moscito Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Hei. Jeg og en kompis vurderer å dra på bilferie på tvers av USA, fra Miami til LA. Vi er begge 21 år og jeg er NAF medlem (er jo noen fordeler i USA angående en del ting som jeg har hørt, vet ikke om alt så kom gjerne med innlegg). Her er en tenkt rute:USA biltur Google Maps Har ikke bestemt oss helt, men noe sånt tenkte vi. Turen til Scottsboro er bare der fordi jeg så dette her:http://unclaimedbaggage.com/. Det jeg lurer på er: Noe som burde tas vekk angående tid? Hvor mye kan noe sånt koste i snitt? Hvor lang tid burde man ha/bruke? Hvor mye er ca. gjennomsnittlige utgifter? Hvor langt ca. burde man og kan man klare å kjøre per dag, eller annenhver dag? Hva burde man tenke på angående hotell/motell, billeie, steder å se osv.? Hvordan fungerer det med å droppe leiebilen i LA etter å ha leid den i Miami? Visum og flybilletter? Strømadaptere og omformere? Kom gjerne med tips og triks og annen info som jeg har glemt eller kan trenge . Lenke til kommentar
MrL Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Veldig interesangt, for jeg og noen kompiser som er like gamle som dere planlegger nemlig en nesten helt lik tur til sommeren! Vårt kart ser slikt ut, dog skal det bli gjort store endringer mellom Miami - Arizona, og ditt kart var kanskje et bra forslag til endring! - Vi skal ta fly til NY, og være der noen dager før vi fly til Miami og tar resten av turen. Vi har beregnet 2 måneder på hele turen. Å kjøre over USA tar 4 dager +/-, så da er det bare å dele det på antall dager for å finne ut hvor langt dere må kjøre hver dag, jo kortere dere er der jo mer bilkjøring. Av den grunn anbefaler jeg å bruke minst 1,5 måned på en slik tur, med mindre dere vil stresse dere igjennom landet. - Nettopp pga omfanget av turen, vil en slik tur koste mye penger. Man kan selvsagt spare noen kroner her og der, men en del vil det koste uannsett. Vi har beregnet rundt 40.000 kr snuten for reiseutgifter før reise. Dette inkluderer alle flybiletter, leiebil i 1,5 måned. MEN, ikke beregnet med opphold, så bruker man fort 1000 kroner dagen i 2 måneder kan dette fort komme oppi 40 + 60.000. Dog skal vi ha en litt lengre reise en dere, samt leie en ganske eksklusiv bil. Reisen kan selvsagt gjøres langt billigere. - Etter å ha sjekket MYE rundt, har jeg funnet ut at det er mulig å kjøre fra Miami og droppe bilen i LA. Dog koster det deg gjerne et par tusen kroner å gjøre. Hertz lar deg f.eks gjøre dette. - Vi har ikke ordnet med visum eller flybiletter enda, men skyscanner.com er stikkord, visum ordnes noen måneder før avreise(pass på at dere har rent rulleblad). Lenke til kommentar
J. Verlander Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 - Etter å ha sjekket MYE rundt, har jeg funnet ut at det er mulig å kjøre fra Miami og droppe bilen i LA. Dog koster det deg gjerne et par tusen kroner å gjøre. Hertz lar deg f.eks gjøre dette. Vi kjørte fra San Fransisco til San Diego for et par år siden, da kunne vi droppe av bilen i San Diego, hadde Avis, men vet ikke om det kostet noe. Lenke til kommentar
moscito Skrevet 17. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2012 Interessant MrLG, hvilken bil tenker dere å leie og når skal dere dit btw? Det vi har tenkt med dette kartet/turen er å se diverse viktige historisk og andre stilige steder og byer. Noe av turen er jo omvei for oss hvis det blir slik, men selve kjøringen i USA er vel den letteste langkjøringen som fins vil jeg tro. Bla. Vegas og Grand Canyon er et must. Et av stedene på lista er "4 corners" der 4 delstater møtes i et kryss, da får man "krysset" de på listen over steder man har vært Lenke til kommentar
