Gå til innhold

Kobling av projektor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste prosjektorer har vel mer enn en vga input?

En KVM switch kan helt sikkert brukes. Pass da på at du får en som har bryter på boksen, så du slipper å koble til ekstra tastatur for å styre den. Du må også passe på at den ikke får strømforsyninga si gjennom PS2 tilkoblingen til PC'n hvis du ikke har PS2 kontakt på laptoppene.

Ellers kan du jo bruke en sånn switch som man i gamledager brukte for printer deling. (Stor hvit boks med enorm skrubryter.) Jeg er ikke sikker på om man får disse med vga kontakter, men med litt mekking er ikke det noe problem. (NB: En slik boks vil kun funke med to laptoper, ikke bra for desktoper, fordi desktoper ikke er bygget for at skal kunne dra ut å plugge i skjerm mens maskina står på.)

-pg

Lenke til kommentar

Jeg sliter med et lignende problem på hjemmekino-projektoren min..

Jeg har 3 ut-enheter (DVD,VHS og XBOX) og alle tre skal inn på både TV og projektor..

Kjøpte en haug av kabler fra Clas Ohlson, men det ble så stort signal-tap at jeg måtte gi opp.. Nå må jeg kable om hver gang jeg skal bruke projektoren :roll:

Tar imot gode tips med takk..

Lenke til kommentar

Slik har jeg det nå:

Bruker en switchbox med tre scart inn, og 1 scart/2 composite ut.

PC koblet til VHS via svideo->composite->scart.

VHS er koblet til switchbox via scart

DVD er koblet til switchbox via scart

XBOX er koblet til switchbox via scart

Herfra har jeg forsøkt to løsninger.

1:

TV er koblet til switchbox-ut via scart

projektor er koblet til switchbox-ut via composite->svideo

2:

Scart-forgrener er koblet til switchbox via scart

TV er koblet til forgrener via scart

projektor er koblet til forgrener via scart->svideo.

Begge løsningene fungerer like dårlig. Problemet kan muligens løses ved å bytte ut scart-forgreneren med en forgrener der jeg kan switche mellom de to utgangene istedenfor at signalet sendes til begge på en gang. Har dog ikke funnet noen slik forgrener..

Lenke til kommentar

hvis du allerede bruker nr 32-5326

så har du tatt en titt på denne?

32-3237

her slipper du unna med bare å endre på hvilken tv du skal ha, så for hver gang du skifter tv må du bytte om kabelen men nå er det bare en som må byttes

(alt fra clas ohlson)

dette var det beste jeg fant, trenger du det nøyaktig skreddersydd kan du jo kjøpe det til endel høyere pris

Lenke til kommentar

til nr to var det slik?

3xscart

l

switch sak

l

2xscart ut (kan velges hvilken som skal brukes)

Close. for å få det til å fungere må jeg også ha knapper for å velge hvilken inn-enhet som skal brukes.. Trolig må jeg ha to bokser :cry:

Lenke til kommentar
hvis du allerede bruker nr 32-5326  

så har du tatt en titt på denne?

32-3237  

her slipper du unna med bare å endre på hvilken tv du skal ha, så for hver gang du skifter tv må du bytte om kabelen men nå er det bare en som må byttes

(alt fra clas ohlson)

dette var det beste jeg fant, trenger du det nøyaktig skreddersydd kan du jo kjøpe det til endel høyere pris

Det er 32-3237 jeg bruker nå. 32-5326 hjelper desverre ikke :cry:

Takk for hjelpen dog

Lenke til kommentar
til nr en en kvm switch er her

Den KVM'n er ikke god å bruke med to laptoper! Begrunnelse:

1. Den får drifts spenning fra PS2 kontakten -> minst en av pc'ne må ha PS2 kontakt og være påskrudd

2. Den styres med tastatur. Man må derfor ha et PS2 tastatur tilkoblet switchen for at den skal kunne switche.

SUM => Man må ha med seg ekstra tastatur for å kunne switche, og hvis ingen av laptopene har tilkobling for eksternt PS2 tastatur vil du ikke få noe bilde i det heletatt. (mange nye laptopper har ikke PS2)

Noen snakket om at mekanisk switching ikke fungerer med dagens høyfrekvente signaler.... Det spørs vel på hvilken oppløsning man kjører? Mange prosjektorer kjører ikke mer enn 800x600 og da skulle vel mekanisk funke?

-pg

Lenke til kommentar
Tror mekanisk switching fungerer dårlig allerede på oppløsninger over 640*480.. Det er iallefall mine erfaringer.

Du har ikke TV-ut på den ene laptop'en?

Mulig mekansik ikke fungerer med svga. Jeg har ikke prøvd, og har heller ingen planer om å prøve.

Hvis Mastiempo har tenkt å vise tekst på prosjektoren tviler jeg på at bruk av TV ut er noen god løsning. (Bør i såfall vente til man får laptopper med digital tv ut :)

-pg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...