Gå til innhold

[Løst] Hjelp til kjøp av ny stasjonær pc (pris inntil 15k)

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har bestemt meg for å bruke en del penger på en kraftig stasjonær PC, og vil gjerne høre om noen har tips eller erfaringer før jeg gjør det. Jeg setter grensen ved 15 000 kr (ekskludert skjerm, mus og høyttalere)

Det jeg bruker PC til som krever mye ytelse er først og fremst behandling og redigering av HD-klipp (I Sony Vegas Pro) fra digitalt videokamera. Ellers bruker jeg den stort sett til fotoredigering, musikk, film og nettsurfing. Jeg setter høye krav til godt bilde og god lyd.

Jeg ser for meg at jeg kommer til å kjøpe på nett, mest sannsynlig fra komplett.nos "komplett-PC" meny.

Noen som har mye erfaring med både PC og videoredigering? :)

- Ola

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

først og fremst, Hei og velkommen til forumet :)

deretter vil jeg fraråde deg å gå for en "komplett-PC", delene er ofte lagt opp til at du skal betale mest og det er lite utvalg

jeg vil mye heller anbefale deg å bygge selv, det ikke vanskelig og du får bedre ytelse for penga

her er mitt forslag:

post-227710-0-37841000-1326811537_thumb.png

- lydkort for å få kjempe bra lyd

- grafikkort for GPU akselerering

- rå prosessor ytelse i redigering

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

deretter vil jeg fraråde deg å gå for en "komplett-PC", delene er ofte lagt opp til at du skal betale mest og det er lite utvalg

jeg vil mye heller anbefale deg å bygge selv, det ikke vanskelig og du får bedre ytelse for penga

her er mitt forslag:

Tusen takk for hjelp! Dette ser jo veldig bra ut.

En venn av meg som har mye erfaring med PC mente at det kanskje var litt svak PSU og at det kanskje ikke var så mye å tjene på å ha med "dedikert lydkort".

Hva tenker du om det?

Ser du har brukt Dustin.no til ditt forslag. Vil du anbefale den fremfor komplett.no?

Endret av olaflaaten
Lenke til kommentar

Ikke kjøp dediktert lydkort, ikke kjøp den prosessoren. Kjøp heller en i5 2500k og et kraftigere skjermkort eller to.

Fikk du i det hele tatt med deg hva bruksområdet hans er? Det er god sjanse for at i7 dekker behovet hans bedre enn i5 - og hva i all verden skal han med kraftigere skjermkort?

Dedikert lydkort er litt smak og behag. Hører du på musikk via et kjipt 2.0-høyttalersett har du absolutt ingen behov for et lydkort til over 1000 kr.

Er du imidlertid kresen på lyd, og har avspillingsutstyr som skalerer, kan dedikert lydkort være kjekt å ha. For hvermannsen holder det integrerte lydkortet lenge.

Lenke til kommentar

her er mitt forslag:

Jeg kom til å lure på en ting: Hva er fordelen med å ha en mekanisk disk og en SSD-disk, som du har foreslått her? Jeg har ikke så god peiling på dette enda, men lærer mye nytt her! :)

Lenke til kommentar

her er mitt forslag:

Jeg kom til å lure på en ting: Hva er fordelen med å ha en mekanisk disk og en SSD-disk, som du har foreslått her? Jeg har ikke så god peiling på dette enda, men lærer mye nytt her! :)

det er vel det at SSDer koster veldig mye for hver gigabyte, noe som gjør dem ganske upraktiske til å lagre masse filer på, SSDen brukes til å laste både operativsystemet og andre programmer som tar lang tid å åpne eller andre ting som bruker lang tid og blir flaskehalset ev en harddisk, harddisken er jo som sagt til de store filene som for eksempel filmer og bilder, andre programmer som ikke trenger noe skikkelig fartshopp

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spør du om hvorfor han har valgt begge, eller hvorfor han har valgt en SSD istedenfor HDD?

Han har valgt begge pga lagringskapasitet, dersom du skal lagre på en SSD kan det fort bli dyrt. SSDen gjor ting mer responsivt, windows starter på 20 sekund, og man slipper alle problemer med programmer som ikke svarer.

Edit: For sen

Endret av oddsmurf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...