Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor lenge bør man ha bilen før man selger den?

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at man bør selge en ny bil innen den blir 3 år for å ikke tape for mye på den.

Jeg har også hørt at en tommelfingerregel for verditap er at bilen synker ca. 10% i verdi hvert år fra forrige årets verdi.

Disse to påstandene får jeg ikke helt til å henge sammen.

Jeg har også hørt at argumentet for at man skal selge bilen før den blir for gammel er fordi da har ikke slitedeler slitt seg ennå, og det gjelder å selge før de utgiftene kommer. Men en kjøper vet da vel også at slitedeler må byttes og betalingsvilligheten vil vel derfor justeres ift dette?

Spørsmålet mitt er da som følger:

Hvordan er regnestykket på hvor ofte man bør bytte bilen forutsatt at man hele tiden kjøper ny?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å bytte bil etter 3 år er en dårlig ide(med mindre du kjører mye mer enn normalen), du har høyest verdi tap de første årene.

Når en bil passer 100-120.000km må man regne med bytte av flere slitedeler, så ved normal bruk vil det si at det beste er å beholde bilen i 5-8år.

Skruer du selv lønner det seg å kjøpe en brukt bil på 5-8 år, du slipper det største verditapet og de store verkstedutgiftene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Siden spørsmålet er hvor lenge det lønner seg å beholde en bil som er kjøpt som NY så er svaret 17-20 år eller så lenge den holder.

Ev. selg den umiddelbart ved levering, og kjøp en gammel bil som du beholder så lenge den holder, til den er 17-20 år eller noe. Da taper du kanskje 30-50.000 på den ene dagen, og det er mindre enn på et hvilket som helst senere tidspunkt, også om du legger til det det koster å ha en gammel bil.

Alle kostnader med å ha en gammel bil er peanuts sammenlinet med verdifallet på en bil de første årene. Vi kjøpte to nye biler for tre år siden, og jeg har mye erfaring med gamle biler fra før, så jeg lar meg ikke lure.....

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke bruke og ikke selge den før den når en alder av 40, bør vel være en grei investering. :p Selv tror jeg min veteran bare øker i verdi :tease: /offtopic

Men er jo ikke verre enn å tralte en tur igjennom finn. Sammenlign nyere årsmod mot et par eldre så ser man kjapt hvor mye de synker.

Selv kunne jeg aldri bare kjøpt en bil, for så å selge etter 3år bare for ikke å tape det man kan få igjen for den. Kjøper heller bil som jeg kan leve med og er strålende fornøyd med, så har jeg den heller til jeg ønsker noe annet, uavhengig av prisfall på bilen.

Endret av l0Ff
Lenke til kommentar

Ikke bruke og ikke selge den før den når en alder av 40, bør vel være en grei investering. :p Selv tror jeg min veteran bare øker i verdi :tease: /offtopic

Men er jo ikke verre enn å tralte en tur igjennom finn. Sammenlign nyere årsmod mot et par eldre så ser man kjapt hvor mye de synker.

Selv kunne jeg aldri bare kjøpt en bil, for så å selge etter 3år bare for ikke å tape det man kan få igjen for den. Kjøper heller bil som jeg kan leve med og er strålende fornøyd med, så har jeg den heller til jeg ønsker noe annet, uavhengig av prisfall på bilen.

Jeg tolker den smili'en som at du skjønner at de fleste ubrukte 40 år gamle biler er mye mindre verdt enn om de pengene ble plassert de fleste andre steder.

Få ting øker så mye i verdi som veteranbiler som ikke selges. ;) Hvis man derimot ser på hva en veteranbil faktisk er omsatt for med noen år imellom, og korrigerer for påkostninger, så er det langt mellom gode investeringer der også. Men som det meste annet kan det framstilles litt ettersom hva man vil vise... Den som ikke tåler at en hobby koster litt bør velge noe annet en bil og andre ting med motor...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...