Gå til innhold

Lavere hastighet på laptop


Anbefalte innlegg

Når jeg bruker kabel mellom stasjonær pc og router, ligger hastigheten på 70mbit/10mbit, som er den linjen jeg har. Når jeg bruker laptopen (den står i nærheten av router, så signalstyrken er utmerket), får jeg bare en hastighet på ca 10-15 mbit/9 mbit. Er det noen som har erfaring med dette, og er det normalt å ha så stor forskjell? Evt. er det noe som kan gjøres for å få raskere nett på laptop?

 

Både modem og router er nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som du har forbindelse som er begrenset til 11g. Nye datamaskiner støtter garantert 11n, som er raskere.

Sjekk hvilken kryptering du har i routeren. Er det WEP, så støtter ikke den 11n. Du bør i såfall endre kryptering i router (og PC) til WPA.

 

Alternativt kan problemet være dårlig trådløsdriver i PC eller router som kun støtter 11b/g.

Lenke til kommentar

Hvis enten ruteren eller laptopen er 54Mbit, så kan det godt tenkes at den ikke klarer mer enn 10-15Mbit, selvom det er litt i det minste laget av hva man kan forvente. På en dårlig dag får jeg også rundt dette på mitt trådløse, men får vanligvis rundt 20Mbit.

 

Hvis du går innpå status på det trådløse nettverkskortet, hvilken hastighet forteller den deg at den kjører på? Og omtrent hvor gammel er laptopen?

 

Edit: hihi, 3 andre som postet mens jeg skrev innlegget :)

Endret av Scriptgutten
Lenke til kommentar

Har WPA2-Personal kryptering + og helt ny laptop, så synes det er litt rart..

 

Det høres ut som du har forbindelse som er begrenset til 11g. Nye datamaskiner støtter garantert 11n, som er raskere.

Sjekk hvilken kryptering du har i routeren. Er det WEP, så støtter ikke den 11n. Du bør i såfall endre kryptering i router (og PC) til WPA.

 

Alternativt kan problemet være dårlig trådløsdriver i PC eller router som kun støtter 11b/g.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor jeg finner status for det trådløse nettverkskortet :p

 

Jeg har hvertfall følgende laptop:

Min lenke

 

og følgende router:

Min lenke

 

 

Hvis enten ruteren eller laptopen er 54Mbit, så kan det godt tenkes at den ikke klarer mer enn 10-15Mbit, selvom det er litt i det minste laget av hva man kan forvente. På en dårlig dag får jeg også rundt dette på mitt trådløse, men får vanligvis rundt 20Mbit.

 

Hvis du går innpå status på det trådløse nettverkskortet, hvilken hastighet forteller den deg at den kjører på? Og omtrent hvor gammel er laptopen?

 

Edit: hihi, 3 andre som postet mens jeg skrev innlegget :)

 

Ja, der står det 150 mbps.

 

Sjekk hvilken hastighet PC kobler seg opp med. Du finner dette vanligvis ved å peke på nettverksikonet nede til høyre på oppgavelinjen.

Lenke til kommentar

Det er en DLink DIR-615 (finner den på linken der jeg kommenterte isted).

 

På hastighet på laptopen står det 150 mbps.

 

Da er hvertfall ikke krypteringen kilden til problemet.

Støtter routeren 11n? Hva heter den (eks: Netgear WNDR3700)

 

Sjekk hvilken hastighet PC kobler seg opp med. Du finner dette vanligvis ved å peke på nettverksikonet nede til høyre på oppgavelinjen.

Lenke til kommentar

Hvis laptopen er i nærheten av router, så bør den yte inntil 50Mbit netto på nett-speedometer (150 datahastighet).

 

Foreslår du laster ned ny driver fra denne linken. Velg den første i listen.

 

PS: Sjekk innstillingene på trådløsnett i routeren og velg 40MHz eller auto båndbredde på wlan.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Hvis du bor i en blokk der det er mange brukere av trådløst, så kan det være at andre brukere gjør at nettet ditt går tregere.

Isåfall kan det hjelpe å bytte kanal på ruteren til en kanal med mindre trafikk på.

 

Ellers må du vite at hvis andre datamaskiner eller smarttelefoner er koblet til ruteren med dårlig signalstyrke, kan disse gjøre at overføringshastigheten synker også for de enhetene som har god dekning. Slik var det ihvertfall på tidligere standarder av wifi, men de kan ha gjort en endring i 802.11n som jeg ikke har fått med meg. Forsøk derfor å koble fra alle andre enheter som bruker ruteren når du tester.

 

Enheter som bluetooth, trådløse telefoner og trådløse headset kan være med på å redusere hastigheten, da de ofte benytter samme frekvens som trådløse nett.

 

 

For sikkerhetsskyld, test hastighet på laptopen med kabel for å se at det ikke er et problem med laptopen, og bruk gjerne www.nettfart.no istedenfor f.eks speedtest.net, da nettfart ikke krever så mye av maskinen for å gi gode målinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...