MrL Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Interessant MrLG, hvilken bil tenker dere å leie og når skal dere dit btw? Det vi har tenkt med dette kartet/turen er å se diverse viktige historisk og andre stilige steder og byer. Noe av turen er jo omvei for oss hvis det blir slik, men selve kjøringen i USA er vel den letteste langkjøringen som fins vil jeg tro. Bla. Vegas og Grand Canyon er et must. Et av stedene på lista er "4 corners" der 4 delstater møtes i et kryss, da får man "krysset" de på listen over steder man har vært Vi tenker at siden vi skal tilbringe mye tid i bilen, hadde vi lyst på en bil med GOD comfort, og vurderer derfor en Chevrolet Tahoe. Dette er gi for seg den dyreste SUV-en man omtrent kan leie, og vil koste rundt 46.000 for 2 måneder inkl. alt, så det vil ikke bli billig! Ja vi er forsatt usikker på turen, dvs, Arizona/California området er relativt spikret, Miami også, men alt i mellom er vi veldig usikre på. Vi er også usikre på hvilke attraksjoner vi skal se på som du sier, så vi som deg har en del igjen å planlegge Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) Det jeg lurer på er:Noe som burde tas vekk angående tid? Ut med Scottsboro. Den kan umulig være verdt 7,5 timers ekstra effektiv kjøring og en ekstra overnatting. Ville heller kjørt langs Mexicogulfen og fått med meg småbyene der. Tror også at det som er av liv der passer langt bedre for ungdommer. Houston er kjedelig, men på veien. Egentlig ingen grunn til å stoppe i en by som er bygget i en myr fordi de ble funnet olje der. Legg heller turen via San Antonio. Dette er faktisk en by med gater og en trivelig liten kanal i motsettning til mange amerikanske byer som kun er en samling veikryss. Mulig dere har hørt om "The Alamo". Dette ligger i det som i dag er sentrum av San Antonio. Dette er også byen der jeg har fått den suverent beste Frozen Margarita (River Walk Baren på Hyatt). Austin skal også være bra. Skjønner ikke helt hva dere skal i Oklahoma City, men det finnes mye jeg ikke skjønner. Hvor lang tid burde man ha/bruke? Hvor langt ca. burde man og kan man klare å kjøre per dag, eller annenhver dag? Standardfeilen de fleste gjør når de skal på biltur i USA er å undervurdere avstandene. Kartet deres sier ca 86,5 timer. På en treukers (eg. 20 d) blir det 4 1/3 timer pr. dag i ren transport. Personlig vil jeg ikke anbefale noe mer enn det og helst lagt opp til mindre. (Se forøvrig neste innlegg) Hvor mye kan noe sånt koste i snitt?Hvor mye er ca. gjennomsnittlige utgifter? Det avhenger helt og totalt av hvilket nivå dere legger dere på når det gjelder bil, hus og mat. Hva burde man tenke på angående hotell/motell, billeie, steder å se osv.? En finner som regel et sted å overnatte om en ikke er langt ute i ødemarken, men begynn å lete før det er sengetid og bruk GPSen aktivt. Dermed er det ikke nødvendig å ha all overnatting klar, men på steder dere har tenkt å bli en liten stund bør dere bestille på forhånd. Dette gjelder spesielt de typiske turiststedene. Slike bestillinger begrenser friheten til å endre turen litt, men samtidig hindrer det at en på slutten må kjøre flere hele dager fordi en har tatt se for god tid i begynnelsen. En kan i de fleste tilfeller avbestille uten (nevnevedige) kostader 48 eller 24 t i forveien. Hvordan fungerer det med å droppe leiebilen i LA etter å ha leid den i Miami? Det går greit med de store firmaene. Da selvsagt mot et pristillegg. Vær obs på at det kan være forskjell på prisen utfra hvilken vei en kjører. De gangene jeg har sjekket NY-Miami har det eksempelvis alltid vært dyrest å droppe i Miami. Dette betyr ikke nødvendigvis at dere har valgt den billigeste veien, for jeg har intrykk av at en enten kjører mot sør eller vest når en er på envaistur i USA. Dermed ender selskapene opp med for mange biler i Florida og Califonia. Visum og flybilletter? Visa Wavaier program (om dere har holdt dere innenfor loven) Billetter kan også variere i pris på hvor en reiser inn og hvor en reiser ut. I tillegg er det fort en del i forskjell på byer som egentlig ikke ligger langt fra hverandre. Miami/Orland, Los Angeles/San Diego etc. Mitt råd er å bruke søkemotorer som f.eks. momondo.no, finn.no etc og sjekke litt forksjellige varianter og selskap, men ikke kjøpe før dere også har sjekket direkte på flyselskapenes sider. Strømadaptere og omformere? Kjøpes før en forlater flyplassen i USA og helst før en forlater Europa. Omformere