Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Valg av programfag - advokat vgs1

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en elev på videregående 1. trinn. Går studiespesialisering.

Skal snart velge hvilke programfag jeg ønsker til neste år, og det hadde derfor vært fint med litt råd/innvendinger fra andre.

Aller først, jeg er helt sikker på hva jeg vil bli - advokat, intet annet.

Når det gjelder programfag har jeg tenkt ut følgende:

- Rettslære

- Sosiologi og sosialantroplogi

- Samfunnsøkonomi

- Matematikk 2P

Jeg trives ikke særlig med matematikk og må jobbe for å få karakteren 5 i 1P. Liker heller ikke engelsk, så jeg vil helst kvitte meg med det.

Bør jeg ta utfordringen og velge S1 matematikk, og evnt noe annet istedenfor 2P?

Hvordan ser (det nåværende) valget mitt ut med tanke på veien om advokat videre?

Kan også nevne at jeg gjør det middels bra, ligger på 4,5 i snitt nå.

Noen med erfaringer fra tidligere eller som har noe av fagene nevt ovenfor?

Mange takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Jeg vil sterkt anbefale deg realfag, fordi det gir deg tilleggspoeng noe som vil gjøre det mye lettere for deg å komme inn på et rettvitenskap studie. De studiene jeg refererer til er på over 5 i snitt, og da er 4 realfagspoeng mye.

Hva med å ta Fysikk 1, Kjemi 1, S1-matte og Informasjonsteknologi 1? Da får du noe høyere matte, og får lært flere naturvitenskaplige fag.

Du kan lese mer om programfag her;

Realfag – programfag

Språk, samfunnsfag og økonomi – programfag

Lenke til kommentar

For å bli advokat må du vel ha et relativt høt snitt for å komme inn på utdanningen.

Så egneltig burde du nok heller velge R-matte og fysikk eller kjemi/biologi for å få ekstrapoengene ;)

Hvis han sliter i P-matte tror jeg IKKE han skal ta R-matte. Det kan han uansett ikke ta, siden han går P nå. Realfagspoengene teller så lite hvis han uansett går ned en karakter eller to at det ikke er verdt arbeidet.

Sebnor, velg de fagene du har tenkt ut. Det høres passende ut når du har tenkt å gå jus :)

Av fagene du har sett for deg har jeg kun samføk (1 i fjor, 2 nå). Utrolig lærerikt fag, som jeg anbefaler ALLE å ta. Å lære om de økonomiske systemene er overhodet ikke feil for en verdensborger i 2012.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Fullfører han videregående med 4,5 i snitt, da har han automatisk tapt. Dersom han har 4 realfagspoeng, da ville snittet ha vært på 4,9 og han kom så vidt inn. Spiller ingen rolle om det bare var så vidt, enten får man innpass eller avslag.

Det ble nevnt noe i TS innlegget at S-matte var aktuelt. Informasjonteknologi 1 skal visst være et lett data fag. Fysikk 1, er et logikk fag, og Kjemi 1 skal være et interessant fag. Selvsagt kan det erstattes med enten Biologi 1, Geofag 1, eller med Teknologi og forskningslære 1. Jeg oppga fagene ut i fra mine personlige preferanser.

Lenke til kommentar

Til Tricell,

Fagene du foreslår virker så lite relatert til yrket advokat. Er ikke særlig orientert om hva Fysikk og Kjemi handler om, mest fordi jeg utelukket dette fra starten av.

Til b0nn3,

Enig med det du sier ang matematikk. Det er ikke vist å satse all-in på S-matematikk og risikere 2/3 når jeg har mulighet for 5 i 2P. Bra du nevnte det. Jeg føler fagene jeg har tenkt ut til nå passer godt, og som du sier høres det for meg mer passende ut når jeg skal gå jus, sett opp mot kjemi og fysikk osv.

Lenke til kommentar

Ok, dette fikk meg til å endre litt synspunkter.

Har selvfølgelig fått med meg at det er krevende å komme inn på dette studiet. Skulle gjerne harr med meg noen ekstrapoeng, men dette må da være noe som er interessant. Ting jeg misliker sterkt nå er formler, å lære om molekyler og atomer og slikt. Blir kvalm av det, så det vil jeg helst bli ferdig med.

Til dere som vet litt mer, finnes det et fag som er interessant og som gir meg ekstrapoeng? Trenger dem sårt.

Lenke til kommentar

Nå aner jeg ikke hvor du går, da, men faget teknologi og forskningslære er rimelig episk.

Jeg har hverken fysikk eller kjemi, og får enkelt 5 der. Jeg har R2, men føler ikke matematikken er nødvendig (faget er ikke lagt opp til at det skal være nødvendig med matematikk).

Hvis du kan ta TOF bør du virkelig gjøre det.

Lenke til kommentar

TOF og IT gir også ekstrapoeng.

Edit: det er forresten helt retardert å velge fag etter hva som gir ekstrapoeng. Velg etter motivasjon og interesse, da er det mye lettere å komme seg gjennom fagene med en god karakter.

Endret av b0nn3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Du har tatt din avgjørelse. Jeg skal abdisere. Men la meg få presentere inntakskravene for alle rettsvitenskap studier i Norge 2011.

Sted - Studienavn - Studiekode - Kravkode - Type studium - Studie plasser - Poenggrenser 2011 (Ordinær kvote - Førstegangsvitnemål) - Innhold

UiB - Rettsvitenskap - 184 724 - GENS - Master - 389 - 53.6 - 50.0 - Integrert 5-årig studium

UiT - Rettsvitenskap - 186 724 - GENS - Master - 130 - 54.4 - 49.2 - Integrert 5-årig studium.

UiO - Rettsvitenskap (jus), start høst - 185 724 - GENS - Master - 220 - 58.4 - 52.0 - Integrert 5-årig studium.

UiO - Rettsvitenskap (jus), start vår - 185 725 GENS - Master - 210 - 55.2 - 49.6 -

Integrert 5-årig studium.

Der du ser de rødfargede tallene er inntakskrav som du ikke tilfredsstiller, pga for lavt snitt. Uten realfagspoeng da må du forbedre karakterene dine med 5 poeng, (4,5 i snitt = 45 konkurranse poeng), dersom du hadde hatt 4 realfagspoeng, da trenger du kun å forbedre karakterene dine med 1 poeng. Men ta stilling til at inntakskravet går opp og ned fra år til år, noe som betyr at du burde ha litt margin.

Kilde

Poenggrenser fra år til år

Edit: Rettet en skrivefeil.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Hei

Jeg har mulighet for å velge Teknologi og forskningslære. Blir det matematikk 2P jeg evnt må bytte ut da?

Kan nok gå med på å ta S-matte og jobbe knallhardt her, for å sanke inn litt ekstrapoeng.

Nå har jeg ingen oversikt foran meg, så jeg har ikke noe å lese av, men etter det jeg kan huske vil dette fungere; (?)

- S1 matematikk

- Rettslære

- Sosiologi og so.

- TOF

Er dette et alternativ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hei

Jeg har mulighet for å velge Teknologi og forskningslære. Blir det matematikk 2P jeg evnt må bytte ut da?

Kan nok gå med på å ta S-matte og jobbe knallhardt her, for å sanke inn litt ekstrapoeng.

Nå har jeg ingen oversikt foran meg, så jeg har ikke noe å lese av, men etter det jeg kan huske vil dette fungere; (?)

- S1 matematikk

- Rettslære

- Sosiologi og so.

- TOF

Er dette et alternativ?

Det er ikke så godt alternativ, fordi du da greier bare å oppnå halvparten av poengene. Alle realfag bortsett fra R2-matte, Fysikk 2, og X-fag er verdt 0,5p, mens R2-matte og Fysikk 2 er verdt 1p, og X-fag er verdt 0p. Eksempler på X-fag er X-matte, Teknologi og forskningslære X, og Geofag X.

Du kan se hva de forskjellige fagene er verdt Her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

TOF og IT gir også ekstrapoeng.

Edit: det er forresten helt retardert å velge fag etter hva som gir ekstrapoeng. Velg etter motivasjon og interesse, da er det mye lettere å komme seg gjennom fagene med en god karakter.

Hva hjelper dette når en ikke kommer inn på studiet?

Å ta realfag holder "dørene" åpne så lenge som mulig. TS kan tross alt endre sine planer iløpet av sin videregående opplæring. Og da er det dumt å ha tatt samfunnsfaglige programfag, når du plutselig bestemmer deg for å bli ingeniør eller noe.

Lenke til kommentar

Hvis det er slik at jeg ikke vil oppnå mer enn 2 ekstrapoeng, er det uaktuelt.

Jeg støtter det som blir nevnt; å velge etter interesser.

Jeg tror nok jeg vil prestere enda bedre i fagene jeg skrev om i første innlegg, da det er dette jeg syntes er interessant.

Tilbake til mitt endelige snitt, 4.5 var bare noe jeg anslo i ville luften.

Jeg vil tro at blant avgangsfagene mine i år får jeg følgende;

Geografi 5

Naturfag 5

Engelsk 4

Matematikk 1P 5

Samfunnsfag 4/5

Ser det mørkt ut eller finnes det fortsatt håp for meg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det er alltid håp. Dersom du feiler på førstegangsvitnemål, da blir du tvunget til å ta et friår og jobbe, eller bruke friåret til å ta opp nye fag eller forbedre fag. Så søker du på ordinærkvote og da kommer alderspoeng inn på banen. Du kan få maksimalt 8 alderspoeng. 2p hvert år fra du er 20år gammel. (2p 20år, 4p 21år, 6p 22år, 8p 23år).

Lenke til kommentar

Ok takk for et nyttig svar, Tricell

Håper selvfølgelig å komme inn med en gang, men det hadde ikke vært krise - kan godt sette av et år til å forbedre karakterene. Har ikke dårlig tid.

Ser ut til at jeg går for fagene jeg nevnte i de innledende setningene. Det er fag jeg trives meg, og sannsynligvis kommer til å få gode karakterer i.

Teller alderspoeng med på det vanlige kravet (hva heter det?) eller i sekundærkvoten?

Lenke til kommentar

Problemet med å forbedre karakterer er at inntakskravene blir høyere... så hvis du skal forbedre noe så må du nesten få seksere :p

Alderspoengene teller i sekundærkvoten som du vil komme inn under hvsi du tar opp fag etter vgs.

Endret av multisync
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...