Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Energylan med 100 - 120 deltakere 2 ganger i året, trenger nye switcher, hva skal vi velge ?

Anbefalte innlegg

For å få opp webgrensesnitt på en switch, må man koble seg i den spesifikke switchen eller er det nok med en som er i samme nettverk ?

Fungerer uplinkene automatisk, eller må dette konfigureres?

Tror du at det er mulig å legge begrensninger på nettsider, administrering av internett og porter gjennom en switch eller må dette gjøres gjennom routeren. Jeg spør kanskje dumt , men greit å vite.

Du kan bruke switchene sånn out of the box og bare glemme hele webpanelet om du ikke trenger funksjonene der, De er 100% plug and play (med unntak av de noe heftigere 10k+ pr stk).

Alle switchene har en standard ip type 192.168.0.x/192.168.0.x så gir du de ipne du vil ha på de, så når du alle switchene via webpanelet uansett hvilken switch du er koblet til.

For filtrering av sider er enkleste gjøre det i routeren, skal du styre det i switch må du stortsett opp litt i prisnivå.

Jeg kjører stortsett 2stk clearos satt med failover som router/gateway som du kan sperre porter,sider etc i.

Hva endte du på switcher btw? var nevnt et par modeller oppover :)

Men er som du sier veldigi forskjell på målgruppen, "alle" bruker i dag gigabit all the way men endel tar den "litt lenger" med gjerne ville ha 4-6gbit ut til hvert bord etc.

Mest ekstreme jeg har leid ut var 8gbit ut til hvert bord med 16deltakere, sånn passe overkill..

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! vi har tegnet opp ett nytt oppsett som er litt annerledes og mye mer praktisk iforhold til strøm og internett. men kan desverre ikke poste det her fordi vi må endelig bestemme oss og har valgt i gruppen å holde det hemmelig.

Akkurat nå så ser vi hvor mye penger vi kan skaffe, det er sendt mail til kommunen, og som jeg ofte sier : "Ting tar ti når det er offentli" så får vi bare vente og se..

Det ser derimot ut som vi går for 10 x netgear smart managed 24port som er nevnt her oppe. Utfordringen er at vi trenger egentlig 15, men det har vi ikke råd til.

Kunne det vært en løsning å gått for færre 24 porter med gigabit og heller flere billigere 8-16 portere så lenge de er gigabit? Vil dette ha noe effekt på nettverket?

Kan dere komme med noen ok 16 portere som er gigabit til en grei pris, synes nesten de ligger stort sett på samme nivå som 24 portere?

Lenke til kommentar

Kan dere komme med noen ok 16 portere som er gigabit til en grei pris, synes nesten de ligger stort sett på samme nivå som 24 portere?

Vi har to stk 16 porters Zycell switcher. GIgabit og unmanaged, tror de kostet omtrent 1000kr, så da er jo litt av poenget borte, spesielt mtp på at jeg tror de var noen av de billigste som finns. For vår del var disse switchene egentlgi et feilkjøp, noe vi fortsatt merker. Kan finne modellnavn senere, har ikke switchene her.

Lenke til kommentar

hvorfår kjøpe når kandu og et par andre leier ut til rimelige penger ?

Har selv sjekket ut prisene, og skal man arrangere mer enn en gang eller to lønner det seg i kjøpe selv, i allefall om man ikke har behov for så dyrt utstyr som jeg mener å huske at de gjør.

Edit: Er vell ett halvt år siden jeg sjekket ut, så kan jo huske feil. Sjekket dessuten bare med Kandu og en annen bedrift som hadde samme kontaktperson som Kandu hadde.

Endret av hakonvl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...