen hvis man er redd, føler uro eller ligndene. vet ikke hvorfor. jeg tror ikke på alt i bibelen og tror mye er funnet på alikevel hjelper det hm...

Endret av Misamisa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har du åpenbart ikke hat noen eksamen innen statistikk og sannsynlighet! Men det er vel ikke så viktig når du har gud?

Nei faktisk ikke, gud hjelper faktisk. og jeg vet du "sa" den siste setningen på en måte på en "frekk" måte.

og tro det eller ei, det hjelper faktisk å lese i bibelen hvis man er redd, føler uro eller ligndene. vet ikke hvorfor. jeg tror ikke på alt i bibelen og tror mye er funnet på alikevel hjelper det hm...

Det hjelper å lese i mange slags bøker når man er redd. Har du prøvd å lese i koranen? Det hjelper også. Men man kan også bli enda mer redd når man leser i bibelen. Ta Åpenbaringene for eksempel. Det kan like greit hjelpe å lese Donald Duck når man er redd. Likevel er ikke Donald Duck noen gud.

At gud faktisk hjelper, det er det ingenting som tyder på. Dersom guden din hjelper deg, så er det enkelt å måle det. Dersom du vil gjennomgå forsøk som kan vise at guden din hjelper deg kan du tjene en million dollar! Enkel måte å bli rik på da?

La meg fortelle litt om statistikk og sannsynlighet. Milliarder av mennesker ber hver eneste dag til guder om å få ønsker oppfylt. Millioner av disse opplever at bønnene ikke hjelper, utfallet blir ikke slik de ønsker. Noen ønsker at de ikke sakl komme opp i eksamen eller så ønsker de at de skal få god karkater. Likevel må de ha eksamen, og noen stryker. Dersom 1000 mennesker ber om å ikke bli oppmeldt til eksamen og 100 av dem opplever at de ikke blir oppmeldt, er det da gud som har bønnhørt dem?

Hjernen fungerer slik at den ser sammenhenger overalt. Også der det ikke er noen sammenhenger. Du ser en sammenheng med at du:

1) ber om å få slippe eksamen

2)slipper eksamen

Forklaringen som hjernen din holder seg til er at bønnen fungerte. Men i virkeligheten er det jo et svært mange andre forklaringer! Disse har du vel tenkt på?

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Det hjelper å lese i mange slags bøker når man er redd. Har du prøvd å lese i koranen? Det hjelper også. Men man kan også bli enda mer redd når man leser i bibelen. Ta Åpenbaringene for eksempel. Det kan like greit hjelpe å lese Donald Duck når man er redd. Likevel er ikke Donald Duck noen gud.

At gud faktisk hjelper, det er det ingenting som tyder på. Dersom guden din hjelper deg, så er det enkelt å måle det. Dersom du vil gjennomgå forsøk som kan vise at guden din hjelper deg kan du tjene en million dollar! Enkel måte å bli rik på da?

skjønner poenget men jeg vil ikke akuratt si det. hvis man føler det spøker hjelper det ikke med en vanlig bok. jeg vet det og mest sannsyblig finnes ikke gud men alikvel tror jeg på gud. det høres skikkelig ulogisk ut men er sant. jeg vet mye ikke funker men det hjelper alikvel mange ganger å be til gud

Lenke til kommentar

skjønner poenget men jeg vil ikke akuratt si det. hvis man føler det spøker hjelper det ikke med en vanlig bok. jeg vet det og mest sannsyblig finnes ikke gud men alikvel tror jeg på gud. det høres skikkelig ulogisk ut men er sant. jeg vet mye ikke funker men det hjelper alikvel mange ganger å be til gud

Jeg tror ikke på spøkelser, likevel kan jeg bli skremt hvis jeg ser slike filmer eller er alene i knirkete hus. Så jeg kan skjønne litt av hva du mener. Men at du påstår at gud har svart på bønnene dine når det finnes tusenvis av andre forklaringer, det forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke på spøkelser, likevel kan jeg bli skremt hvis jeg ser slike filmer eller er alene i knirkete hus. Så jeg kan skjønne litt av hva du mener. Men at du påstår at gud har svart på bønnene dine når det finnes tusenvis av andre forklaringer, det forstår jeg ikke.

nei det forstår ikke jeg heller :S. jeg vet ikke om det er det at jeg ba til gud som gjorde at det hjalp eller om det var en tilfeldighet men det hjalp iallfall å be til gud.. merkelig ..

Lenke til kommentar

nei det forstår ikke jeg heller :S. jeg vet ikke om det er det at jeg ba til gud som gjorde at det hjalp eller om det var en tilfeldighet men det hjalp iallfall å be til gud.. merkelig ..

Dersom det var en tilfeldighet så hjalp det ingenting å be tli gud. Om du ser deg litt rundt i verden så ser du millioner av mennesker som ber til gudene sine, likevel hjelper det ikke dem.

La oss si at jeg kaster seks terninger. Så får jeg 6 på alle terningene! Helt vanvittig usannsynlig!

Hva om en million mennesker også kastet seks terninger to ganger etter hverandre. Nesten ingen av dem fikk seks like. Var det fortsatt usannsynlig?

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Dersom det var en tilfeldighet så hjalp det ingenting å be tli gud. Om du ser deg litt rundt i verden så ser du millioner av mennesker som ber til gudene sine, likevel hjelper det ikke dem.

Er det usannsynlig at noen får det de ber om dersom en million mennesker ber om ulike ting daglig?

Men jeg gjør det for sikkerhetsyld på en måte. foreksempel for en stund siden hadde jeg bestemt meg for at "nei gud finnes ikke, jeg vet jo det" så etter en stund kom dagen da vi skulle bli trukket opp i eksamen og jeg bare "unskyld gud mente ikke at jeg ikke trodde på deg, vær så snill si jeg ikke kommer opp i eksamen" vet høres helt idiotisk ut men hver gang jeg havner i en spesiell situasjon så plutselig tror jeg på gud igjen og sier at jeg ikke mente jeg ikke trodde omg xD

nei men uansett..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok. Hver gang jeg havner i en spesiell situasjon så ber jeg aldri til din gud. Og likevel har jeg hatt det veldig fint så langt og kan ikke klage på noe som helst. Jeg er min egen lykkes smed.

Det er nøyaktig dette jeg påpeker. Troende ser ikke forskjell på tilfeldigheter/sannsynligheter og en Guds handling.

De som ikke tror på Gud kan ha et liv, og enda bedre, enn de som tror og ber til Gud. Det er helt klart og tydelig at de samme ''lovene'' gjelder for både troende og ikke-troende i den virkelige verden.

Lenke til kommentar

Jeg vet det ikke er bevis osv men alikevel nytter det ikke å tvinge meg selv til å vite (bytta ut med ordet tro) at gud ikke finnes.

Nå er det ingen (ikke til vanlig ihvertfall, som påberoper seg å VITE at gud ikke finnes da...

Det er rett og slett ikke bevis for hverken den ene eeller den andre veien og siden det ikke finnes et eneste bevis, kun påstander (gjelder forsåvidt alle guder, ikke bare den kristne...) så er det fånyttes å tro på dette for annet enn den "nytten" du tydeligvis har med den (Du tror det gir deg gode karakterer av å be til gud men bruker egeltig ikke annet enn confirmation bias og kognitiv dissonans for å "støtte" den påstanden ovenfor deg selv... Ikke akkurat å juge, men nærme å juge... til deg selv...)

For du husker ikke alle de gangene gud liksom ikke svarte, kun de gangene der han liksom svarte og på det grunnlaget gir du bønn krefter som bønn ikke har, som alle andre mennesker som tror at bønn har en virkning... Men for all del, be i vei du. Du har tydeligvis en god støtte i dette (om enn placebo effekt..) og siden det ikke skader deg eller andre så er det bare å be i vei... :)

Det tar en tid med litt dypere tenkning for å komme ut av tankefengslet som religion omgir en med, jeg vet for jeg var der selv... Jeg også trodde at bønn hjelp til jeg faktisk ble så ærlig med meg selv at jeg begynte å telle de gangene jeg faktisk ble "bønnhørt" mot de gangene jeg ikke ble det og jeg turte å la være å be for å se om det samme skjedde uten bønn... Og vet du, det gjør det, ting skjer faktisk uten at man folder hendene og mumler uforståelige tanker til en imaginær gud... Det er bare å tørre å prøve det så ser du fort at bønnesvar har samme rate som tilfeldigheter... Du er riktignok nødt til å fjerne bruken av confirmation bias og kognitiv dissonans OG, kanskje viktigst, ha et oppriktig ønske om å se åpent og ærlig på det, for å se dette, men bønn har så langt ingen påviselig virkning nei...

Men virker det så fortsetter du bare! Blir på en måte en meditasjon...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet det ikke er bevis osv men alikevel nytter det ikke å tvinge meg selv til å vite (bytta ut med ordet tro) at gud ikke finnes.

Nå er det ingen (ikke til vanlig ihvertfall, som påberoper seg å VITE at gud ikke finnes da...

Det er rett og slett ikke bevis for hverken den ene eeller den andre veien og siden det ikke finnes et eneste bevis, kun påstander (gjelder forsåvidt alle guder, ikke bare den kristne...) så er det fånyttes å tro på dette for annet enn den "nytten" du tydeligvis har med den (Du tror det gir deg gode karakterer av å be til gud men bruker egeltig ikke annet enn confirmation bias og kognitiv dissonans for å "støtte" den påstanden ovenfor deg selv... Ikke akkurat å juge, men nærme å juge... til deg selv...)

For du husker ikke alle de gangene gud liksom ikke svarte, kun de gangene der han liksom svarte og på det grunnlaget gir du bønn krefter som bønn ikke har, som alle andre mennesker som tror at bønn har en virkning... Men for all del, be i vei du. Du har tydeligvis en god støtte i dette (om enn placebo effekt..) og siden det ikke skader deg eller andre så er det bare å be i vei... :)

Det tar en tid med litt dypere tenkning for å komme ut av tankefengslet som religion omgir en med, jeg vet for jeg var der selv... Jeg også trodde at bønn hjelp til jeg faktisk ble så ærlig med meg selv at jeg begynte å telle de gangene jeg faktisk ble "bønnhørt" mot de gangene jeg ikke ble det og jeg turte å la være å be for å se om det samme skjedde uten bønn... Og vet du, det gjør det, ting skjer faktisk uten at man folder hendene og mumler uforståelige tanker til en imaginær gud... Det er bare å tørre å prøve det så ser du fort at bønnesvar har samme rate som tilfeldigheter... Du er riktignok nødt til å fjerne bruken av confirmation bias og kognitiv dissonans OG, kanskje viktigst, ha et oppriktig ønske om å se åpent og ærlig på det, for å se dette, men bønn har så langt ingen påviselig virkning nei...

Men virker det så fortsetter du bare! Blir på en måte en meditasjon...

Den riskoen tørr jeg ikke ta xD så tror jeg forsetter å ber jeg. En venn at meg er ateist men hun sier hun ber til gud fordi det hjelper selvom hun ikke tror på gud. Er man ateist da?

Lenke til kommentar

Den riskoen tørr jeg ikke ta xD så tror jeg forsetter å ber jeg. En venn at meg er ateist men hun sier hun ber til gud fordi det hjelper selvom hun ikke tror på gud. Er man ateist da?

En ateist finner bevisene for gud for dårlige og vil normalt ikke be nei... Så hun er vel en wannabe ateist da det sikkert oppleves som litt flaut å være kristen i disse dager... Så da er hun en tilbedende ateist :)

Lenke til kommentar

Hun kan gjerne være ateist, men hun tenker nok at det ikke skader å be til Gud, bare sånn i tilfelle - ikke en dum tanke; å være på begge sider.

