Gå til innhold

Ordtaket om at hevnen er best servert kald? (Historiske referanser og kommentarer)

Anbefalte innlegg

Jeg var meget usikker på hvor jeg skulle på poste denne, men ved å poste her over samliv og relasjoner håper jeg på å oppnå en mer generell diskusjon om temaet.

Dette ordtaket har jeg tenkt en del på. Nettopp fordi det er mennesker jeg kunne tenke meg å hevne meg på. I stor eller liten grad. Jeg kommer ikke utenom en følelse av at de fortjener å bli straffet for handlingene sine.

Hindrer egentlig ikke dette ordtaket hevn? Gitt at man planlegger å vente 20 år med å ta hevn er det en stor sannsynlighet for at man kommer på bedre tanker. Dermed virker det preventivt. En god hevn er den som gjør maksimal skade og så snart som mulig. Dette blir ofte litt kaotisk og det er åpenbart hvem som står bak ugjerningen. Case closed. Det kan ikke engang kalles hevn, det minner mer om et voldelig utbrudd. Derimot en skikkelig hevn, er en hevn hvor man venter lenge og man klarer å ignorere trangen til at offeret helt klart må vite hvem det er som utfører irritasjonen eller skaden. Merk med hevn mener jeg alt i fra å brenne ned et hus inklusiv beboere til å ripe opp en bil. Hele spekteret er inkludert.

Eksisterer det noen kjente historiske hendelser med mennesker som dedikerte livet sitt til en hevn av vanvittige dimensjoner? Dette er litteratur jeg er meget interessert i å lese mer av. Det er inspirerende. Gjerne historier hvor hevnen ikke er betingelsesløs. Det må være mulighet for et snev av sympati for den som er på hevntokt.

La meg avslutte med et humoristisk sitat i fra "The Big Bang Theory".

-"I’m not crazy. My mother had me tested.".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var meget usikker på hvor jeg skulle på poste denne, men ved å poste her over samliv og relasjoner håper jeg på å oppnå en mer generell diskusjon om temaet.

Dette ordtaket har jeg tenkt en del på. Nettopp fordi det er mennesker jeg kunne tenke meg å hevne meg på. I stor eller liten grad. Jeg kommer ikke utenom en følelse av at de fortjener å bli straffet for handlingene sine.

Hindrer egentlig ikke dette ordtaket hevn?

Det er vel nettopp det å hevne i affekt som ordtaket ikke er enig i. Det gjør jo unektelig mer skade om en hevn får tid til å sette seg og bli satt ut i live etter nøye planlegging. Kalkulert jævelskap, med andre ord.

På den annen side er det mulig at selve effekten/skaden blir større, men hvordan en "varm" hevn vs "kald" påvirker psyken er et annet spørsmål. Det å ha hevntanker og langsinthet ligge å tære på kropp og sjel er neppe mental helsekost.

Blodhevn/Vendetta/Blood Feud

Blodhevn som fenomen er visstnok godt utbredt på bl.a. Balkan, så vidt jeg har skjønt.

Historien om Greven av Monte Cristo er jo også en klassisk hevnhistorie.

Denne filmatiseringen er ikke så verst heller...

Anthony Hopkins får god uttelling for sin hevn i denne litt spesielle versjonen av Titus.

Endret av phydeaux
Lenke til kommentar

Tror ikke de fleste "venter" serlig lenge før de tar igjen, eller hevner seg... De aller fleste venter ikke i åresvis mens de utspekulert finner opp metoder de kan hevne seg på for så å hevne seg... De aller fleste av oss lar politiet og loven ta seg av "hevnen"...

Har en litt artig historie på det området, om en som åpenbart trodde at hevnen ville bli grusom 20 år etter...

For å ta forhistorien først... Der jeg vokste opp i mine ungdomsår var det en kar som støtt var full og som HATET alt som kunne minne om unge mennesker (min kompis og meg i særdeleshet...) og en dag holdt det hatet (og fylla) på å gå riktig galt.... for han holdt på å skyte meg med hagle... Jeg smatt bak et tre da det gikk opp for meg at han holdt en hagle i hendene og sto der mens fliser og hagel kuler fløy om ørene på meg og siden det ikke akkurat er hverdagskost å skyte to skudd med en 12 kalibret hagle midt i et boligfelt ble politiet kontaktet.. Og som kom og befridde fyren for hagla... Jeg ble aldri spurt om jeg ville anmelde forholdet (tror ikke det gikk opp for dem at han faktisk hadde skutt etter meg på det tidspunktet (tanken er jo ganske fjærn for de fleste å skyte noen med hagle...) og jeg hadde ikke noe godt forhold til lovens lange arm og holdt derfor kjeft om det..) Det gikk ihvertfall bra og omtrent 20 år etter møter jeg denne fyren på en video sjappe i en annen by...

At fyren husket meg var det overhodet ingen tvil om, for øynene hans ble store som tinntallerkner og ansiktet hans ble kritthvitt hvorpå han skriker i full hals at jeg ikke må røre ham med høy bedende stemme før han stormer ut så raskt at glasset knuste i døren. (Først da skjønte jeg hvem fyren var, for han hadde eldes ganske kraftig på de 20 årene og jeg kjente ham ikke igjen med en gang). Omtrent 18 par øyne sto nå og stirret storøyd på meg og fyren bak disken lurte mistenksomt på hvorfor i all verden en eldre herremann hadde skreket at jeg ikke skulle røre ham og beinflydd ut av sjappa hans og siden jeg ikke følte for å forklare dette til de tilstedeværende ble jeg kastet ut av sjappa faktisk...

I etterkant har det gått opp for meg at fyren har levd i 20 år i frykt for at jeg en dag skulle komme og hevne meg på ham for hans angivelige drapsforsøk på meg den gangen for lenge siden og vet du, det er hevn nok for meg! Tenk deg den usikkerheten den fyren har levd med i disse årene på grunn av den dumme tingen han gjorde i fylla.... (Selv har jeg skjeldent skjenket den hendelsen en tanke, var med på så mye rart på den tiden...) Den følelsen misunner jeg ham ikke og på en måte har vel det vært en hevn som ble servert kald... Bare at jeg ikke hadde noen planer om hevn i det hele tatt....

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ordtaket angir ikke minimum eller maksimum ventetid på hevn. Poenget er bare at man ikke skal handle impulsivt i affekt der og da. Det kan både slå feil ut, slå tilbake eller gå ut over uskyldige. En planlagt hevn derimot kan være målrettet, uunngåelig(for målet) og med skreddersydd effekt. Enten det er ei uke eller to år etter hendelsen.

Men husk også ordtaket: Den som søker hevn, grav en grav for to.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Men husk også ordtaket: Den som søker hevn, graver en grav for to.

Bra ordtak..

Men som regel handler det faktisk om å gi tilbake en på tygga og det trenger en jo ikke akkurat vente i to uker på å gjøre... I de aller fleste tilfeller der folk ønsker hevn er det ikke den fysiske smerten de vil dempe med hevn, men den psykiske.... De vil ha igjen "æren" sin på en måte...

Lenke til kommentar

Jeg liker hatet jeg går og føler på. Det gjør at jeg holder beina godt plantet på bakken. Man skulle tro at det å gå å føle på et hav av hat er negativt, men jeg har valgt å omfavne det. Det gir meg styrke på et vis, det er litt som en omvendt forelskelse. Det plager ikke meg å bruke 20 år på å planlegge en hevn. Det kommer ikke til å begrense livet mitt. F.eks. så vil jeg muligens velge utdannelse basert på at det vil gi meg en lederstilling i en bedrift hvor et mennesket jeg vil vondt jobber på "gulvet". Det blir bare om jeg ikke kommer inn på drømmestudiet. Så lenge jeg er forberedt på å sitte inne en del år så tar jeg konsekvensene av handlingene mine. Det er sånn det skal være. Men for meg vil det være verdt det. Det er sånn samfunnet er. Sett at jeg blir tatt for det, men det er avhengig av hvordan hevnen skal utspille seg. Som nevnt har jeg en del år igjen på meg til å få detaljene på papiret.

Lenke til kommentar

Det kommer ikke til å begrense livet mitt. F.eks. så vil jeg muligens velge utdannelse basert på at det vil gi meg en lederstilling i en bedrift hvor et mennesket jeg vil vondt jobber på "gulvet".

Vet ikke hvorfor, men det du skriver minner meg om filmen "Fatal attraction", med Glenn Close og Douglas i hovedrollen... Han har et side sprang med ei dame og hun er en psykopatisk dame som hevner seg grusomt på ham fordi det viste seg at han var gift og ikke vil ha henne..

Du vet så klart at slike hevntanker som går over så mange år og som gjør at du er villig til å faktisk ta en utdannelse OG jobb for å hevne deg er LITT mer enn hva de fleste tenker på når de skal hevne seg?

Står dette den personen gjorde mot deg opp mot alt det DU må forsake i ditt liv på grunn av dette? Du nevner at du er villig til å sitte i fengsel og at du tar utdanneslen din ene og alene for å hevne deg og da går jeg ut i fra at det ikke er på grunn av en stupid slengbemerkning fra vedkommende i ungdoms årene du skal hevne deg på? Vedkommende har drept kona og ungene dine, foreldrene dine kanskje? Eller?

Ser ikke helt vitsen med å gå rundt og la andre styre livet ditt på grunn av noe slikt... Det blir litt psykotisk i mine øyne... Kjøp deg en klokke, for tiden leger som kjent alle sår....

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke helt bra. Det erkjenner jeg. Jeg ble frarøvet noe og engang i fremtiden skal jeg frarøve det mennesket akkurat det samme. Så enkelt er det. Det fine er at det er ingenting som kan stoppe meg heller. Det er prisen vi betaler for et fritt samfunn. Alle får gå fritt rundt til deres handlinger argumenterer for noe annet. Det siste ordet skal bli mitt.

Når tiden går vil jeg nok få et annet perspektiv på ting. Jeg har arr som fungerer som en påminnelse. Fysiske arr jeg ser i speilet på badet hver morgen. Etter en del år vil det bli enklere å tenke litt mer saklig rundt hevnen.

Nei, som alle andre har jeg daglige gjøremål som venter. Og dette dreper konsentrasjonen min litt.

Lenke til kommentar

Redigert

Den norske filmen "Hora" er en film som handler om hevn etter voldtekt. Ikke lite disse overgriperne må igjennom etterpå, neeeeeeida... Det er både en norsk og en amerikansk film, og de har akkurat samme manus. Like ille begge to. (Husker ikke navnet på den amerikanske)... Begge er i alle fall meget brutale!!

Edit her er link og beskrivese:

http://www.filmweb.no/film/article372278.ece

Rikke skriver på en ny novelle og trenger å komme seg ut av byen for å hente inspirasjon. Hun avlegger hytta til sin avdøde mor et besøk, hytta ligger i nærheten av en småby ved navn Dokka. Rikke fanger fort oppmerksomheten til bygdas lokale og røffe karer, inkludert en "tilbakestående" kar, en bølle og en syk "American psycho" jævel. De bestemmer seg for å besøke Rikke på hytta, strippe henne naken, nedverdige henne og voldta henne om og om igjen. Da voldtekten til slutt stopper, våkner HORA til liv og hevnen kan begynne... Og det blir absolutt ikke noe pent syn! Det skal jeg love deg!

Her er også en link:

http://www.imdb.com/title/tt1501658/

Edit: Den andre filmen heter: "I Spit On Your Grave":

http://www.imdb.com/title/tt1242432/

og filmweb:

http://www.filmweb.no/film/article379783.ece

Og her er trailere av dem begge:

http://youtu.be/2zU3U-9B3fE

Denne er bedre, det er den andre traileren av den samme filmen, men som viser litt mer:

http://youtu.be/8tvnqlt-QRI

og denne:

http://www.myspace.com/video/isabel-vibe/trailer-1-quot-hora-quot/63284248

Sleit med å finne trailer så det ble bare denne....

Men seriøst folkens, dersom dere skal se en film om hevn, så er dette desidert den beste, eller i det minste en av de beste filmene som tar for seg Hevn som hovedelementet i filmen!

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Det er ikke helt bra. Det erkjenner jeg. Jeg ble frarøvet noe og engang i fremtiden skal jeg frarøve det mennesket akkurat det samme.

Og poenget er? Hva tror du at du oppnår med det?

Hva er vitsen med å kaste bort så mye tid og energi på en person du forakter/hater? Er det ikke bedre å ikke gi den personen denne oppmerksomheten, for h*n fortjener jo den i ikke? Finnes mennesker som liker negativ oppmersomhet også...

Så enkelt er det. Det fine er at det er ingenting som kan stoppe meg heller.

Det vet du ikke. Tilfeldighetene er ikke alltid på ens egen side...

Så kan det være at din indre fornuft stopper deg en gang på veien også.

Det er prisen vi betaler for et fritt samfunn.

Forholdsvist "fritt" men ikke helt fritt... Du kan ikke gjøre noen ting uten at det får konsekvenser.. Du kan gjøre mye som fører til ufrihet... Du kan gjøre mye for å ødelegge både ditt eget liv og andres liv... Ingen ting fører til mer frihet...

Alle får gå fritt rundt til deres handlinger argumenterer for noe annet. Det siste ordet skal bli mitt.

Om det siste ordet blir ditt: Hva så? Har du vunnet noe? Føler du deg da bedre med deg selv?

Når tiden går vil jeg nok få et annet perspektiv på ting. Jeg har arr som fungerer som en påminnelse. Fysiske arr jeg ser i speilet på badet hver morgen. Etter en del år vil det bli enklere å tenke litt mer saklig rundt hevnen.

Eller gi slipp på hevntankene... Uansett hvor mange fysiske arr du har, blir de ikke færre av at du tar hevn. Følelsen inni deg trenger heller ikke bli bedre heller...Eneste måten ting kan bli bedre på er å gå videre i livet, og forsøke å tenke fremover og på lystbetonte ting. Gjør du ikke det så vil du grave din egen grav.

Det er helt fritt og opp til deg, men i det hevnlysten og hatet sluktner, og du har hevet deg over det, så vil du nok få en større tilfredstillelse ved det enn etter utført hevn...

Nei, som alle andre har jeg daglige gjøremål som venter. Og dette dreper konsentrasjonen min litt.

Konsentrasjonen kan missbrukes... Det vet jeg meget godt av egen tidligere erfaring. Jo lenger jeg konsentrerer meg om negative ting, desto lengere ned i avgrunnen kommer jeg, og jo mer mørkt blir det, og jo mindre menigsfylt blir det... Og jo mer vondt får man det, så vondt at det nesten blir en besettelse... Man begynner å like det å tenke vonde tanker, man blir besatt... Overvinner man dette derimot, vil man komme sterkt ut av det på alle måter, og vil kunne ha muligheten til å leve et fullverdig og godt liv!

Man velger den veien man vil gå selv her i livet.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Hva jeg har blitt utsatt for vil jeg helst ikke gå i detalj på. Men det er av betydning. Poenget er at hevnen, i utstrakt betydning, går ut på å ta fra noen det de tok i fra meg. Ingen skal få bygge en grunnmur for lykke oppå ruinene av det som engang var min fremtid og mitt liv. Tilfeldigheter kan være på min side. Det blir en vurdering seinere om hevn er nødvendig. Av erfaring vet jeg at livet kan være ganske utilgivelig. Om jeg da avgjør at hevn er nødvendig så skal det godt gjøres at det ikke går min vei. Jeg er kreativ sånn. Selv om vedkommende skulle frykte at jeg er ute etter hevn så kan de ikke gjøre noe med det. Det er ikke snakk om direkte trusler verken i denne tråden eller via andre kommunikasjonsformer. Så opptil jeg avgjør om hevnen trengs eller ikke er jeg en fri person. Dette med å heve seg over er avhengig av hvordan livet mitt blir. Om jeg lykkes med de andre målene jeg ønsker å oppnå vil det påvirke hevnen, men det er ikke avgjørende for om hevnen trengs eller ikke.

Hevn trenger ikke å være noe negativt. Mennesker som er stygge med andre mennesker fortjener å bli straffet. Det er vel noe alle kan forstå. Om ikke livet i seg selv kan sies å utgjøre en straff for vedkommende skal jeg ta affære.

Lenke til kommentar

Hevn eder ikke selv, mine elskede, men gi vreden rum! for det er skrevet: Mig hører hevnen til, jeg vil gjengjelde, sier Herren

Romerne 12:19

Eller blod og sverd slik det står i en annen eventyr bok :roll: .... Godt at vi ikke lever etter disse håpløse "reglene" lenger og faktisk verdsetter mennesker høyere enn påståtte guder... For ellers ville det ha vært et dårlig samfunn vi hadde levd i...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Oppdaterte dette innlegget. Dette er virkelige gode filmer som tar for seg temaet HEVN! De er ekstremt brutale, spessielt brutalt blir det når hevneren får hevnet seg på dem.... Jeg følte ingen empati med de som ble rammet av hevnen til disse kvinnene (ei i hver film) ... Det de fikk gjennomgå fortjente de så jævlig! Og jeg virkelig moret meg når jeg så det.. Ja, jeg vet, jeg kan falle for det med skadefryd noen ganger, .... ;O) uansett, kongefilmer... Anbefales på det sterkeste! :)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...