glennm95 Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Hei! jeg sitter og skal lage ferdig en egen valgt oppgave, jeg skal ha to motorer som skal kunne gå uavhengig av hverandre, med ett lys til hver av motorene som indikerer at den er PÅ. PLS: Noen som kan hjelpe meg med ett hovedstrøm skjema? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Hei. Du burde vel også ha utgangen på motorvern i serie med Stop-bryter. Og så bruker du samme adresse for K1 og K2 både på styrestrøm og efekt (på motor) på motor. Det blir galt. Finn ut hvilke adresser som tilhører reléspole og hvilke som tilhører kontaktor. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) Synes at det aller meste på tegningen over er "riktig". Det er tatt med styring av to alarmlamper (100.04 og 100.05) men det er ikke lagt inn noen funksjon for å resette styrestrømskretsen hvis et motorvern slår ut. Man kan imidlertid med fordel utelate denne funsjonen i PLS programmet og koble den opp rent fysisk på releet i stedet. Standard navn på PLS utganger er vel ellers Q og ikke K. (Men man kan vel allikevel saktens referere til at utgang 100.00 skal koples opp mot rele K1 og opplyse dette i et kommentarfelt.) Ladder programmet over ser eller 100 % rett ut. (Forutsatt at motorvernet kobles opp fysisk ved hjelp av kabling og at 100.04 og 100.05 skal styre et par alarmlamper.) Det mangler ellers både et styrestrømsskjema for oppkobling av PLS'en og et hovedstrømsskjema. Et hovedstrømsskjema for en relestyring og for en PLS styring ser jo ellers forholdvis lik ut. Her er vel noe man kan gå ut i fra og jobbe videre med. For styrestrømsskjemaet så gjelder det at når motovernfunsjonen ikke er lagt inn i selve programmet, så må den i stedet kobles opp rent fysisk ved hjelp av kabler. Det vil si at utgang 100.00 og 100.01 må levere spenning til releets A1 inngang via motorvernets bryter. Hvilken PLS er det som er i bruk ? Omron ? Det var en veldig tydelig og god utskrift/skjermbolde. Har den også simulator ? (Bruker Zelio pga simualatoren.) Hvis du legger forslag til styrestrømsskjema og hovedstrømsskjema så vil du sikkert få en kommentar. Endret 18. januar 2012 av arne22 Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hei! jeg sitter og skal lage ferdig en egen valgt oppgave, jeg skal ha to motorer som skal kunne gå uavhengig av hverandre, med ett lys til hver av motorene som indikerer at den er PÅ. PLS: Noen som kan hjelpe meg med ett hovedstrøm skjema? programmet kan krympes til 2 linjer og legge på litt nødvendige og pålagt utstyr. jeg begynner å bli gammel for PLS ser jeg. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Spørsmålet var vel ikke om program men om oppkobling. Det mangler vel både styrestrøm og hovedstrømsskjema. Selve programmet kan nok kortes ned hvis man ser noe hensikt i det. De som skal lære disse tingen er vel neppe for gamle. Lenke til kommentar
glennm95 Skrevet 20. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2012 vell han som lærer oss automasjon er sikkert rundt 50 , totalt uintrisert altså ikke motivert til og svare. + jeg ikke liker han, etter alle frekke tingene har har sagt og gjort. Lenke til kommentar
Remlow Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 (endret) vell han som lærer oss automasjon er sikkert rundt 50 , totalt uintrisert altså ikke motivert til og svare. + jeg ikke liker han, etter alle frekke tingene har har sagt og gjort. Hehe, hva er det han har sagt og gjort? Ble litt nysgjerrig.. :!: Endret 21. januar 2012 av Remlow Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 hei hvorfor har du 2 invertede stopp brytere? det er ikke feil det du har gjort men en lukket bryter vil alltid ha et høyt signal på plsen og bli lavt når bryteren blir betejnt. tenkte jeg bare skulle nevne de siden min lærer terper noe ekstremt på det... ang hovedstrømskjema så blir det vel noe sånn hær. hovedstrømskjema bare å sette den andre motoren på siden siden de ikke er avhengig av hværandre så trenger du ikke forrigling osv. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Cs freak har helt rett. Hvis man bruker en fysisk stoppbryter som er NC (normally closed) da skal man ikke invertere i programmet. En slik løsning som Cs freak beskriver gir også en større grad av sikkerhet mot at stoppfunksjonen slutter å fungere. Hovedstrømsskjemaet er også ok, bare at det må utvides fra en til to motorer. Ettersom PLS'en "normalt" er en del styrestrømsskjemaet så vil hovedstrømsskjemaet "normalt" være det samme for en PLS styring som for en relestryring. Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 forresten glemte å nevne at lys bør ikke gå på 230v utgang på Plsen. vet ikke helt om det står oppgitt noe i oppgaven din men våre oppgaver omhandler iallefall lys som er beregnet for å kobles på 24v utgangen på plsen. Lykke til med oppgaven Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå