Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva er erfaringen hos dere forumbrukere på hvor det er best å handle fotoutstyr?

Jeg for min del har blandete erfaringer. Jeg startet med å kjøpe et eos 30d for noen år siden på en nettbutikk for deretter å kjøpe et 50d på Fotovideo i Oslo, før jeg kjøpte mitt 7d som jeg har enda på Japan Foto..

Nettbutikk mpx grei og rask handel. Reklamasjon etter et år gikk smertefritt og kjapt. Blitz som ikke ville opp.. på garantien.

Fotovideo en flott butikk som jeg nok kom til og brukt mer hadde det ikke vært for avstanden. Ikke noen reklamasjon på min 50d, så der vet jeg ikke hvordan servicen er på slikt. Betjeningen hadde tid til å forklare og virket skolerte.

Japan Foto i Drammen var en smule trangt syntes jeg, men fikk da min 7d og kjøpte samtidig et 70-200 f4. Hyggelig han som betjente meg, men det var mye folk og han hadde vel travelt, så følte meg litt i veien egentlig når jeg ville høre litt om hans erfaring med 7d. Når det gjelder reklamasjon så kan dere se på Canon 7d og fukt i speilrefleks digital seksjonen her på forumet..

Skulle kjøpe meg et 17-55 is usm og valgte da igjen og prøve en faghandel. Det ble en tur innom en JP butikk først. Trangt og så lenge å vente at jeg kjørte videre til neste JP butikk. Der sto det en ung jente som sto og blåste på sine fingre samtidig som hun var i en dyp samtale med en ung herremann. Hadde vel klemt seg i en dør eller skuff kanskje ikke vet jeg. Det kom omsider ut en ung jente til som jeg spurte om har dere 17-55 is usm inne? Jeg kjøpte mitt 17-55 på fotovideo..

Er det slik det er blitt hos disse såkalte faghandlerne? Eller har jeg hatt litt uflaks med valg av butikker. Jeg har 3 elkjøpbutikker nærmere enn noen faghandler, så for meg så tror jeg nok det blir en av dem eller nettbutikk heretter, så får en heller bruke dette utmerkede forum til å finne ut hva som er bra før en kjøper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har Interfoto i nærheten og handlet noen ganger hos de.

Hyggelig og kunnskapsrike selgere som ikke nødvendvis pusher det med høyest margin/dyrest på deg, men selger deg hva du trenger.

Nå betjener de også mange proffer der/aviser så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Så sant prisene ikke er alt for konkurranseudyktige handler jeg hos faghandel, men finner jeg er mye bedre tilbud i en nettbutikk eller Elkjøp velger jeg det. Det er alltid hyggelig (men ikke alt for vanlig) å treffe en ekspeditør som som kan sine ting, og det har jeg gjort både på FotoVideo og JP i Oslo. Størst sjanse for å få bra råd er det nok hos Fotovideo av butikkene jeg har handlet i de siste årene, men det er langt fra noen garanti der heller.

Lenke til kommentar

Dette er ikke lett.

Hos JP er butikkansvarlig kyndig, men flere av de andre ansatte kan være ufaglærte til et viss punkt, hos FV er omtrent alle opplært i spesifikke avdelinger, når det gjelder nettbutikker består fagkunnskapene av hva de kan lese seg fram til av egne nettbaserte retningslinjer, og i butikkkjedene er betjeningen mere rettledet til å selge spesifikke produkter og har ikke allmennkunnskap angående anbefalinger innad foto.

Når det gjelder reklamasjon så er det relativt veldig enkelt hos de store butikkkjedene og de store nettbutikkene, de har egne rutiner som blir fulgt til punkt og prikke uavhengig av trynefaktoren. De mindre nettbaserte butikkene kan være vanskeligere og reklamere opp mot siden de kan ha grå-importert eller en negativ reklamasjon-praksis.

Så lenge man er sikker på hva man skal ha kan man kjøpe på billigeste butikk uavhengig av hvilken status det har, aberet er at fotobutikkene kan forsvinne på sikt.

Jeg holder en liten knapp på JP når det gjelder kamera kjøpt m/supersikring siden jeg da kan få erstattet kameraet relativt enkelt, en annen fordel er at JP hyppig er innom her og litt negativ omtale hjelper på eventuelle problematikk, jeg har handlet hos nærmeste JP-fotobutikk men jeg blir nok til og handle kamera fra Jp-nettbutikk neste gang.

Når det gjelder optikk har jeg stort sett handlet nytt fra FV, grunnen er at JP ikke har vært imøtekommende samt at FV har hatt gode tilbud.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har vel handlet nesten "overalt", med godt hell.

Siden jeg bor langt ute i provinsene, med lang vei til "Faghandel" så blir nettbutikker ofte løsningen.

Er jeg i Oslo eller Bergen, så er FotoVideo (Oslo) og Ur & Foto (Bergen), steder som blir besøkt. Er nok også innom JP også, men butikkene i Oslo virker små i forhold til FV så det blir ofte et raskt besøk. Kjøper jeg noe i butikk så blir det som regel hos FV, ofte mindre impulskjøp, men en annen fordel er at nettlageret er i butikken så jeg vet også om det jeg er ute etter er inne.

Men jeg skal innrømme at hvis jeg vet hva jeg skal ha, så blir det som regel nettet som blir benyttet, og da går det omtrent utelukende på pris. Jeg har handlet fra bl.a. FV, JP, MPX, Netshop og også tidligere hoe Scandinavian Photo (nå eiere av FV).

Når det gjelder Fotoutstyr så har jeg vært heldig sålangt og ikke treng å bruke reklamasjon og har derfor null erfaring der.

PS! på mine "årlige" turer til London, så blir det alltid et besøk på Calumet (Euston). Og noen pund blir det vel lagt igjen der også av og til.

Lenke til kommentar

Handler mest via nett. Har handlet med JP, Fotovide, komplett, mpx, som jeg husker i farten. Og har ikke hatt negative opplevelser med det. Har aldri hatt behov for retur, så servicenivået har jeg ingen mening om når det gjelder nettkjøp. Har veldig gode erfaringer med naturogfritid.no når det gjelder service etter kjøp av fotorelatert tilleggsutstyr. Dermed sjekker jeg alltid naturogfritid først om det er noe jeg skal ha som jeg vet de også har.

Av fysiske butikker har jeg vært borti JP i Fredrikstad, og når det gjelder dem så sier jeg ikke mer enn at "inn der går jeg aldri igjen". Tre av JP sine butikker i Oslo har jeg brukt noen få ganger til småting og et 50mm/1.8 som jeg skulle gi bort i gave. Har ingen sterke meninger om dem, hverken den ene eller andre veien. FotoVideo var et hyggelig sted, der handler jeg neste gang.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har handlet en del på Japan Photo i Stavanger og på byens faghandel nr 1, Stavanger Foto.

Begge gode fagbutikker med kompetent betjening.

Men jeg føler jeg får en mer "ærlig" tilbakemeling fra Japan Photo, på tross av at SF er ansett som den mest etablere faghandleren i byen

Jeg stiller en del dumme spørsmål, blant annet på nytteverdien i produkter jeg er nysgjerig på.

Hos SF så får jeg de svar jeg gjerne vil høre og som skal stimulere kjøpelysten, mens på JP så blir jeg gjerne utfordret på bruken og når sannheten kommer for en dag, så blir jeg vanligvis anbefalt en rimeligere og mer fornuftig løsning.

Ikke alltid det en kjøpegal utstyrshore vil høre, men det har vist seg å være det riktige gang på gang :)

Jeg klandrer ikke Stavanger Foto for å ville selge varene sine, og respekterer deres rett til å være selgere på lik linje med alle andre.

Men jeg synes sørvisen fra min lokale JP er såpass bra og forfriskende ærlig at det fortjener å bli nevnt.

Lenke til kommentar

Som oftest hos den lokale faghandel, Foto Olsen på Lillehammer (nå kjøpt opp av JP, men med samme betjening). Kunnskapsrike folk, som faktisk har gitt meg noen glimrende tips til nesten ukjente produkter opp gjennom årene - som har vist seg å være av mine beste kjøp. F.eks Samyang 85/1.4 da den akkurat var kommet ut.

Men for enkelte "kurante" produkter så brukes nettet.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg helt nøytral, da jeg jobber i butikk selv. Når jeg står som selger så håper og tror jeg at kunder kommer til meg fordi jeg har kunnskap, og er (tro det eller ei) genuint interessert i å selge riktig kamera/utstyr til riktig behov.

Når jeg er kunde selv så er prioriteringslisten slik:

1. Kunnskap og kompetanse hos selger.

2. Service i ettertid.

3. Pris.

For min del betyr det svært lite om det er en faghandel eller en enkelbutikk/kjede, mye fordi jeg jobber i sistenevnte selv. Det viktigste for min del, siden jeg som oftest vet nøyaktig hva jeg vil ha, er tillit til at de som selger kan besvare på spørsmål jeg måtte ha i etterkant av kjøpet. Service i ettertid, med tanke på evt reklamasjon er det jeg alltid vil prioritere. Om jeg betaler noen hundrelapper mer i èn butikk over annen på grunn av det, så ser jeg på det som verdt de pengene. Trygghet er viktig med andre ord. Dermed blir det som oftest en av de store, JP eller FV - på nett - når jeg ikke får tak i det selv gjennom jobb.

EDIT: Liten moderasjonsendring.

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...