Kveru Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Har nettopp hatt min 3 år gamle laptop inne på verksted. Reklamasjonssak som ble fikset uten kostnader. Men, når maskinen kommer tilbake, så har den to nye feil: Sensor for lokk virker ikke (maskinen går ikke i hvilemodus eller våkner opp av seg selv mens lokket ligger nede), og høre musetast fungerer ikke. Inn på verksted igjen, tre uker så kommer pc tilbake med nytt toppdeksel (det som museplaten ligger på). Artig å lese rep beskrivelsen fra verkstedet, det står bl.a. "testet" - vel, musetasten fungerer ikke, så inn på verksted igjen. 14 dager denne gang, så kom den tilbake. Det er mulig at ordet "testet" kommer opp i reparasjonsrapporten uansett, for heller ikke denne gang fungerte musetasten når jeg skrudde på laptopen hjemme. Det er nå utført to reparasjonsforsøk, som begge er mislykkede. Følger man forbrukerkjøpsloven, så kan jeg nå kreve omlevering. Men hvordan stiller dette seg når skaden er påført av verkstedet? Jeg forholder meg til butikken som har levert laptop'en, den saken er i hvert fall klar. I praksis blir det jo vanskelig/urimelig å kreve omlevering av en laptop som er over 3 år. En omlevering bør vel gå på ytelse ikke pris... Hva sier hobbyjuristene her? -Roffee Lenke til kommentar
srbz Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 (endret) Det er nå utført to reparasjonsforsøk, som begge er mislykkede. Følger man forbrukerkjøpsloven, så kan jeg nå kreve omlevering. Forbrukerkjøpsloven definerer omlevering som en form for avhjelp, på linje med retting (reparasjon). I utgangspunktet gis det kun to avhjelpsforsøk (herunder altså både retting og omlevering) for samme mangel med mindre det "foreligger særlige grunner for at ytterligere avhjelp er rimelig". Iht §§ 31 har du altså adgang til, dersom mangelen kan anses for vesentlig, å heve kjøpet. Alternativt prisavslag dersom mangelen er uvesentlig. Jeg regner med at eksempelvis en defekt musetast på en bærbar datamaskin må kunne anses som en vesentlig mangel, ettersom maskinen har betydelig redusert bruksverdi om du ikke kan høyreklikke. Jeg personlig mener det er litt søkt å gi hele kjøpssummen tilbake for en tre år gammel datamaskin, men det har du altså krav på. Alternativt kan selger beregne bruksfradrag, men da har du også krav på renter, noe som normalt går (nesten) opp i opp. edit: Hvor maskinen var da mangelen oppsto eller hvorvidt mangelen enten ble rettet men siden dukket opp igjen, eller om den aldri ble skikkelig rettet, er irrelevant. Det som er relevant er at samme mangel forekom tre ganger, og at mangelen er innenfor rammene som definerer en mangel i fkjlovens §§ 15 til 16. Selger får ikke flere avhjelpsforsøk på bakgrunn av at de ikke gjorde jobben skikkelig forrige gang. Endret 17. januar 2012 av srbz Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Det personen over sa stemmer godt. I tillegg, kan du kreve refundert penger for tiden du ikke fikk brukt maskinen mens den var på verksted. Da disse to utgiftene ofte er høyere enn inntekten mtp. bruksfradrag, så velger veldig mange selgere å kun refundere full kjøpspris. Jeg fikk full pris igjen på en mobil jeg hadde hatt i to år. Den var da meget utdatert, men jeg fikk allikevel 4700 kroner i hånden :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå