Gå til innhold

Roskilde 2013

Bob Sacamano

Anbefalte innlegg

Roskilde Festival

roskildefestival.jpg

Dato: 5 - 8 juli, Warm up: 30 juni - 4 juli

Billettpris: 1790,- DKK

Roskilde Festival is the largest North European culture and music festival and has existed since 1971. We are a non-profit organisation consisting of about 25 full-time employees and thousands of volunteers. Each year, The Roskilde Festival Charity Society, which is the association behind Roskilde Festival, ensures that the profits from the festival are donated directly to humanitarian and cultural purposes.

Besøker roskildefestivalen for første gang i sommer med noen kompiser, og lurte på om noen andre på forumet skulle ta seg en tur innom. Hadde vært greit å hatt en tråd hvor folk kunne vekslet erfaringer, pakkelister, praktisk informasjon og lignende, og ellers diskutere alt som har med festivalen og campinglivet å gjøre! Fortell gjerne om reiseruten din og hvordan du kommer deg til festivalen. Skal selv fly, da dette var billigst smile.gif

Praktisk informasjon

Artister

Transport

Roskilde is located just 35 km from Copenhagen. You can take the train directly from either Copenhagen Central Station or Copenhagen Airport to Roskilde.

Bekreftede artister

Björk (ISL)

Bon Iver (US)

Devildriver (US)

Causa Sui, El Paraiso Ensemble and Papir (DK)

Friendly Fires (UK)

I Got You On Tape (DK)

Larsen & Furious Jane (DK)

Nasum (S)

Royce Da 5'9" (US)

Bruce Springsteen & The E Street Band (US)

Tune-Yards (US)

Wiz Khalifa (US)

Yelawolf (US)

The Cure (UK)

Araabmuzik (US)

Cold Specks (CAN)

The Roots (US)

Jonathan Johannson (S)

Spillelister

Roskilde 2012 lineup av Überadri (WIMP)

http://www.youtube.com/watch?v=hKhwqhbF3tc

Tråden oppdateres!

Endret av Bob Sacamano
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Besøker roskildefestivalen for første gang i sommer med noen kompiser

Gled deg! :D

Pakking: Ikke ta med noe du ha med tilbake!

Det aller mest essensielle er: Billett, penger/kort, ørepropper, telt, sovepose, støvler og regntøy!

Om du vil sikre deg en god plass på campen, er det veldig viktig å velge inngangsbooking når du kjøper billett! Hvis ikke slipper du ikke inn før dagen etter resten.

Flott du fiksa Roskilde-tråd for i år. :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gled deg! :D

Pakking: Ikke ta med noe du ha med tilbake!

Det aller mest essensielle er: Billett, penger/kort, ørepropper, telt, sovepose, støvler og regntøy!

Om du vil sikre deg en god plass på campen, er det veldig viktig å velge inngangsbooking når du kjøper billett! Hvis ikke slipper du ikke inn før dagen etter resten.

Flott du fiksa Roskilde-tråd for i år. :thumbup:

Takk for nyttig info! Spesielt det med inngangsbooking! :) Vet dog lite om hvilke innganger/camper som pleier å være populære og greie steder å slå seg ned. Noen anbefalinger/råd? Ellers gleder jeg meg stort ja, spesielt med tanke på bookingene til nå! :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Takk for nyttig info! Spesielt det med inngangsbooking! :) Vet dog lite om hvilke innganger/camper som pleier å være populære og greie steder å slå seg ned. Noen anbefalinger/råd? Ellers gleder jeg meg stort ja, spesielt med tanke på bookingene til nå! :D

Her er detaljert kart fra ifjor:

roskildekortmap2011gimp.th.png

Inngangene har bytta navn i år:

(2012 = 2011)

Vest 1 = Indgang 5 (andre utsolgt ifjor)

Vest 2 = Indgang 1 (første utsolgt ifjor)

Øst 1 = Indgang 2

Øst 2 = Indgang 3

Syd = Indgang 4

Inngangene til festivalområdet fra campen er port 22 (ved C), 10 (ved E/G/H), 6, 5 og 35 (ved L/M/N). I «bycentrum» øst og vest er det en stor samling spisesteder og barer. Det er det også inne på festivalområdet.

Somregel er det mer bråk og fest jo nærmere en inngang du er (C, G og L). J er stillecamp, men er i likhet med P jævli langtunna alt. Om du vil bo oppi festområdet eller ha et stille sted å sove er opp til deg (måtte sove med voksørepropper hver natt midt på G ifjor, litt slitsomt).

Et annet tips er at du vil gjerne bo nærme toaletter (det er heldigvis mange fler enn indikert på kartet), men ikke for nærme heller, for de stinker!

Edit: Kan også nevnes at C har den største konsentrasjonen av nordmenn.

Endret av Überadri
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk igjen! Forklarte bra det jeg lurte på :) Blir vel å oppdatere førsteposten med den nyttige informasjonen etter hvert, føler mange lurer på dette! Ser forøvrig ut som om en ny artist blir annonsert i morgen.

Twitter: When we say legendary, you think stadium act. Think out of the box - and check back tomorrow to see what we actually think.

Lenke til kommentar

Så bra. :)

Spent på hva de annonserer imorra selv.

Har laga en spilleliste i WiMP med én (den mest populære) låt fra hver artist i lineupen. Så kan man klikke seg videre fra lista og høre mer på spesifikke artister. Kommer til å oppdatere lista fortløpende. :)

Roskilde 2012 lineup

Legger den til i førsteposten slik at folk kan subscribe! Har ikke Wimp selv, men blir vel til at jeg skaffer det (har til og med Canal Digital :p).

Hva synes folket om de nye The Roots? Liker selv The Roots godt, på tross av at jeg ikke er noen stor fan av sjangeren. Må si meg relativt fornøyd med at jeg valgte Roskilde istedenfor Hove akkurat nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Roskilde er trillioner ganger bedre enn Hove. Mer krutt for penga. Mindre Norge. Mer digg. Mer fun.

Litt synd at jeg ikke kan i år igjen. For hadde jeg ikke kjøpt leilighet som jeg flytter inn i rundt da festivalen er, så hadde jeg garantert dratt ditt. The Roots og Bon Iver ville jeg sett igjen, selv om jeg sikkert ender opp med Bon Iver på Øya.

Endret av Mahavishnu
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har et spørsmål til dere som har litt erfaring rundt Roskilde-festivalen. Lurer på sånn ca når vi kan regne med å ha de fleste bandene på plass? Vet at dette avhenger veldig av artistene selv og deres planer, men når sånn ca pleier det å være klart? Så at Bruce Springsteen blant annet allerede er klar, men vil se flere store artister på plakaten før jeg bestiller.

En ting til; er usikker på om jeg skal på Hove eller Roskilde, og lurer på om det er noen av dere som har noen argumenter for hvilke festival som er best?

Lenke til kommentar

April-mai er de fleste bandene klare.

Roskilde er 100 ganger bedre enn potetfestivalen Hove.

Ok, men er det helt tilfeldig når de offentliggjør headlinere? Eller gir de beskjed litt i forveien om at den og den datoen offentliggjøres en ny headliner? Sykt spent på hvilke store artister som kommer, og vet ikke om jeg sjekker siden hver dag forgjeves eller hva, hehe.

Lenke til kommentar

De gir ut nye artister så og si hver onsdag-torsdag ifra midten av januar. Men jeg har ikke helt satt meg inn i hva som skjer i år, siden jeg ikke skal. De gjorde dette i fjor.

I april en gang pleier det også å komme en offentliggjøring av årets plakat. Der annonserer de et par headlinere også. Men mange subliners og andre artister til festivalen.

Et par headlinere vil nok bli annonsert før april også.

Endret av Mahavishnu
Lenke til kommentar

Jeg skal på Roskilde for første gang nå i sommer! Gleder meg veldig.

Bare lurer på et par ting: Når, sånn ca, er det billettene blir utsolgt? Må man bestille billett til en spesiell camp, eller er det bare én generell campingbillett? :)

Lenke til kommentar

Du kjøper bare generell billett, men du må velge inngang. Men uansett kan du campe hvor som helst.

Hva med å danne en diskusjon.no-camp? ^^ I fjor var jeg på studentersamfundets camp, men siden jeg ikke er så aktiv der lenger hadde det vært kult med en ny camp. Så hvis noen vil, så kunne vi jo gjort noe slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...