DeathByDigital Skrevet 19. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2012 ok..takker...da prøver jeg Lenke til kommentar
Del Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Sjekk først om nettverkskort er avslått i Bios, en reset av bios til standard valg er ofte smart når du mottar ny hardware. Dersom det er påslått, kan du først sjekke om bios rapporterer kortet til operativsystemet. Fra terminal: lspci Dersom du finner nettverkskortet i listen, kan du sjekke om operativsystemet gjenkjenner det som et nettverkskort, hvorvidt det har funnet en driver, og isåfall hvilken driver med: sudo lshw -C network Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 19. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2012 (endret) heh... endte opp med å måtte ta en intel core dual... men alt funker gull... Amd'en ligger i søppeldunken... begynte å henge seg...så orker ikke tulle mere med det. *edit* søkte litt om kortet, og det var mange som hadde problemer med lyd og netverk i ubuntu.... så med tanke på mitt linux nivå, er det best å ta noe som fungerer litt bedre ut av boksen. PS: får/finner ikke "terminal" vindu til mysql.... Endret 19. januar 2012 av DeathByDigital Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 (endret) prøv: mysql Dersom du allerede har en database oppe: mysql -b <DATABASE> -u <USER> -p Der du bytter ut <DATABASE> med navnet på databasen og <USER> med brukeren som eier den/har tilgang. -p er ikke nødvendig dersom det ikke er satt passord på den. Endret 19. januar 2012 av Lycantrophe Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 19. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2012 dersom jeg i terminal skriver mysql, får jeg følgende. server@server-desktop:~$ mysql admin ERROR 1045 (28000): Access denied for user 'server'@'localhost' (using password: NO) Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Har du satt passord på databasen? Sleng på -p til slutt. Er admin navnet på brukeren? Skriv mysql -u admin Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 19. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2012 gikk på ubuntus programvaresenter og fant mysql tjener. instalerte denne... men så stopper det .. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Du må nok gi oss litt mer informasjon enn det. Har du allerede satt opp en database? Eller er det det du prøver å gjøre? Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 19. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2012 har som sagt lastet ned fra programvaresenteret,... og den står som instalert... men finner den ikke, og ikke har jeg gjort noe. er som sagt heeelt blank på dette... Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hva er det du prøver å gjøre? Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 19. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2012 heh... kjenner ingen av linux kommandoer... men trykket litt på måfå. og eneste reaksjonen jeg har fått er : server@server-desktop:~$ sudo start mysql start: Job is already running: mysql Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 gikk på ubuntus programvaresenter og fant mysql tjener. instalerte denne... men så stopper det .. Hmm. Du skal ha fått opp en boks når du installerte hvor det står "Hva skal være root-passordet". Så skal du kunne åpne en terminal og skrive mysql -u root -p og taste inn det passordet for å komme inn. Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 19. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2012 skulle helst ha fått opp en terminal eller.no så jeg kan få gjort noe... Mysql commandline client hadde vore fint å fått opp. så jeg kan begynne å tildele rettigheter Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Vi trenger ikke at du vet om noen kommandoer, vi trenger at du forteller oss hva du prøver å oppnå. Det virker som om du prøver å opprette en MySQL-database. Isåfall åpner du en terminal (alt-f2 -> søk 'terminal') og skriver, som JohndoeMAKT påpeker: mysql -u root -p Derfra er det SQL som gjelder. Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 19. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2012 mysql> CREATE USER 'xbmc' IDENTIFIED BY 'xbmc'; Query OK, 0 rows affected (0.02 sec) ser ut som dette fungerer jah Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 19. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2012 har IKKE peil i det heletatt hva jeg gjør.... men ser da ut som jeg gjør noe riktg... +----------------+------------------+ | host | user | +----------------+------------------+ | % | xbmc | | 127.0.0.1 | root | | localhost | debian-sys-maint | | localhost | root | | server-desktop | root | +----------------+------------------+ 5 rows in set (0.00 sec) +--------------------+ | Database | +--------------------+ | information_schema | | mysql | | xbmc_music | | xbmc_video | +--------------------+ 4 rows in set (0.08 sec) Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Er det en grunn til at du oppretter database for XBMC? Kan den ikke gjøre det selv? Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 19. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2012 skal være mulig å pause film i stua, og fortsette på soverommet ved bruk av sql Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 19. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2012 og uansett... om jeg ikke prøver noe, lærer jeg ikke heller.... dog kan det diskuteres hva jeg lærer av å trykke ting jeg ikke skjønner Men regner med at jeg må tildele noen rettigheter for clientene på netverket.... Sitter og trykker på serveren først her...så det er klart når jeg setter opp resten av pcene Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Eh, ok. Jeg tror du er noe utenfor "allmenn bruk" akkurat nå, vit at vi trolig ikke kan hjelpe deg stort om du får problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå