Gå til innhold

Nybegynner søker enkelt og allsidig språk! HTML5, Java, C?

Anbefalte innlegg

Hei.

Rett på sak: Jeg ønsker å lære et enkelt og allsidig programmeringsspråk for å kunne lage (i prioritert rekkefølge):

- enkle spill og småprogrammer

- Android-applikasjoner

- nettsider

Hva anbefaler dere?

Utfyllende: Jeg ønsker å lære basic programmering for gøy og er usikker på hvor jeg bør begynne. Fra før har jeg bare vært borti veldig basic HTML4 og MATLAB i IT grunnkurs på universitetet, men jeg ser for meg at det ikke er gunstig å fortsette der. Kan dere komme med noen anbefalinger til andre språk?

Jeg har lest litt rundt i denne delen av forumet og på nettet og jeg ser at det ofte anbefales å starte med Python (lite egnet for spill/applikasjoner?), Java eller C++/C#. Det som overrasker meg er hvor sjeldent HTML5 nevnes. Jeg hadde inntrykk av at det var "det nye og flotte som alle skal bytte til"?

Endret av Useless
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HTML har aldri vært et programmeringsspråk, men et språk for å strukturere innhold. HTML5 kan på en måte sies å være et unntak pga. canvas-elementet, men uansett er det javascript den faktiske programmeringen gjøres i.

Enkle spill og småprogrammer er noe Python egner seg godt til, man har f.eks et spillbibliotek, pygame, som er relativt enkelt å komme igang med.

Skal du utvikle Android-applikasjoner er det ingen vei utenom Java.

Nettsider lages i HTML og javascript på klientsiden, og vanligvis et server-side språk hvis man skal ha dynamisk innhold. Her er PHP, Java, .NET/C#, Python alle helt ålreite valg.

Edit: Det er forøvrig ikke noen ulempe å lære flere språk, kan du først ett er det lettere å plukke opp nummer to.

Endret av Sokkalf™
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for kort og godt svar!

Jeg tenker det hadde vært fint å begynne med Java og eventuelt se på Python også. En god venn av meg har drevet mye med Python i studiet sitt, så der er hjelp lett tilgjengelig i hvertfall.

Er javascript bare script skrevet i Java? Eller er det forskjellig på noen måte (tilpasset websider/HTML for eksempel)?

Hvis du (eller andre) tilfeldigvis vet om en god nybegynnerbok om Java eller Python, så tar jeg gledelig imot anbefalinger.

EDIT: Kanskje denne: Jay Bryant, Java 7 for Absolute Beginners?

Denne: Jacob Seidelin, HTML5 Games, Creating Fun with HTML5, CSS3 and WebGL virker jo også interessant og god for mitt formål, men det var HTML5 da..?

Endret av Useless
Lenke til kommentar

Dette er ikke riktig. Med NDK kan du bruke C eller C++. Med Mono for Android kan du bruke C#. Du kan bruke Adobe Air. Du kan bruke Titanium, som betyr enten Ruby, Python, PHP eller JavaScript. Og dessuten kan du bruke de fleste andre språk som kjører på JVM tenker jeg..

Hm, ser ut som jeg ikke har sett godt nok på Titanium, men i de andre tilfellene var jeg godt klar over alternativet - men for en nybegynner ville det nok da være litt tyngre å starte med, samt kreve at brukeren installerer mye ekstragreier.

Uansett er jeg fortsatt av den oppfatning at hvis målet er å lage android-applikasjoner, så bør man lære seg Java. :)

Lenke til kommentar

Uansett er jeg fortsatt av den oppfatning at hvis målet er å lage android-applikasjoner, så bør man lære seg Java. :)

Enig i det forsåvidt, Java er nok muligens den greieste veien. Måtte bare reagere når du sa det ikke fantes noen vei utenom, for dem finnes det mange av.

Lenke til kommentar

Enig i det forsåvidt, Java er nok muligens den greieste veien. Måtte bare reagere når du sa det ikke fantes noen vei utenom, for dem finnes det mange av.

Finnes ikke alltid en vei utenom. Noen funksjoner i Android krever så vidt jeg har skjønt, java bindinger. Dette gjelder for eksempel grabbing fra kamera, hvertfall før Ice-Cream sandwich som har endret dette og har C/C++ interfaces for det. Tror hvertfall det var Ice-Cream sandwich det kom i.

Lenke til kommentar

Finnes ikke alltid en vei utenom. Noen funksjoner i Android krever så vidt jeg har skjønt, java bindinger. Dette gjelder for eksempel grabbing fra kamera, hvertfall før Ice-Cream sandwich som har endret dette og har C/C++ interfaces for det. Tror hvertfall det var Ice-Cream sandwich det kom i.

Det betyr vel ikke at man må kode i Java?!?

Lenke til kommentar

Det betyr vel ikke at man må kode i Java?!?

Det betyr nok at man må bruke en språk som kjører på JVM'en dersom man skal bruke disse API'er. Men det er flere språk som kan generere JVM bytecode, som Python (med jython). Jeg kjenner veldig lite til Android, men Google er tilhenger av mange forskjellige programmeringsspråk - det ville virke rart at Android kan kun programmeres med et språk.

Lenke til kommentar
Det betyr nok at man må bruke en språk som kjører på JVM'en dersom man skal bruke disse API'er. Men det er flere språk som kan generere JVM bytecode, som Python (med jython). Jeg kjenner veldig lite til Android, men Google er tilhenger av mange forskjellige programmeringsspråk - det ville virke rart at Android kan kun programmeres med et språk.

Android bruker sin egen VM (Dalvik) men har piggybacka på Java sine utviklingsverktøyer. Du kan skrive i alle språk som støtter JVM, og så bruker du dex for å konvertere fra JRE til Dalvik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...