unngår man. Kan ikke utstyret ta både 230V og 110V er det bare å la det ligge hjemme. Det samme sjekkes selvsagt på utstyr en kjøper i USA. Kom gjerne med tips og triks og annen info som jeg har glemt eller kan trenge . Generelle råd om biltur i USA (joda, jeg har postet dem noen ganger før, men det dukke stadig opp nye "prosjekter") Kjøp reisehåndbøker og les disse på forhånd. Mye greit på eksempelvis amazon.co.uk /com. Husk at det ikke er mva. på bøker, slik at du kan gi blanke i 200-kroners grensen, så lenge det kun er bøker i forsendelsen. Sjekk også at bøkene ikke er for gamle. Bruk kilder på nettet. Tripadvisor.com etc. Det er egen tråd om slike her på forumet. Bruk Google Maps, Viamichelin eller lignende til å få en oversikt over aktuelle dagsetapper. Lag gjerne egne kart på disse sidene. Beregn god tid, eller sett av egne transportdager. 5-6 timer i bilen hver dag gir lite opplevelser. Interstate = kjedelig. Greit som ren transportetappe men gir ingenting når det gjelder opplevelser. Mindre veier gir mer å se og en kommer langt tettere på lokalbefolkningen. Overnatt gjerne i en småby eller to. GPS er greit å ha, men dyrt å lei. Kjøp en billig ved ankomst eller last ned kart til den du allerede har og ta den med. Om du mener du klarer deg uten GPS må du ha en eller annen form for kompass. Dette finnes ofte som en del av bilens intsrumentering, men om det ikke gjør det bør en kjøpe et. Lei bil vi en norsk side, det er langt mer oversiktlig når det gjelder forsikringer osv. Om du ikke har andre preferenser på bil så prioriter å komme litt opp fra bakken, slik at du får et bedre overblikk. Sjekk hvor mye bagasje den aktuelle bilen tar. Amerikanske biler tar generelt lite bagasje i forhold til størrelsen Kostnadene for å levere bilen et annet sted enn den hentes kan varierer etter om en kjører fra A til B eller B til A. Eksempelvis ser det ut til at "alle" vil kjøre til Florida. Sjekk at det ikke er spesielle regler for alder, også for fører nummer 2. Sjekk hvilke priser du får på leiebil via steder der du er medlem. Ingenting verdt å stjele lagres synlig i bilen når denne forlates. Om dere velger å besøke en temapark: Ta dere god tid. Det tar gjerne over en halvtime bare å parkere og komme seg innenfor portene. Dagen går som regel med. Det blir shopping. Ha plass til dette på returen, eller ta høyde for å kjøpe ny bag/koffert. Det er ferie. En dag ved bassenget uten å gjøre stort hører med. Skikkelige måltider gjør dagen bedre, også når en er "på veien". En kjapp burger fungerer innimellom, men en trenger også litt hvile og maten er en del av opplevelsen og en skikkelig "steak" sitter i en del lengre enn en billigburger. Ikke la punktet over hindre dere i å smake "junk food" som vi ikke har i Norge/Europa. Kjeks, frukt, Beef Jerky etc. er greit å ha i bilen. Ha nok vann i bilen. En billig kjølebag er glimrende. Dette får du kjøpt på Wallmart og tilsvarende butikker. Som kjøleelement kan du bruke is fra ismaskinen på hotellet/motellet i en dobbel bærepose. Isbiter får en også kjøpt, i poser, på de fleste dagligvarebutikker. Vann, brus og øl lagres selvfølgelig i kjøleskapet om natten. God Tur Endret 18. januar 2012 av StoreMyen 2 Lenke til kommentar
moscito Skrevet 18. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) Takker for svar. Tenker det blir vel noe mer slik:Redigert utgave Endret 18. januar 2012 av moscito Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Takker for svar. Tenker det blir vel noe mer slik:Redigert utgave Klare forbedringer i mine øyne, men jeg mener dere bør kikke litt stykket mellom Tallahassee og Pensacola. Der dere nå planlegger å kjøre er det ingenting å se. Det blir en ren transportetappe om der holder dere til hovedveien. Søk gjerne på uttrykk som: Forgotten Coast Panama City, Florida Destin, Florida Santa Rosa Island, Florida og se hva det er snakk om. Om dere tar denne veien anbefaler jeg å kjøre siste biten helt ute på Santa Rosa Island. Ser dere har en liten avstikker til Los Alamos. Mulig det er en liten misforståelse her. Los Alamos er ikke The Alamo. Denne ligger som nevnt over i selve San Antonio. Men det kan selvsgt være noe å se og gjøre i Los Alamos også. Zion National Park helt sør i Utah kan også være verdt å få med seg. Du finner poster om den her på forumet om du søker. Hva finnes i Rachel, NV som er verdt en omvei? Uansett: Ikke frys detaljene underveis for tidlig. Dere finner ut mer og mer etterhvert. Lenke til kommentar