Det blir en dum tanke når man skal be til 3700 guder hver dag for å være på den trygge siden. Om man kun velger en av disse, så har man sikret seg 1/3700. Det er 0.02703%! Ikke mye til sikring altså? Og det er kun dersom det i det hele tatt gir noen form for "sikring".

Tallet 3700 fikk jeg fra godchecker.com selv om riktignok ikke alle de gudene tar imot bønner, vil være istand til å hjelpe eller er guder det ønskelig å be til. Dessuten inkluderer det andre skapninger enn guder også.

Den riskoen tørr jeg ikke ta xD så tror jeg forsetter å ber jeg.

Den risikoen er det millioner av mennesker som også ikke ønsker å ta. Likevel blir de ranet, lemlestet, voldtatt og drept. Så det kan gi deg en falsk trygghet, men noen sikring mot risiko er det beviselig ikke. På samme måte er det millioner av mennesker som tar den risikoen. Og det går helt fint, de lever livene sine slik som alle andre. Dessuten, ifølge argumentet ditt, hvorfor tar du risikoen ved å ikke be til alle de andre gudene?

Endret av Griffar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hun kan gjerne være ateist, men hun tenker nok at det ikke skader å be til Gud, bare sånn i tilfelle - ikke en dum tanke; å være på begge sider.

Det blir en dum tanke når man skal be til 3700 guder hver dag for å være på den trygge siden. Om man kun velger en av disse, så har man sikret seg 1/3700. Det er 0.02703%! Ikke mye til sikring altså? Og det er kun dersom det i det hele tatt gir noen form for "sikring".

Tallet 3700 fikk jeg fra godchecker.com selv om riktignok ikke alle de gudene tar imot bønner, vil være istand til å hjelpe eller er guder det ønskelig å be til. Dessuten inkluderer det andre skapninger enn guder også.

Klart det, men det er naturlig at du velger den Kristne guden ettersom de aller fleste troende du kjenner tror på denne Guden, samt at Norge er et Kristent land. Det faller naturlig inn. Å kalle det en dum tanke synes jeg er å trekke det for langt. Heller 0,027% enn ingen prosent, eller hva?

Misfortå meg rett, sjansen for at det hjelper er ufattelig liten, men det jeg sier er at tankegangen hennes ikke er så dum.

Lenke til kommentar

Klart det, men det er naturlig at du velger den Kristne guden ettersom de aller fleste troende du kjenner tror på denne Guden, samt at Norge er et Kristent land. Det faller naturlig inn. Å kalle det en dum tanke synes jeg er å trekke det for langt. Heller 0,027% enn ingen prosent, eller hva?

Misfortå meg rett, sjansen for at det hjelper er ufattelig liten, men det jeg sier er at tankegangen hennes ikke er så dum.

Jeg er uenig i at Norge er kristent land. De som skrev bibelen visste ikke at norge fantes engang. Norge har vært hedensk land i over 10'000 år. Jeg synes ikke 500 år med katolikisme og 500 år med protestantisme forandrer på det.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler et oppgjør med språket, unge mann. Det er ingen grunn til at du ikke skal være av den oppfatningen at en beskrivelse i presens tilsvarer eller utgjør historien bak objektet (Norge, i denne sammenheng), men spør deg selv om det er fruktbart. Spør deg "om noen delte denne oppfatningen av definisjonen, ville de vært uenige?" før du valser inn med det som et kontrovers. For mye likt hvordan man jobber med matematikk, har du bare påpekt synonymitet mellom de to uttrykkene, forskjellen er hva du og andre legger i dem. Shit, jeg kunne sagt til deg at Norge er Sverige. For i språk kan man ikke rasjonalisere/begrunne definisjoner - man postulerer dem, utelukkende av pragmatiske årsaker.

Endret av Red_John
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...