Gå til innhold

Apple Mac Mini?!

Anbefalte innlegg

Hei! :) Trenger en billig stasjonær pc, og kom over Mac Mini. Jeg vil bruke den hovudsaklig til redigering av film og web surfing. Er dette et smart valg/ er det eventuelt bedre alternativ i samme prisklasse (kan være Windows PC). Har hørt at mac er bra til redigering.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! :) Trenger en billig stasjonær pc, og kom over Mac Mini. Jeg vil bruke den hovudsaklig til redigering av film og web surfing. Er dette et smart valg/ er det eventuelt bedre alternativ i samme prisklasse (kan være Windows PC). Har hørt at mac er bra til redigering.

Takker for svar!

den er et smart valg i forhold til størrelsen

hvis du går etter hvor rask den er og slikt så finnes det klart bedre valg

men da sikter jeg inn på større PCer som tar mer plass

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Takk for svar! plass er egentlig ingen problem, men hvordan er det å redigere film på en mac i forhold til en windows PC?

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Takk for svar! plass er egentlig ingen problem, men hvordan er det å redigere film på en mac i forhold til en windows PC?

Er vel ikke noen forskjell på å redigere film på en mac i forhold til en pc med windows, forskjellen er innholdet - en mac med samme innmat som mac gir lik ytelse.

Det som er, er at mac er et overprisa hipstermerke, som tar seg betalt fordi de heter Apple. Bygg selv, da kan du sette sammen kurante og billige deler til en god maskin selv, det blir også billigere enn å kjøpe en ferdig.

Lenke til kommentar

Når det kommer til avanserte effekter filmstudio bruker, så vil man nok trenge både ram/prosessor, så er nok fult mulig å bruke mac mini til hobby bruk, men er nok en grunn for Mac Pro er nevnt her, selv om den maskinen er et dårlig kjøp vil en større stasjonær være mere rettet mot profesjonelle.

Men prosessorer som er bedre er nok sokkel 2011 og 1155 (i7 2700k) avhenging bruk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg bruker Sony Vega til redigering..

Har hørt at Mac holder lengre enn en vanlig PCer er dette tilfellet?

Kan dere eventuelt linke bedre alternativer i prisklassen 4000 kr?

Takk for svar :)

Nå er den billigste Mac Mini jeg finner på 4750 kr, så jeg går ut fra omtrent samme prislapp.

Dell Vostro 460 i5-2400, er omtrent dobbelt så kraftig som en Mac Mini i regneytelse.

En Mac varer like lenge som en PC, dette ryktet stammer fra brukere som har sammenlignet bærbare PCer til 4000 kr mot en Macbook Pro til 15 000 kr, og det er ikke et særlig godt sammenligningsgrunnlag siden byggekvaliteten på PCer stiger betydelig med prislappen. For ikke å nevne at man gjerne kjøper et tykt deksel til å beskytte en Macbook Pro og forsiktig legger fra seg sekken/veska/futteralet, mens man typisk kaster en PC i sekken og slenger den på gulvet/sofaen. Ikke rart dette ryktet eksisterer.

EDIT:

Sony Vegas kjører ikke på Mac OS X, så om du skal bruke dette må du installere Windows på din Mac Mini. En lisens der koster deg 800 kr.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Jeg bruker Sony Vega til redigering..

Har hørt at Mac holder lengre enn en vanlig PCer er dette tilfellet?

Kan dere eventuelt linke bedre alternativer i prisklassen 4000 kr?

Takk for svar :)

Mac er ikke noe bedre i sony vegas

kom også på at mac mini bruker bærbare komponenter (at jeg klarte å glemme det), noe som resulterer i lavere ytelse enn stasjonære komponenter

at mac holder lengre en PCer er bare rent oppskryt, det finnes PCer med langt mer holdbare komponenter enn i en mac til mindre pris

kan jo også legge ved at jeg tviler på at du får en ny mac mini til 4000kr

men men, jeg vil faktisk anbefale deg å bygge den selv

og da noe lignende dette:

post-227710-0-79481400-1326820786_thumb.png

Edit: glemt RAM: corsair vengeance LP 8GB (399kr)

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...