Gå til innhold

Ny utdannelse etter fullført bachelor - En virtuell tiøring for dine tanker

Anbefalte innlegg

Vær hilset, godtfolk!

Jeg begynte mitt første studieår i en alder av 19, i fjor høst. Påbegynte studium er bachelor i statsvitenskap, med tenkt spesialisering i offentlig politikk og administrasjon. Nå, i begynnelsen av andre semester, begynner imidlertid tankene å gå veien mot at jeg vil noe annet, mer bestemt integret masterprogram i rettsvitenskap, aka jus. Dette med bakgrunn av gjennomgang av utallige jobbannonser om hva som ønskes på arbeidsmarkedet. Tenkt arbeid i begge retninger (Master i statsvitenskap eller jus) er ikke veldig ulike, da tankene fortsatt går mot offentlig administrasjon, bare med en mer praktisk og etterspurt utdannelse.

"Hvis det er det du vil, bytt! Du er fortsatt ung!", sier du? Vel, karakterene mine er ikke helt på opptaksnivå enda, og det er ikke realisitsk å klare opptaket før etter sommeren 2013. Dette da med 2 ekstra alderspoeng, og gjenopptatte fag fra videregående. Hvis jeg imidertid fullfører bachelor i statsvitenskap, medregnet enda 2 alderspoeng, kommer jeg fint inn uten å måtte ta opp fag. Jeg vil da fylle 22 det året jeg begynner på jus.

Hva tenker du? Burde jeg:

• Holde meg innen statsvitenskapen (master), og komme meg ut i arbeid så fort som mulig?
  • Fullføre bachelor i statsvitenskap, for så å begynne på jusstudiet? (Statsvitenskap er veldig relevant til jus, og motsatt)
  • Gi meg med årsstudium i statsvitenskap, ta opp fag ett år, for så å begynne på jus høst 2013?
  • Begynne på eks. organisasjon og ledelse, eller noe annet hakket mer praktisk enn statsvitenskapen?

Målet mitt er først og fremst en trygg og interessant jobb, som også sikrer en trygg og god inntekt.

A penny for your thoughts, kthxbye

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såfremt du har motivasjon nok, og du finner statvit interessant nok, ville jeg fullført bachelorgraden. Dette vet du best selv og er noe du må tygge litt på. Sjekk hvilke fag du skal ha resten av bacheloren for å se om du har noe å glede deg til.

En bachelorgrad i statsvitenskap toppet med en mastergrad i juss vil gi deg en sterk CV (gitt at du har gode karakterer).

Lenke til kommentar

Det der virket ikke dumt. Selv om det er en del akademika/teori her også, er det som du sier litt mer praktisk rettet. Flere av fagene har jeg allerede tatt/tar nå ved NTNU, og burde få de godkjent som en del av bacheloren (og ikke havne særlig langt bak). Juristtittelen (og jobbene som følger med) frister, men det blir ikke med det samme uansett, så jeg kan like greit hoppe over til UiO. Takk!

Noen flere innspill om jobbmulighetene etter bachelor i Offentlig politikk og administrasjon (evt. med master i "Health Economics, Policy, and Management")?

Lenke til kommentar

Hvis du vurderer å studere jus, gjør det! Det er utrolig interessant, og du får veldig mye igjen for statsvitenskapen du allerede har tatt. Dersom du ikke har karakterer til å komme inn, kan du vel ta opp fag mens du går statsvitenskap, det er ikke vanskelig. Vurdert å søke med oppstart i januar (du søker 15. april som vanlig)? Det er litt lavere krav der (dersom du vil studere i Oslo, altså).

Om du tar bachelorgraden først, eller bare årsstudium, kommer i grunn an på hvor godt du trives som student. Det er en veldig kjekk kombinasjon, og det er ikke feil å begynne litt seint. Det tok 3 år fra jeg slutta på vgs til jeg begynte på jussen, og jeg får veldig mye igjen for det.

Lenke til kommentar

Jeg ligger nok ann til å fullføre bacheloren i statsvitenskap som jeg allerede tar, ettersom jeg trives med den gjelende studiesituasjonen og synes studiet er interessant. Liker også optimismen deres angående kombinasjonen, samt det å begynne på jus etter litt erfaring fra andre felt! Når jeg tar hele graden slipper jeg og ta opp fag fra vgs (alderspoeng). Det er jus ved UiB jeg sikter mot, da jeg tror studieopplegget passer meg bedre der (og karakterkravet :p).

Takk for input! Tror dette kan bli spennende :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...