Gå til innhold

Analog videoredigering trøbbel

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et Hi8 analogt videokamera som gir gode bilder, og har fått et redigeringskort. Jeg koblet det opp og installerte driverne. Alt fungerer, men kvaliteten på opptaket blir kraftig redusert... Det største problemet er at bildet blir strekete (det skyldes vel at kameraet lager interlaced bilder). For å bli kvitt problemet kjører jeg deinterlace funksjonen i tmpeg, da forsvinner linjene, men bildet blir jo adskillig mer uklart. Et annet alternativ er å ta opp i oppløsning på 356*280 (eller noe sånt). Da forsvinner strekene helt, men da er jo kvaliteten svært redusert også. Det er jo ikke bedre enn VCD, og jeg har som mål å lage SVCD som er 480*576 ... Hva gjør jeg? Hvordan kan jeg få SVCD kvalitet uten å få strekene over bildene? Er det mulig å ta opp i oppløsning på 356*280 med høyt innstilt bitrate og deretter konvertere til SVCD? Eller kunne jeg da like gjerne laget VCD i stedet?

Et annet problem er at jo større bilde jeg "fanger" jo mer sliter maskinen. I DVD størrelse hender det at jeg mister bilder, og det blir hakkete.

Maskinen min er ikke særlig sprek, men allikevel matcher den minimumskravene til redigeringssystemet med god margin. Har over 300 Mb minne, 7200 rpm harddisk på 40 Gigabyte og en pIII 500 MHz prosessor.

Problem: For å få tilfredsstillende kvalitet har jeg valgt å ta opp video i oppløsning på 640*480, da blir det ikke hakkete. Deretter har jeg kjørt en deinterlace i TMPEG, så har jeg redigert innholdet og deretter laget SVCD i redigeringsprogrammet...dette ble ok kvalitet, men.... et 10 minutters opptak tok maskinen 4 timer i koding (deinterlace og svcd + koding av endelig redigert film). Jeg har ikke tålmodighet til det, må gå fortere.. hva gjør jeg?

mvh

Jonia

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mer ram, større prosessor!

Et lite stykke hardware som tar seg av all koding er også en god idee.

For noen år siden redigerte jeg 15 minutter video på en P2 450. Det holdt akkurat med 512 mb ram, men den hadde ikke nok kapasitet til å behandle lyd samtidig, så lyden måtte en celleron 333 ta seg av. Litt klønete å synkronisere to maskiner, men det gikk.

-pg

Lenke til kommentar

Skal det gå mye fortere trenger du en veldig mye raskere prosessor enn du har nå. Så veldig mye mer minne trenger du ikke (men skal du ha ny prosessor må du nok også ha nytt minne) dersom du ikke redigerer "timesvis" med video på en gang.

SVCD støtter interlaced video, så derfor trenger du strengt tatt ikke å de-interlace. "Strekene" vil synes så lenge du redigerer og ser på videoen på pc uten å bruke et DVD avspiller program. Ser du videoen på TV (f.eks. med DVD spiller) vil ikke strekene vises.

Prøv i tillegg å unngå å behandle videoen før du redigerer den. Gjør evt. de-interlacing o.l. til slutt.

Lenke til kommentar
Hei!

Problem: For å få tilfredsstillende kvalitet har jeg valgt å ta opp video i oppløsning på 640*480, da blir det ikke hakkete. Deretter har jeg kjørt en deinterlace i TMPEG, så har jeg redigert innholdet og deretter laget SVCD i redigeringsprogrammet...dette ble ok kvalitet, men.... et 10 minutters opptak tok maskinen 4 timer i koding (deinterlace og svcd + koding av endelig redigert film). Jeg har ikke tålmodighet til det, må gå fortere.. hva gjør jeg?

Jonia

Du har 3 muligheter:

1. Kjøp deg et realtime/kraftig Videoredigeringskort.

2. Kjøp deg kraftig PC - Det eneste som hjelper på dette er prosessorkraft (Dual Opteron hadde nok vært fint :))

3. Kjøp deg nytt videokamera (Hvis du har et DV kamera vil du antagelig slippe noe av denne prosesseringen)

Lenke til kommentar

Jeg har også gjort det samme som deg, og har gjort stort sett de samme erfaringene. Billige grabbekort på PC, evt grabbefunksjon på skjermkort er ikke særlig gode kvalitetsmessig, og er utrolig "fiklete" å få til å virke.

Vet ikke om dette er noen god løsning for deg, men jeg har funnet ut at det beste resultatet får du ved å spille filmen inn på DV, får så å overføre den til PC. Virker helt flott, og du får en kvalitet som er mye bedre enn ved å ta det rett inn i PC-en. Det finnes sikkert utstyr som virker tilfredsstillene, men med de billige greiene jeg har brukt blir det best som jeg har beskrevet ovenfor.

Med hensyn til maskinvare kreves det mye mer av PC-en når den skal grabbe analog video enn når den får ferdig komprimert video fra et DV- kamera. Tror PC-en din er i svakeste laget til at det er stabilt og greit hele tiden. Jeg har hatt problemer med en P3 1Ghz, med 512 MB minne.

Lenke til kommentar
SVCD støtter interlaced video, så derfor trenger du strengt tatt ikke å de-interlace. "Strekene" vil synes så lenge du redigerer og ser på videoen på pc uten å bruke et DVD avspiller program. Ser du videoen på TV (f.eks. med DVD spiller) vil ikke strekene vises.

Det kan også være snakk om hvilke fields som vises først (upper - lower) sjekk hvordan dette gjøres når bildene importeres...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når video er interlaced så sendes bildet med annenhver linje, to ganger...

Først linje 1,3,5,7,9,.... så linje 2,4,6,8,10... (eller omvendt). Når disse legges oppå hverandre blir det 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10...

Det NickFalk sier er at dersom mottakeren av bildene er satt opp til å motat linje 2,4,6,8,10... først og deretter 1,3,5,7,9... (altså motsatt rekkefølge av slik det ble sendt), vil det resulterende bildet bli 2,1,4,3,6,5,8,7,10,9... og dette kan gi de strekene du sliter med.

-pg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...