moscito Skrevet 18. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2012 I Rachel, NV er det nærmeste stedet til Area 51, men er ikke sikker på om det er verdt en omvei. Og Los Alamos er noe helt annet ja, det er stedet der atombomben ble oppfunnet. The Alamo er også spennende så siden den er i San Antonio (som nå er på ruten) er det ikke noe problem. Og veien fra Gallup, NM og nordover er den gamle "route 666" så det er jo et moro navn på en vei. Og hvor vi stopper er noe vi finner ut av. Selvfølgelig er det flere steder som er et must. Er det noen steder som er verdt et besøk mellom San Antonio og Roswell? Lenke til kommentar
Garmroth Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 (endret) Gjorde dette for et par år siden og etterlot oss 10065km(!) på 31 dager Det er så utrolig verdt det! Det vi gjorde var at vi kjøpte GPS i Norge(billig TomTom) og kart over nord-amerika. GPSen vi fikk med leiebilen var så som så. TomTom fungerte brille(til og med på små grusveier ved extra terrestial highway ). Kjør etter overordnet kart fra google maps + at man har noen bufferdager til de "faen kanskje vi skulle gjort det"-opplevelsene Vi leide bil via http://www.eleiebil.no/ som var utrolig bra. Det som er veldig viktig med å leie bil i statene er at man _IKKE_ skal kjøpe deres forsikringer som man blir tilbudt! Vi hadde opprinnelig tenkt oss å leie en Cadillac CTS(sedan), men fikk oppgradert til en Cadillac SRX(light SUV) for 150$. Angrer ikke på det etter all shopping. Oppgraderingen skjedde ved henting i NYC. Vi betalte ca. 11 000,- i bensin totalt på turen. Vi fikk plass til to store bagger per pers i bilen. Vi var tre som reiste. Det var heller ikke noe problem å droppe bilen på en annen destinajson. Eleiebil har ikke gebyr for dette. Som nevnt så er ikke Houston det helt store. Austin derimot er en knallby! Der har man en av verdens største campus som rett og slett "driver" byen. Kryr av liv og veldig mange bra utesteder! Vi overnattet en natt i El Paso også, byen som ligger i USA og Mexico. Mexikanske delen heter Juarez, ergo iflg nyhtene, så var det ikke god stemning i den byen Foreslår også at dere drar til Nashville istedet for Scottsboro. Nashville har en atmosfære som ikke ligner noe annet! Locals er utrolig hyggelige, det er uteliv fra en annen verden og generelt mye historie i den lille byen. ANBEFALES! Når det angår kjøretid, så kan man dekke mye land på interstate veiene. Man kan lett pløye gjennom en stat på en dags kjøring(ikke Texas seff). Dvs. ca 12-13 timer kjøring. Men det er også fint med småveiene. Det er da man ser ting! Interstates funker som sagt til å avlegge store avstander på kort tid. Som nevnt så gikk det omtrent 10-11000 i bensin. Det ca. det samme i hotell(delt på reisende). Man har uendelige alternativer langs veien og det popper opp moteller ved hvert kryss omtrent(Best Western var noe vi holdt oss til egentlig). Når vi kom til Vegas, så kjørte vi egentlig bare til det hotellet vi syntes så bra ut og gikk i resepsjonen. Endte opp med suite i 45. etg til 6500,- for tre netter. Hvorfor så billig? Jo, du kommer til å spille mye fordi de blander gratis sterke drinker ved automatene Funker fett å vorse ved en 99cent automat. Legger på 1$ og trykker en gang i minuttet. Kan man sitte der å få gratis drikke. Miami: south beach, key west Nashville: NASHVILLE! Austin: ikke noen store severdigheter, bortsett fra bra liv! (planlegg å komme dit på en helg). Flaggstaff, AZ: Kul liten by på høyde med galdhøpiggen. Er en hub for transport i statene. Las Vegas: Må oppleves! (Fint at det er på slutten av turen for da kan man gå litt balls out på pengene ) Roswell/E.T. Highway: Fett nok, skulle ønske man kunne se mer! hehe. Yosemite national park i California: Holy jeebuz. Er ikke super naturlivsmenneske, men denne nasjonal parken tok kaken! Vanvittig pent! Også er det litt spesielt at man ser snø, fire timer etter at man har kjørt i 60 grader i death valley. Grand Canyon: Veldig nice å se! En ting som kan være verdt å nevne er at grand canyon har delt eierskap. Vi endte opp på den indianske siden og det kostet sykt mye penger! Indianerne skal ha penger for ALT! veiavgift, parkering for ditt, buss fra parkering, buss til buss. Helt sinnsykt! Fikk vite at den delen som er eid av USA er tilnærmet gratis. Dog, man går glipp avSkywalk!. Som forøvrig er en rimelig sinnsyk opplevelse. Angående budsjett, så brukte jeg ca 60k "over there". Dette var da uten flybillett og leiebil. Det skal sies at jeg shoppet som en idiot. Dro med 11kg og kom hjem igjen med 64kg(Kjøpte britiske British Airways billetter og de hadde en regel om at da kunne man ha med 64kg hjem igjen uten ekstra kostnad. Denne er dessverre borte). Da bodde vi som sagt på moteller rundt om på småbyene, og heller unnet oss luksus på de litt større byene som Miami, Las Vegas og San Fran. Motell mener jeg kostet 150$ totalt for to queen-size senger(Best-western). Mat er jo billig. Det ble MYE burgere kan du si Jeg kunne sikkert kommet med mer, men jeg må jobbe litt Still gjerne noen spm hvis du vil God tur! Reise for livet det her! Edit: Har en reiseblogg liggende hvis du er keen. Reiseblogg. Er ikke sykt spennende liksom, men kanskje den kan gi dere onen tips:) Endret 19. januar 2012 av Garmroth 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Omformer ikke nødvendig, men adapter er. Fås bl.a. på clas ohlson. Selv jeg har med en strømpadde til 6 stikk som jeg så i USA har satt en vanlig amerikansk plugg på. Da slipper jeg problemet med å bare kunne lade opp en ting av gangen. Ruten ser fin ut den; man får aldri med seg alt der er verd å se, men personlig hadde jeg som western-interessert sørget for å få med Tombstone, AZ. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Det som er veldig viktig med å leie bil i statene er at man _IKKE_ skal kjøpe deres forsikringer som man blir tilbudt! Det er litt både og. En må forsikres tilstrekkelig, men det tilbys en del mer enn en behøver. Sist jeg leide bil i utlandet (England) angret jeg på at jeg ikke tok "Superforsikring". Det hadde spart meg for en del kroner da dekket røk. Husk også at i USA følger forsikringen fører og ikke bilen. Lenke til kommentar
Garmroth Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Det som er veldig viktig med å leie bil i statene er at man _IKKE_ skal kjøpe deres forsikringer som man blir tilbudt! Det er litt både og. En må forsikres tilstrekkelig, men det tilbys en del mer enn en behøver. Sist jeg leide bil i utlandet (England) angret jeg på at jeg ikke tok "Superforsikring". Det hadde spart meg for en del kroner da dekket røk. Husk også at i USA følger forsikringen fører og ikke bilen. De fleste selskaper har dette i prisen, samt norsk reiseforsikring. De prøver seg ofte med mye ekstra som ikke er nødvendig. Til og med selger jeg pratet med på eleiebil advarte mot dette. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Det som er veldig viktig med å leie bil i statene er at man _IKKE_ skal kjøpe deres forsikringer som man blir tilbudt! Det er litt både og. En må forsikres tilstrekkelig, men det tilbys en del mer enn en behøver. Sist jeg leide bil i utlandet (England) angret jeg på at jeg ikke tok "Superforsikring". Det hadde spart meg for en del kroner da dekket røk. Husk også at i USA følger forsikringen fører og ikke bilen. De fleste selskaper har dette i prisen, samt norsk reiseforsikring. De prøver seg ofte med mye ekstra som ikke er nødvendig. Til og med selger jeg pratet med på eleiebil advarte mot dette. Vi er egentlig enige, jeg syntes bare du ble litt bastant og dermed litt uklar. Jeg har også kommentert dette i mine generelle råd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå