lawiet Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 jeg har en oppgave som jeg ikke skjønner noe av, jeg har vanlighvis ikke problemer med elenergi, men dette er et nytt nivå for meg. Bilde viser en ugreinet krets med en belastning koblet til et batteri, vi kjenner disse dataene: Rb=5 ohm E=4.5V Ri=0.2V Ledningen er av kobber med tverrsnittareal på1.5 mm2 (millimeter i annet) Avstanden mellom batteriet og belastiningen er 10m. Vi vil finne den totale resistansen R,strømmen I,klemmespenningen Uk og den indre delspenningen Ui. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 For å beregne den totale resistansen i kretsen så trenger du formelen for å beregne resistansen i kabelen. Wikipedia har en lengre artikkel om emnet. Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 17. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2012 For å beregne den totale resistansen i kretsen så trenger du formelen for å beregne resistansen i kabelen. Wikipedia har en lengre artikkel om emnet. det hjelpe ganske lite, beklager jeg trenger mer info. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Hva mer enn formelen for å beregne resistansen til en leder og konduktiviteten/resitiviteten til materialet trenger du når du har tverrsnittet og lengden? Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 17. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2012 Hva mer enn formelen for å beregne resistansen til en leder og konduktiviteten/resitiviteten til materialet trenger du når du har tverrsnittet og lengden? jeg fikk som svar 5.44 ohm tror du det er riktig? det jeg gjore var Rb+Ri= 5.2 tverrsnittet = 0.0175*20=0.35/1.5=0.24 (jeg tror man må gange med 20 siden oppgaven bare oppgir den ene siden) 5.2+0.24=5.44 ohm er det riktig? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 0,24 ohm på 20 meter med 1,5mm^2 CU høres sånn ca riktig ut, ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå