BelllBoy Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Hei! Trenger en billig stasjonær pc, og kom over Mac Mini. Jeg vil bruke den hovudsaklig til redigering av film og web surfing. Er dette et smart valg/ er det eventuelt bedre alternativ i samme prisklasse (kan være Windows PC). Har hørt at mac er bra til redigering. Takker for svar! Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Hei! Trenger en billig stasjonær pc, og kom over Mac Mini. Jeg vil bruke den hovudsaklig til redigering av film og web surfing. Er dette et smart valg/ er det eventuelt bedre alternativ i samme prisklasse (kan være Windows PC). Har hørt at mac er bra til redigering. Takker for svar! den er et smart valg i forhold til størrelsen hvis du går etter hvor rask den er og slikt så finnes det klart bedre valg men da sikter jeg inn på større PCer som tar mer plass Lenke til kommentar
BelllBoy Skrevet 17. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2012 Hei! Trenger en billig stasjonær pc, og kom over Mac Mini. Jeg vil bruke den hovudsaklig til redigering av film og web surfing. Er dette et smart valg/ er det eventuelt bedre alternativ i samme prisklasse (kan være Windows PC). Har hørt at mac er bra til redigering. Takker for svar! den er et smart valg i forhold til størrelsen hvis du går etter hvor rask den er og slikt så finnes det klart bedre valg men da sikter jeg inn på større PCer som tar mer plass Takk for svar! plass er egentlig ingen problem, men hvordan er det å redigere film på en mac i forhold til en windows PC? Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 det kommer an på programmet, noe spesielle programmer du bruker, som er kompatible med begge operativsystemet? Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Hei! Trenger en billig stasjonær pc, og kom over Mac Mini. Jeg vil bruke den hovudsaklig til redigering av film og web surfing. Er dette et smart valg/ er det eventuelt bedre alternativ i samme prisklasse (kan være Windows PC). Har hørt at mac er bra til redigering. Takker for svar! den er et smart valg i forhold til størrelsen hvis du går etter hvor rask den er og slikt så finnes det klart bedre valg men da sikter jeg inn på større PCer som tar mer plass Takk for svar! plass er egentlig ingen problem, men hvordan er det å redigere film på en mac i forhold til en windows PC? Er vel ikke noen forskjell på å redigere film på en mac i forhold til en pc med windows, forskjellen er innholdet - en mac med samme innmat som mac gir lik ytelse. Det som er, er at mac er et overprisa hipstermerke, som tar seg betalt fordi de heter Apple. Bygg selv, da kan du sette sammen kurante og billige deler til en god maskin selv, det blir også billigere enn å kjøpe en ferdig. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 (endret) Når det kommer til avanserte effekter filmstudio bruker, så vil man nok trenge både ram/prosessor, så er nok fult mulig å bruke mac mini til hobby bruk, men er nok en grunn for Mac Pro er nevnt her, selv om den maskinen er et dårlig kjøp vil en større stasjonær være mere rettet mot profesjonelle. Men prosessorer som er bedre er nok sokkel 2011 og 1155 (i7 2700k) avhenging bruk. Endret 17. januar 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 vel, for redigering er det for eksempel godt å ha over 4GB RAM, jeg fant ut at apple tar seg godt betalt for det... 4GB RAM koster 1600kr mens til PC koster det 200kr for 4GB RAM Lenke til kommentar
BelllBoy Skrevet 17. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2012 Jeg bruker Sony Vega til redigering.. Har hørt at Mac holder lengre enn en vanlig PCer er dette tilfellet? Kan dere eventuelt linke bedre alternativer i prisklassen 4000 kr? Takk for svar Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 (endret) Jeg bruker Sony Vega til redigering.. Har hørt at Mac holder lengre enn en vanlig PCer er dette tilfellet? Kan dere eventuelt linke bedre alternativer i prisklassen 4000 kr? Takk for svar Nå er den billigste Mac Mini jeg finner på 4750 kr, så jeg går ut fra omtrent samme prislapp. Dell Vostro 460 i5-2400, er omtrent dobbelt så kraftig som en Mac Mini i regneytelse. En Mac varer like lenge som en PC, dette ryktet stammer fra brukere som har sammenlignet bærbare PCer til 4000 kr mot en Macbook Pro til 15 000 kr, og det er ikke et særlig godt sammenligningsgrunnlag siden byggekvaliteten på PCer stiger betydelig med prislappen. For ikke å nevne at man gjerne kjøper et tykt deksel til å beskytte en Macbook Pro og forsiktig legger fra seg sekken/veska/futteralet, mens man typisk kaster en PC i sekken og slenger den på gulvet/sofaen. Ikke rart dette ryktet eksisterer. EDIT: Sony Vegas kjører ikke på Mac OS X, så om du skal bruke dette må du installere Windows på din Mac Mini. En lisens der koster deg 800 kr. Endret 17. januar 2012 av arni90 Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 (endret) Jeg bruker Sony Vega til redigering.. Har hørt at Mac holder lengre enn en vanlig PCer er dette tilfellet? Kan dere eventuelt linke bedre alternativer i prisklassen 4000 kr? Takk for svar Mac er ikke noe bedre i sony vegas kom også på at mac mini bruker bærbare komponenter (at jeg klarte å glemme det), noe som resulterer i lavere ytelse enn stasjonære komponenter at mac holder lengre en PCer er bare rent oppskryt, det finnes PCer med langt mer holdbare komponenter enn i en mac til mindre pris kan jo også legge ved at jeg tviler på at du får en ny mac mini til 4000kr men men, jeg vil faktisk anbefale deg å bygge den selv og da noe lignende dette: Edit: glemt RAM: corsair vengeance LP 8GB (399kr) Endret 17. januar 2012 av olestokk Lenke til kommentar
BelllBoy Skrevet 17. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2012 Digg å få så mange gode svar har vertfall blitt litt klokere på mac.. men blir nokk en ny windows pc!! (ny mac mini koster 4700) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå